بازی

جنجال بر سر ساخت پیشرفته‌ترین رویان مصنوعی انسان

جنجال بر سر ساخت پیشرفته‌ترین رویان مصنوعی انسان

تا‌به‌حال مدل‌های رویان مصنوعی انسان تا این حد پیشرفته نبوده‌اند، اما در ماه گذشته علی بریوانلو، زیست‌شناس سلول‌های بنیادی از دانشگاه راکفلر در نیویورک و همکارانش در مطالعه‌ای که در پایگاه داده بایو‌آرکایو منتشر شد از ساخت مدل‌های رویان انسانی خبر دادند که در آن‌ها نشانه‌هایی از گاسترولاسیون معادل با رویان طبیعی در زمانی حدود ۱۲ روز پس از لقاح، مشاهده می‌شود. مطالعات اخیر نشان می‌دهند که محققان، پیشرفته‌ترین مدل‌‌های رویان انسان ساخته‌شده تاکنون را به‌وجود آورده‌اند.

اهمیت ماندگاری رویان به مدت ۱۴ روز چیست؟

تحقیقات روی رویان‌های طبیعی انسان در راستای یک دستورالعمل پذیرفته‌شده انجام می‌شود. این دستورالعمل که در بسیاری از کشورها اجرا می‌شود، بیانگر آن است که رویان انسان نباید بیش از ۱۴ روز در آزمایشگاه کشت شود. براین‌اساس محققان باید برای مطالعه‌ی مراحل بعدی رشد رویان از مدل‌های حیوانی استفاده کنند، که لزوماً نشان‌دهنده‌ی فرآیندهای مربوطه در انسان نیستند.

از آن‌جایی که در بیشتر کشورها مدل‌های رویان مصنوعی با تعریف رسمی رویان مطابقت ندارند، مشمول چنین محدودیت‌هایی نیز نمی‌شوند. زرنیکاگوتز می‌گوید:

بنابراین، مدل‌هایی با سن بالاتر از ۱۴ روز می‌توانند بینش مهمی را در مورد رشد رویان انسان ارائه بدهند که در حال حاضر نمی‌توان به آن دست یافت. به‌عنوان مثال، این رویان‌ها می‌توانند برای مطالعه‌ی نقص‌های رشدی، یا بررسی عوامل پایان ناخواسته‌ی بارداری استفاده شوند.

چرا ساخت رویان انسان از نظر علمی بحث‌برانگیز است؟

رشد مدل‌های رویان مصنوعی تا مراحل بعدی توسعه‌یافتگی، به مسئله‌ای کاملاً رقابتی تبدیل شده است و استدلال‌های زیادی را در مورد شایستگی ادعاهای مطرح شده برمی‌انگیزد.

باید دید آیا ادعاهای مطرح شده توسط تیم محققان پژوهش‌های اخیر، که هیچ‌کدام هنوز مورد داوری همتا قرار نگرفته‌ است، به نتیجه خواهد رسید یا خیر. آلفونزو مارتینز آریاس زیست‌شناس رشدی از دانشگاه پومپئو فابرا در بارسلونا، معتقد است که در نتایج پژوهشی که زرنیکاگوتز و همکارانش شرح داده‌اند «هیچ‌چیز» وجود ندارد که بتوان آن را مشابه رویان طبیعی ۱۴ روزه‌ی انسان دانست.

مارتینز آریاس افزود: «آنچه می‌توانیم ببینیم توده‌هایی از سلول است که در بخش‌هایی از هم جدا شده‌اند، اما هیچ ساختار سازماندهی‌شده‌ای مشابه رویان طبیعی وجود ندارد.» او فکر می‌کند که بیان بیش‌ازحد برخی از ژن‌های موردنیاز برای تولید انواع سلول‌های فرارویان «روند کار سلول‌ها را گیج می‌کند» و استدلال می‌کند که این نتایج چیزی فراتر از مطالعات قبلی را نشان نمی‌دهد.

زرنیکاگوتز محدودیت‌ مدل‌های رویان مصنوعی برای مطالعه‌ی روند رشد را تصدیق می‌کند. او معتقد است که این ساختارها همه‌ی جنبه‌های صفات ارثی رویان را توضیح نمی‌دهند، بلکه به‌عنوان ابزاری مکمل برای بررسی تمایز بافت‌های خاص در طول مراحل کلیدی توسعه به کار می‌روند.

نگرانی‌های اخلاقی چه؟

به‌طورکلی، نتایج مطالعات درباره‌ی وضعیت مدل‌های رویان مصنوعی انسان و این مسئله که آیا این مدل‌ها باید خارج از قوانین مربوط به رویان‌های طبیعی انسان قرار بگیرند یا خیر، بحث‌های بسیاری را برانگیخته است. با‌ وجود اینکه مدل‌های رویان مصنوعی مشمول قانون ۱۴ روزه نیستند، ساختارهای رویان‌مانند گزارش شده توسط گروه‌های زرنیکاگوتز و هانا همچنان باید به دستورالعمل‌ها و قوانین مربوط به سلول‌های بنیادی رویان انسان که از آن تشکیل شده‌اند احترام بگذارند.

اما گروه‌های دیگر که مدل‌های رویان مصنوعی را با استفاده از سلول‌های بنیادی «القایی» مشتق‌شده از بافت‌های بالغ ساخته‌اند، از چنین مقرراتی پیروی نمی‌کنند. رابین لاول‌باج زیست‌شناس سلولی از مؤسسه فرانسیس کریک در لندن، می‌گوید که این مدل‌های رویان «اصلاً تحت نظارت قرار نگرفته‌اند».

تاکنون مدل‌ رویان مصنوعی که توانایی تبدیل‌شدن به انسان را داشته باشد، ساخته نشده است. اما مطالعه‌ای جدید روی مدل‌های رویان میمون نشان داد که چنین رویان‌هایی در صورت قرارگیری در رحم می‌توانند باعث ایجاد بارداری شوند؛ هرچند بلافاصله پس از کاشت رویان خودبه‌خود خاتمه می‌یابد.

برخی از محققان معتقدند که برای روشن شدن این مسئله به تعریف اصلاح‌شده‌ای از رویان نیاز است. برای دیگر محققان، هدف نهایی دور زدن محدودیت‌های کنونی در زمینه‌ی تحقیقات رویان است.

لاول‌بج به عنوان عضوی از کمیته‌ای که در سال ۲۰۲۱ کاهش این مقررات را توصیه کرد، می‌گوید: «این مدل‌ها نیاز به پایبندی به اصول قانون ۱۴ روز را به چالش می‌کشند.» مارتینز آریاس نیز معتقد است که برای ساخت مدل‌های رویان انسان که عمر طولانی‌تری داشته باشند، چالش‌های مهمی وجود دارد. او می‌گوید که ایجاد ساختارهایی که تا ۲۱ روز توسعه یابند «آسان نخواهد بود. اگر [مدل‌های رویان انسانی] بتوانند فراتر هم بروند، شگفت‌زده خواهم شد.»

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا