اینترنت

وزیر ارتباطات: من نگفتم در وزارتخانه اختیارات ندارم، گفتم در مورد فیلترینگ اختیارات ندارم

وزیر ارتباطات: من نگفتم در وزارتخانه اختیارات ندارم، گفتم در مورد فیلترینگ اختیارات ندارم

این مصاحبه را می خوانید:

آقای رئیسی اخیرا به شما دستور دادند مشکلات کندی اینترنت و موارد دیگر را رفع کنید. شما جایی گفتید اختیارات کافی در وزارتخانه ندارید. این موارد با هم تناقض ندارد؟
من نگفتم در وزارتخانه اختیاراتی ندارم. من در مورد رفع محدودیت در این دو پلتفرم (اینستاگرام و واتساپ) که فیلتر شده است گفتم اختیار ندارم؛ چون تصمیم نهادهای امنیتی است. صلاحیت مسئله در اختیار آنان است.
رئیس‌جمهور، رئیس شورای‌عالی فضای مجازی است و علی‌القاعده یا دستور خود ایشان باید حل‌کننده مشکل باشد یا شما دنبال موضوع باشید. این شائبه به‌وجود آمده که مسئله کیفیت اینترنت در دولت پاسکاری می‌شود. این مسئله را تأیید می‌کنید؟
در حالت فوق‌العاده کار دست نهادهای امنیتی است، اما مرجع تصمیم‌گیری درخصوص فیلتر و رفع فیلتر سرویس‌های مختلف در حالت عادی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است که دبیرخانه آن هم در دادستانی کل کشور است. این کارگروه 13عضو دارد که 6عضو آن اعضای دولت هستند و تصمیم‌گیری آنجا انجام می‌شود. اینکه گفتم فیلتر و رفع فیلتر در حوزه اختیارات من نیست به این علت است که قانون جرائم رایانه‌ای درخصوص فیلتر و رفع فیلتر، سازوکاری تعریف کرده است. دولت در این کارگروه اکثریت نیست و اختیارات آقای رئیس‌جمهور هم در حد نمایندگانی است که در این کارگروه حضور دارند؛ منتهی در حوزه زیرساخت و شبکه، اینترنت ثابت و موبایل بنده مسئول هستم و هیچ‌وقت هم از خودم رفع تکلیف نکرده‌ام. ما شبانه‌روز مشغول هستیم که زیرساخت‌های ارتباطی را توسعه دهیم.
آقای رئیسی در دستور اخیر به شما خواستار حل کندی سرعت اینترنت و دیگر مشکلات موجود شد. آیا مشخصا منظور رئیس‌جمهور رفع فیلترینگ در پلتفرم‌های خارجی شبکه‌های اجتماعی است؟
دستور ایشان کلی بود؛ ما داریم همه موارد را بررسی می‌کنیم. اگر حوزه زیرساخت نیازمند تصمیماتی باشد یا قرار باشد در حوزه فیلترینگ تصمیماتی گرفته شود، همه را با هم بررسی کرده و یک بسته پیشنهادی هم در ارتباط با دستور رئیس‌جمهور آماده می‌کنیم.

23302

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا