تکنولوژی

سرویس ابری ایکس باکس روی استیم دک در دسترس قرار گرفت

سرویس ابری ایکس باکس روی استیم دک در دسترس قرار گرفت

ماه گذشته میلادی ولو عرضه کنسول گیمینگ یا دقیق‌تر، رایانه گیمینگ دستی خود به نام استیم دک را آغاز کرد. این رایانه گیمینگ مبتنی بر سیستم عامل لینوکس، شباهت زیادی به نینتندو سوییچ دارد با این تفاوت که بازی‌های ویندوزی و لینوکس بسیاری روی آن اجرا می‌شوند.

مایکروسافت مدتی پیش تایید کرد که بازی‌های انحصاری استودیوهای ایکس باکس، از این محصول پشتیبانی خواهند کرد. در جدیدترین اخبار منتشر شده، مایکروسافت تایید کرده که به دنبال روشی است تا سرویس ایکس باکس کلاود گیمینگ (Xbox Cloud Gaming) یا همان سرویس اجرای ابری بازی‌های ایکس باکس را برای استیم دک هم در دسترس قرار دهد. ظاهراً در این روش، مایکروسافت پیشنهاد می‌کند مرورگر اج (Edge) را به صورت کامل روی استیم دک نصب کنید.

  • بررسی استیم دک ولو؛ خوب، بد، زشت
  • کالبد شکافی استیم دک ولو را تماشا کنید [زیرنویس فارسی]

مایکروسافت در همین راستا، یک مقاله پشتیبانی و همچنین یک پست در وب‌سایت ردیت برای آموزش اجرای بازی‌های ابری ایکس باکس روی استیم دک منتشر کرده است. همان‌طور که اشاره کردیم، در این صفحات به کاربر آموزش داده می‌شود که نسخه لینوکس مرورگر اج را روی محیط لینوکس استیم دک نصب کرده و از طریق میان‌بر آن، به اجرای اج بپردازند.

نصب و اجرای جداگانه اج خارج از فروشگاه استیم، برای کاربران عادی اندکی دشوار به نظر می‌رسد اما شاید در آینده‌ای نه چندان دور، مایکروسافت این مرورگر را سرانجام روی این فروشگاه نیز منتشر کند. همچنین شما می‌توانید این سرویس را روی نسخه ویندوز استیم دک هم اجرا کنید. ولو مدتی پیش با عرضه درایورهای مجزا، نصب سیستم عامل ویندوز ۱۰ را روی رایانه گیمینگ خود ممکن کرد.

مایکروسافت از زمان راه‌اندازی این سرویس، فعالانه در تلاش است تا آن را به پلتفرم‌های بیشتری گسترش دهد. در ماه نوامبر سال میلادی گذشته، سرویس ابری یاد شده در دسترس کاربران ایکس باکس سری ایکس، ایکس باکس سری اس و همچنین ایکس باکس وان قرار گرفت.

ولو استیم دک

استیم دک ولو در مجموع به صورت بومی هم در اجرای بسیاری از بازی‌ها مشکل دارد. اگر نحوه کار با لینوکس را بلد باشید، احتمالاً می‌توانید اپلیکیشن‌ها و بازی‌های بیشتری را هم روی آن نصب کنید. خوشبختانه تا زمانی که شروع به نصب بازی‌ها نکنید، صرفاً از عملکرد آن‌ها نمی‌توانید متوجه شوید که یک سیستم عامل لینوکس در حال اجرایشان است.

لایه Proton توسعه یافته توسط ولو که مبتنی بر Wine است، اجازه می‌دهد که بازی‌های ویندوزی متعددی روی دستگاه نصب شوند و عملکرد خوبی هم داشته باشند.

در بازی‌های مورد بررسی، به ندرت می‌شود گلیچ یا موارد این چنینی را تماشا کرد. ولو در حال حاضر گزارش‌هایی از نحوه عملکرد بازی‌ها روی استیم دک منتشر می‌کند که توسط تیمی از انسان‌های واقعی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

اگر به دنبال تجربه برخی از بزرگ‌ترین بازی‌های ویدیویی حال حاضر هستید، استیم دک با شما همراهی نخواهد کرد. برای مثال پابجی به همراه عناوینی مانند Destiny 2، Apex Legends یا حتی GTA V به دلیل استفاده از نرم‌افزارهای ضدتقلب در استیم دک اجرا نمی‌شوند، چرا که استیم OS نمی‌تواند در حالت عادی از آن‌ها پشتیبانی کند.

در نتیجه، پشتیبانی و سازگاری با سرویس ابری استریم بازی‌های ویدیویی مایکروسافت، می‌تواند قسمتی از مشکلات این محصول را از میان بردارد. نظر شما در این خصوص چیست؟ آیا ولو و مایکروسافت در همکاری‌های آینده خود، عملکرد این کنسول را بهبود خواهند داد؟

منبع: XDA-Developers

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا