علم و دانش

چشم عقاب روی جنگنده اف ۱۴ / عکس

چشم عقاب روی جنگنده اف ۱۴ / عکس

به گزارش بیکینگ، این سامانه اپتیکی، متشکل از یک دوربین اپتیکی در زیر دماغه تامکت (Chinpod) و نمایشگر در کابین خلبان است. این دوربین اپتیکی دارای میدان دید ۳۰ درجه بود و می‌توانست با سرعت ۳۰ درجه‎ برثانیه حرکت کند و به‎ صورت ژیروسکوپی در زاویه/انحراف تا ۱۵۰ درجه‎ برثانیه حرکت می ‎کرد و قابلیت قفل خودکار داشت. این سامانه اپتیکی توانایی هماهنگی با رادار AN/AWG-9 جنگنده‎های F-14A و F-14B و رادار AN/APG-71 جنگنده F-14D داشت.

چشم عقاب روی جنگنده اف ۱۴ / عکس

بر اساس گزارش پارتیزان، این سامانه برای شناسایی اهداف فراتر از دید بصری به خدمه تامکت کمک می‎کرد. برد این سامانه علیه جنگنده‌‎های کوچک به ۱۸ کیلومتر و بمب افکن‎‌ها و هواپیماهای ترابری بزرگ بیش از ۸۰ کیلومتر (برخی منابع تا ۱۲۵ کیلومتر) بود. سامانه اپتیکی AN/AXX-1، از چشمان تامکت‎‌های نیروی دریایی آمریکا بود. اگرچه تعداد بسیار محدودی از F-14A آمریکایی از سامانه حرارتی AN/ALR-23 به‌‎جای این سامانه استفاده می‎کردند و حتی در نسخه B تامکت نیز خبری از آن نبود.

چشم عقاب روی جنگنده اف ۱۴ / عکس

سامانه AN/AXX-1 در کنار IRST (سامانه دید حرارتی) AN/AAS-42 در جنگنده F-14D سوپرتامکت نیز به‌‎کار گرفته شد. لازم به‌‎ذکر است که سامانه AN/AXX-1 یک سامانه اپتیکی و سامانه‎‌های AN/ALR-23 و AN/AAS-42 حرارتی هستند.

چشم عقاب روی جنگنده اف ۱۴ / عکس

سامانه AN/AXX-1 برروی بسیاری‎ از جنگنده‎‌های F-14A و F-14B و F-14D و سامانه AN/ALR-23 به‎ صورت محدود بر روی برخی ‎از نسخه‎‌های ابتدایی جنگنده‌‎های F-14A و سامانه AN/AAS-42 در کنار سامانه AN/AXX-1 برروی F-14D نصب شد.

۵۸۳۲۳

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا