تکنولوژی

مشخصات نهایی استاندارد PCIe 6.0 منتشر شد؛ پهنای باند ۲۵۶ گیگابایت بر ثانیه

مشخصات نهایی استاندارد PCIe 6.0 منتشر شد؛ پهنای باند ۲۵۶ گیگابایت بر ثانیه

در حالیکه این‌روزها اکثر مشتریان از حافظه‌های اس اس دی PCIe 3.0 و PCIe 4.0 استفاده می‌کنند و نوع PCIe 5.0 آن در حال عرضه شدن به بازار است، سازمان PCI-SIG به‌تازگی مشخصات استاندارد جدید PCIe 6.0 را منتشر کرده است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

طبق این مشخصات، استاندارد PCIe 6.0 با همه نسل‌های قبلی خود سازگار خواهد بود و دو برابر پهنای باند بیشتری نسبت به PCIe 5.0 خواهد داشت. به این ترتیب، کارت های حافظه اس اس دی PCIe 6.0 دارای سرعت انتقال داده‌ای برابر با 64 گیگاترنسفر در ثانیه و حداکثر پهنای باند 256 گیگابایت در ثانیه روی خطوط x16 خواهند بود.

مطالب مرتبط:

  • گوگل از اپل خواست از استاندارد جدید پیام رسانی RCS پشتیبانی کند
  • استاندارد HDMI 2.1a به رویداد CES 2022 می آید

استاندارد PCIe 6.0 همچنین قابلیت‌های جدیدی نیز خواهد داست که از آن جمله می‌توان به Pulse Amplitude Modulation با چهار سطح مختلف، Lightweight Forward Error Correct و Cyclic Redundancy Check و Flow Control Units اشاره کرد. قابلیت Pulse Amplitude Modulation با انتقال سیگنال‌ها در چهار سطح، کمک خواهد کرد تا پهنای باند کارت حافظه به حداکثر مقدار خود برسد.

PCIe 6.0

البته باید توجه داشت که افزایش پهنای باند حافظه باعث نرخ بالای خطای بیت خواهد شد که قابلیت‌های Lightweight Forward Error Correct و Cyclic Redundancy Check باعث حذف آن خواهند شد.

همانطور که گفته شد در حال حاضر اکثر مشتریان از کارت‌های حافظه و کارت‌های گرافیکی PCIe 3.0 و PCIe 4.0 استفاده می‌کنند و برخی شرکت‌ها به‌تازگی شروع به عرضه اولین کارت‌های اس اس دی PCIe 5.0 کرده‌اند. بنابراین هنوز خیلی زود است که بخواهیم درباره PCIe 6.0 صحبت کنیم، ضمن اینکه سازمان PCI-SIG نیز گفته است که این استاندارد ابتدا در پایگاه داده‌ها استفاده خواهد شد و بتدریج در صنایع مختلف، مراکز نظامی و هوافضا شاهد بکارگیری آن خواهیم بود.

منبع: Techspot

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا