بازی

تأیید مشخصات پردازنده گرافیکی Navi 32 در آپدیت نرم‌افزار AMD ROCm

تأیید مشخصات پردازنده گرافیکی Navi 32 در آپدیت نرم‌افزار AMD ROCm

اخیراً شنیده می‌شد که پردازنده گرافیکی Navi 32 به‌جای ۳۲ پردازنده کارگروه یا Workgroup که قبلاً برای آن مطرح شده بود، از ۳۰ هسته Workgroup برخوردار است. این بدان معنا است که تعداد واحدهای CU یا واحد محاسباتی GPU به‌جای ۶۴ عدد، ۶۰ عدد خواهد بود. حالا توسعه‌دهندگان نرم‌افزار ROCm شرکت AMD در فایلی به نام performance.hpp به‌طور دقیق به این عدد اشاره کردند.

ROCm نرم‌افزار اختصاصی AMD است که به محققان امکان دسترسی به شتاب‌دهنده‌های مهم AMD Instinct را فراهم می‌کند تا در تحقیقات علمی خود مورد استفاده قرار دهند. پلتفرم Radeon ROCm براساس قابلیت حمل‌و‌نقل موجود ایجاد شده است که از محیط‌های مختلف در میان عوامل شتاب‌دهنده و معماری‌های متعدد پشتیبانی می‌کند. باتوجه‌به چیزهایی که تاکنون از معماری RDNA3 می‌دانیم، این به‌معنی این است که تراشه کامل Navi 32 از ۳۸۴۰ پردازنده جریانی برخوردار است، درحالی که Navi 33 تعداد ۲۰۴۸ استریم پروسسور خواهد داشت.

اشاره به تعداد هسته های Navi 32 GPU

بنابراین چیز زیادی از شایعاتی که اولین‌بار در ماه اوت مطرح شده بود، تغییر نکرده و مشخصات اعلام شده به‌خصوص توسط Angstronomics بسیار دقیق بوده است. تنها تغییری که باید در فهرست مشخصات فنی این سری ایجاد کنیم، سرعت بالاتر حافظه گرافیکی و پشتیبانی از PCIe Gen4 به‌جای PCIe Gen5 است.

اما سؤال مهم‌تر این است که تراشه‌های Navi 32 و Navi 33 دقیقاً در کدامیک از مدل‌های سری Radeon مورد استفاده قرار خواهند گرفت. کارت‌های گرافیک سری Radeon RX 7900 برای دسکتاپ به‌طور اختصاصی از تراشه‌های Navi 31 استفاده می‌کنند و این احتمال وجود دارد که Navi 32 در سری Radeon RX 7800 دسکتاپ و RX 7900M لپ‌تاپ مورد استفاده قرار بگیرد.

ضمن اینکه انتظار می‌رود AMD در رویداد CES 2023 بیشتر درباره Navi 32 صحبت کند. احتمالاً در این برنامه از تراشه‌های سری Radeon RX 7000M و لپ‌تاپ‌های جدید مبتنی بر پردازنده‌های گرافیکی Ryzen 7000 رونمایی شود.


مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا