بازی

سرویس گوگل Stadia به‌زودی تعطیل می‌‌شود

سرویس گوگل Stadia به‌زودی تعطیل می‌‌شود

پس از ماه‌ها شایعه و انتشار گزارش‌های ضد و نقیض، شب گذشته گوگل رسما تایید کرد سرویس استریم بازی استیدیا در تاریخ ۲۳ ژانویه (۳ بهمن ۱۴۰۱) به‌کار خود پایان می‌دهد.

گوگل همچنین تایید کرد هزینه تمامی سخت‌افزارها و کنترلرهای خریداری‌شده توسط گیمرها از فروشگاه رسمی گوگل، به خریداران برگردانده می‌شود. البته درخواست ریفاند برای مشترکین سرویس اشتراکی استیدیا پرو امکان‌پذیر نخواهد بود. گوگل انتظار دارد تا این مبالغ تا اواسط ماه ژانویه به مشتریان بازگردانده شود.

علاوه‌بر بازگرداندن هزینه سخت‌افزارها، گوگل پول کاربرانی که هر نوع بازی یا بسته‌الحاقی را که از فروشگاه دیجیتالی استیدیا خریداری کرده باشند نیز عودت خواهد داد. عموما کمتر شاهد جبران هزینه‌های خریدهای کاربران محصولات دیجیتالی تا این سطح هستیم، اما تحلیل‌گران اعتقاد دارند عدم برگرداندن پول خریداران نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این سرویس می‌تواند باعث شکایت‌های قضایی زیادی علیه مجموعه‌ی گوگل شود.

فیل هریسون، معاون ارشد و مدیر اجرایی گوگل استیدیا در این‌باره می‌گوید: «چند سال پیش، ما سرویس مصرفی مخصوص بازی استیدیا را راه‌اندازی کردیم. در حالی‌که رویکرد استیدیا به استریم بازی برای مصرف‌کنندگان بر پایه زیرساخت‌های قدرتمند فناوری‌های [گوگل] راه‌اندازی شده بود، این سرویس نتوانسته‌ است استقبال کاربران و گیمرها را در سطحی که ما به دنبال آن بودیم به‌دست بیاورد. بنابراین ما این تصمیم دشوار را گرفتیم تا پشتیبانی از سرویس استریم استیدیا را متوقف کنیم. همچنین کارمندان تیم استیدیا به بخش‌های دیگر مجموعه‌ی گوگل منتقل خواهند شد».

لوگوی گوگل استیدیا / Google Stadia

هریسون در ادامه می‌گوید شرکت Google برنامه‌های مختلفی برای استفاده از تکنولوژی به‌کار رفته در سرویس استیدیا برای دیگر سرویس‌های این گروه مانند یوتیوب، گوگل پلی و سرویس‌های واقعیت افزوده گوگل دارد. همچنین فناوری‌های به‌کار رفته در این سرویس برای استفاده توسط دیگر شرکت‌ها و همکارهای بزرگ گوگل نیز در دسترس خواهند بود. طبق گفته هریسون، این همکاری‌ها با اهداف بلندمدت گوگل برای آینده صنعت ویدیوگیم نیز همخوانی دارد.

جیسون شرایر، نویسنده خبرگزاری بلومبرگ نیز می‌گوید طبق اطلاعات او، پیش از این گوگل حداقل ده‌ها میلیون دلار برای آوردن بازی‌های بزرگی مانند رد دد ردمشن 2 و اسسینز کرید به این سرویس هزینه کرده است که رقم بسیار سرسام‌آور و غیرمعمولی برای این نوع قرارداد محسوب می‌شود. شرایر می‌گوید شکست استیدیا، مثل تلاش‌های دیگر شرکت‌های بزرگ تکنولوژی و رسانه‌ای برای ورود به صنعت غول‌آسای بازی‌های ویدیویی، در نهایت به ناآشنا بودن و اطلاعات بسیار اندک و سطحی مدیران ارشد این شرکت‌ها به چگونگی جلب توجه و اشتیاق گیمرها و بازیکنان برمی‌گردد.

بسته شدن استودیوهای بازی‌سازی داخلی استیدیا در سال گذشته و جدایی بازی‌سازان سرشناسی مانند کیم سوئیفت و جید ریموند از این مجموعه، یکی از اولین نشانه‌هایی بود که به پایان کار سرویس استریم ابری گیمینگ گوگل اشاره داشت. از ژانویه ۲۰۲۳، استیدیا به مجموعه دیگر سرویس‌ها و پروژه‌های شکست‌خورده گوگل می‌پیوندد که پس از تبلیغات گسترده و صرف صدها میلیون دلار، نتوانسته است در حد انتظارات بسیار بالای مدیران گوگل ظاهر شود. حالا باید ببینیم پس از کناره‌گیری گوگل از صحنه سرویس‌های ابری استریم بازی، رقابت میان آمازون لونا، PlayStation Plus Premium Cloud Streaming، سرویس انویدیا GeForce Now و سرویس گیمینگ ابری ایکس باکس چگونه دنبال خواهد شد.

نظر شما کاربران بیکینگ در این‌باره چیست؟ شما می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.


حتما بخوانید :

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا