فناوری

ماموریت مخفی چین در فضا که آمریکایی‌ها را نگران کرد

ماموریت مخفی چین در فضا که آمریکایی‌ها را نگران کرد

دو ماه پیش، چین یک فضاپیمای جدید را از مرکز پرتاب ماهواره «جیوکوان» به فضا پرتاب کرد.

این ماهواره با یک موشک لانگ مارچ ۲اف (Long March ۲F) پرتاب شد و حدود دو روز را در مدار گذراند و سپس در روز یکشنبه ۶ سپتامبر به زمین بازگشت.

در زمان پرتاب، هدف فضاپیما مشخص نبود و حتی در حال حاضر نیز اطلاعات کمی از آن در دست است.

مقامات چینی که با این موضوع آشنا هستند فاش کردند که این فضاپیما قابل استفاده مجدد بوده و برای کمک به نوآوری بیشتر فضایی طراحی شده است.

بیشتر بخوانید:

چه کسی مالک کره ماه است؟

عکس| فناوری عجیب توپ‌های شارژی جام‌جهانی قطر!

کریستال درمانی چیست؟/ با اثر شفابخش کریستال آشنا شوید

مقامات چینی در بیانیه‌ای ترجمه شده گفتند: «سفینه فضایی برای مدتی قبل از بازگشت به محلِ فرودِ برنامه‌ریزی‌شده داخلی، در مدار خواهد بود. در طول این دوره، مطابق برنامه‌ریزی برای ارائه پشتیبانی فنی برای استفاده صلح‌آمیز از فضا، مرحله تأیید فناوری قابل استفاده مجدد را انجام خواهد داد.»

فراتر از این، اطلاعات کمی در مورد این فضاپیما که توسط شرکت علوم و فناوری هوافضای چین (CASC) توسعه یافته است، وجود دارد.

برخی از کارشناسان حدس می‌زنند که این مأموریتی برای ارزیابی قابلیت‌های فضاپیمای قابل استفاده مجدد بوده است.

یونیورس تودی می‌گوید: «بر اساس جزئیات اندک، واضح است که این صرفاً برای آزمایش فضاپیمای قابل استفاده مجدد و سیستم‌های آن برای اطمینان از انجام مأموریت‌های منظم به فضا، حمل خدمه و محموله بوده است.»

برخی دیگر این موضوع را با ماموریت‌های فضایی مرموز دولت ایالات متحده قیاس کرده‌اند.

درست در ماه نوامبر، یک سفینه فضایی بدون سرنشین مخفی ایالات متحده با نام X-۳۷B پس از رکورد ۹۰۸ روز در مدار در فلوریدا فرود آمد.

جیم چیلتون، معاون ارشد بوئینگ که این فضاپیما را توسعه داده است، گفت: «از اولین پرتاب X-۳۷B در سال ۲۰۱۰، این فضاپیما رکوردها را شکست و توانایی بی‌نظیری را برای آزمایش و ادغام سریع فناوری‌های فضایی جدید فراهم کرد.»

با این حال، فرود غافلگیرکننده برخی از فلوریدایی‌ها را پس از شنیده شدن صدای بلند در اوایل صبح، شوکه کرد.

مأموریت‌های اخیر و محتاطانه چین ترس و ناراحتی مقامات آمریکایی را در پی داشته است که نگران هستند این کشور چیز بدتری در آستین داشته باشد.

یکی از ماموریت‌ها، به‌ویژه که برای ناسا خوشایند نیست، تمایل چین برای فرستادن یک ماموریت خدمه به ماه و ساخت پایگاهی در آن است.

به طور خاص، چین امیدوار است از ماه به عنوان یک «سپر» به عنوان بخشی از برنامه اقدام خود برای محافظت از زمین در برابر برخورد سیارک‌ها استفاده کند.

بیل نلسون، مدیر ناسا، اوایل این ماه گفت: «ما باید بسیار نگران باشیم که چین بر روی ماه فرود بیاید و بگوید: اکنون مال ماست و شما بیرون بمانید».

علاوه بر این، چین در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد پایگاه قمری خود تا سال ۲۰۳۵ است.

از سوی دیگر تنش‌ها بین ناسا و آژانس فضایی روسیه پس از خروج روس‌ها از ایستگاه فضایی بین‌المللی در اوایل سال جاری نیز همچنان بالا است.

۵۸۳۲۱

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا