فناوری

موشک ویرانگری که اوکراین می‌خواهد و آمریکا نمی‌دهد / عکس

موشک ویرانگری که اوکراین می‌خواهد و آمریکا نمی‌دهد / عکس

به گزارش خبرگزاری بیکینگ، هر چه از حمله روسیه به اوکراین زمان می‌گذرد، تنوع سلاح‌های غربی که وارد جنگ می‌شوند بیش از پیش می‌شود. در حالی که در روزهای آغازین جنگ سلاح‌های ضدتانکی مثل جاولین و ان‌لاو به اوکراین فرستاده می‌شد، کم کم پای دیگر سلاح‌های غربی از تانک گرفته تا جنگنده و راکت‌انداز هم به میدان باز شد.

یکی از مشهورترین سلاح‌های غربی در اوکراین سیستم توپخانه موشکی هیمارس است که می‌تواند طیف گسترده‌ای از مهمات را پرتاب کند و البته ویرانگرترین مهمات هیمارس موشک‌ تاکتیکی اتاکمز است که آمریکا تا امروز راضی به فرستادنش به اوکراین نشده است.

از چندی پیش که انگلیسی‌ها موشک کروز استورم شدو (سایه توفان) را به اوکراین داده‌اند صحبت‌ها درباره اتکمز هم دوباره پررنگ شده و البته آمریکا همچنان راضی نشده است.

اتکمز موشک تاکتیکی زمین به زمین

سیستم موشکی تاکتیکی ام‌جی‌ام ۱۴۱ به اختصار اتاکمز ( MGM-140 Army Tactical Missile System (ATACMS)) موشک زمین‌ به زمین ساخت کمپانی لاکهید مارتین است. این موشک سوخت جامد چهار متری با قطر ۶۱ سانتی‌متر حداکثر ۳۰۰ کیلومتر برد دارد.

این موشک را می‌توان از راکت‌انداز چندگانه خودکششی ام ۲۷۰ و یا سیستم توپخانه موشکی هیمارس شلیک کرد. ترکیب این موشک با سامانه‌های هیمارس موجود در اوکراین از طرح‌هایی است که هنوز رنگ واقعیت به خود نگرفته‌اند.

موشک ویرانگری که اوکراین می‌خواهد و آمریکا نمی‌دهد / عکس
شلیک موشک از راکت‌انداز چندگانه ام‌۲۷۰

جدیدترین مدل این موشک با هدایت جی‌پی‌اس و سر جنگی جدید مجهز به سنسور انفجار در هوا است. این سنسور به موشک امکان می‌دهد تا پیش از برخورد به زمین منفجر شده و به این ترتیب اثر مخرب‌تری داشته باشد.

این موشک با چند نوع سر جنگی شلیک می‌شود که کلاهک خوشه‌ای آن برای زمین‌گیر کردن یگان‌های زرهی و پیاده در حال پیشروی در میدان نبرد طراحی شده است.

۵۸۵۸

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا