اینترنت

اینترنت بدون فیلتر برای کدام افراد ارائه می‌شود؟

اینترنت بدون فیلتر برای کدام افراد ارائه می‌شود؟

طی سال‌های اخیر دسترسی کاربران ایرانی به بسیاری از پلتفرم‌های خارجی محدود شده و در همین راستا خبرهایی از ارائه اینترنت بدون فیلتر یا اینترنت طبقاتی به گوش می‌رسد. هرچند وزارت ارتباط خبر ارائه اینترنت طبقاتی به یک طبقه خاص را تکذیب کرده، اما برای برخی از افراد قرار است اینترنت پرسرعت تهیه شود.

جزئیات ارائه اینترنت بدون فیلتر

در ادامه به این پرسش که چه کسانی از اینترنت بدون محدودیت برخوردار خواهند شد؟ پاسخ خواهیم داد.

خبرنگاران یکی از گروه‌هایی محسوب می‌شوند که به آنها اینترنت بدون فیلتر ارائه خواهد شد. در واقع معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۳۹۷ برای دریافت اینترنت بدون محدودیت درخواست داده بود که سرانجام کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه نیز موافقت کرد تا اینترنت بدون محدودیت به تعدادی از خبرنگاران اعلام شود. از این رو خبرنگاران نیز از مزایای این طرح جدید برخوردار خواهند شد.

اساتید دانشگاه

استادان دانشگاه نیز به اینترنت بدون فیلتر یا اینترنت طبقاتی دسترسی پیدا خواهند کرد. برخی از مسئولان در این خصوص اعلام کردند استادان دانشگاه‌ها برای انجام پروژه‌های تحیقیاتی و پژوهشی خود به اینترنت بدون محدودیت و با سرعت بالا نیاز دارند و به همین دلیل طرح ارائه اینترنت طبقاتی به آنها در دستور کار قرار گرفته است. مسئولان اخیرا اعلام کردند فرایندهای مربوط به ارائه اینترنت باز به اساتید دانشگاه‌ها انجام شده و به زودی جزئیات آن ابلاغ خواهد شد.

اینترنت بدون فیلتر به گردشگران خارجی

از یکی دیگر از افرادی که می‌توانند به اینترنت بدون فیلتر دسترسی پیدا کنند می‌توان به گردشگران خارجی اشاره کرد. البته قرار است به این افراد سیم کارت بدون فیلتر ارائه شود. طی سال‌های اخیر طرح ارائه سیم کارت به گردشگران مطرح شد که از مزایای آن می‌توان به ارائه اطلاعات مربوط به جاذبه‌های گردشگری در ایران به دو زبان انگلیسی و عربی، ارائه اینترنت آسان‌تر و غیره اشاره کرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خصوص حواشی که پیرامون طرح ارائه سیم کارت بدون فیلتر مطرح شده بود عنوان کرد این طرح را او پیشنهاد داده و بر این باور است گردشگران خارجی باید حداقل خدمات را دریافت کنند. در حال حاضر هنوز مشخص نیست نحوه ارائه سیم کارت به گردشگران چگونه خواهد بود، اما احتمالا در مناطقی نظیر فرودگاه‌ها که توریست‌ها در آنها حضور دارند، سیم کارت ارائه خواهد شد.

فریلنسرها و آزادکارها به عنوان اشخاص حقیقی جامعه محسوب می‌شوند که در شرکت‌ها استخدام نیستند. این افراد به شکل پروژه‌ای و پاره وقت در حوزه دیجیتال کار کرده و کسب درآمد می‌کنند. در همین راستا فریلنسرها یا آزادکارها نیز جزو افرادی محسوب می‌شوند که به اینترنت بدون فیلتر یا اینترنت طبقاتی دسترسی پیدا خواهند کرد.

همچنین طبق آیین‌نامه حمایت از آزادکاران فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال که در آذر سال ۱۴۰۱ تصویب شد، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وظیفه دارد زیرساخت‌های دسترسی به اینترنت پرسرعت و پایدار با سطح دسترسی مناسب را برای افراد اعتبارسنجی شده در پایگاه فراهم سازد.

۲۲۷۲۲۷

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا