بازی

نقد انیمیشن ساکر فوتبال (The Soccer Football Movie) | زلاتان ابراهیموویچ در انیمیشن

نقد انیمیشن ساکر فوتبال (The Soccer Football Movie) | زلاتان ابراهیموویچ در انیمیشن

با اینکه استفاده از بازیکنان محبوب فوتبال در یک فیلم لایو اکشن یا انیمیشن اتفاق غیر معمول و جدیدی نیست، اما ساخت انیمیشنی براساس یکی از ستارگان فوتبال بدون شک اتفاق قابل توجهی می‌تواند باشد. انیمیشن The Soccer Football Movie مدتی می‌شود که از شبکه نتفلیکس پخش شده است که در آن شاهد حضور زلاتان ابراهیموویچ در نقش خودش هستیم. او باید با کمک ۴ طرفدارش جلوی یک دانشمند دیوانه را بگیرد و همچنین توانایی خود را دوباره به رخ همه بکشد.

انیمیشن The Soccer Football Movie از همان ابتدا نشان می‌دهد که هدفش جلب افراد کم سن و سال است و درکنارش به نحوی ما قرار است غرور و استعداد زلاتان ابراهیموویچ را هم مشاهده کنیم. اما انیمیشن از همان ابتدا چندین مشکل بزرگ دارد که طراحی ساده و بی کیفیت آن تنها بخش کوچکی از این مشکلات بی‌شمار است. طراحی شخصیت‌ها و انیمیشن به‌حدی پایین است که اگر لوگوی نتفلیکس را در ابتدا نمی‌دیدم، آن را به دم دستی‌ترین سرویس‌ها و پخش کننده‌ها نسبت می‌دادم.

ترس زلاتان از موجودی ترسناک در انیمیشن The Soccer Football Movie

واقعا نمی‌دانم چقدر هزینه ساخت انیمیشن شده یا اینکه چقدر بودجه آن به‌خاطر چند ستاره فوتبال مصرف شده است، اما این اثر فاصله زیادی با یک اثر قابل قبول و قابل تماشا دارد و به سختی می‌توان آن را حتی به یک کودک پیشنهاد کرد. در هر حال همان کودک همزمان می‌تواند انیمیشن‌های رنگارنگ پیکسار، دیزنی، دریم ورکس، سونی و ایلومینیشن را تماشا کند تا اینکه وقتش را برای کار بسیار بی‌کیفیتی مثل انیمیشن The Soccer Football Movie هدر دهد.

انیمیشن The Soccer Football Movie بیشتر مثل یک محصول تبلیغاتی برای زلاتان ابراهیموویچ می‌ماند

نکته قابل‌توجه دیگر این است که نتفلیکس این سال‌ها هزینه بالایی برای ساخت و پخش انیمیشن کرده است که در بین آن شاهد آثار بسیار با کیفیتی هستیم و حتی آن‌ها امسال انیمیشن پینوکیو را داشته‌اند. پس جای تعجب دارد که چرا نتفلیکس برای چنین اثری هزینه کرده است. نکته منفی بعدی انیمیشن، صداپیشگی بسیار ضعیف آن است. ۴ شخصیت کودک انیمیشن به‌صورت کلی شخصیت پردازی ضعیفی دارند، اما صداپیشگی آن‌ها حتی باعث شده تا آن‌ها بسیار ضعیف‌تر از انتظار به تصویر کشیده شوند.

صد البته انتظار خلق یک شخصیت سطح بالا را نداریم، اما این شخصیت‌ها حتی تا رسیدن به یک شخصیت قابل قبول هم فاصله زیادی دارند و صداپیشگی هر شخصیت تکمیل کننده این موضوع است. از طرفی انیمیشن The Soccer Football Movie دارای صداپیشگان معروفی مثل ویرد ال یانکوویک، خواننده و مگان رپینو، فوتبالیست آمریکایی است که درواقع نقش خود را در این انیمیشن بر عهده دارند. آن‌ها نه‌تنها قرار نیست کمکی به انیمیشن کنند، بلکه خود تبدیل به مشکل بزرگ این انیمیشن شده‌اند.

یانکوویچ زامبی در انیمیشن The Soccer Football Movie

مشخصا حضور افراد سرشناس در انیمیشن The Soccer Football Movie برای جذب بیننده بوده است، اما سؤال اصلی این است که به چه قیمت؟ متاسفانه سازندگان بیشتر از آنکه تلاش کنند تا کار با کیفیت‌تری را ارائه دهند بیشتر تلاش کرده‌اند تا مشکلات آن را با حضور اشخاص سرشناسی مثل یانکوویک و رپینو پر کنند، اما احتمالا خبر نداشتند که هر یک قرار است به انیمیشن ضربه‌های سختی را بزنند.

اما آخرین برنامه انیمیشن ساکر فوتبال بدون شک استفاده از زلاتان ابراهیموویچ بوده است. درواقع اصل داستان انیمیشن روی این فوتبالیست محبوب سوئدی می‌چرخد که او قرار است همزمان دوباره خودش را به‌عنوان بهترین فوتبالیست به جهانیان ثابت کند. اما مشکل اصلی دقیقا از جایی آغاز می‌شود که همه بازیکنان فوتبال قرار نیست استعدادی در کار صداپیشگی داشته باشند؛ حتی اگر قرار باشد نقش خود را در یک انیمیشن بازی کنند.

در بخش‌هایی از اتفاقات انیمیشن The Soccer Football Movie این احساس به بیننده داده می‌شود که آیا من دارم اثری تبلیغاتی با محوریت زلاتان ابراهیموویچ را تماشا می‌کنم؟ آیا هدف انیمیشن تبلیغ زلاتان است؟ آیا زلاتان محبوب‌ترین بازیکن فوتبال کارگردان انیمیشن است؟ چنین سوالاتی در طول انیمیشن بارها به سراغ شما خواهد آمد و شما بارها از خود می‌پرسید که دقیقا در حال تماشا چه کار و اثری هستم.

شخصیت های انیمیشن The Soccer Football Movie

اگر خود زلاتان ابراهیموویچ استعداد کافی برای صداپیشگی را داشته، شاید این موضوع بیشتر قابل قبول بود که چرا سازندگان روی او مانور زیادی داده‌اند. اما این موضوع بیشتر از آنکه به انیمیشن The Soccer Football Movie کمک کرده باشد، بیشتر به آن ضربه زده است. حتی اگر کارگردان علاقه و ارادت زیادی هم به زلاتان داشته باشد، اما باز همچنین تمرکزی روی این شخصیت بیشتر باعث می‌شود تا بیننده از انیمیشن فاصله بگیرد و به سراغ گزینه‌های بهتری برود.

کیفیت ساخت انیمیشن The Soccer Football Movie به‌حدی پایین است که می‌توان آن را با کیفیت کارهای صداوسیما مقایسه کرد

حتی در طول انیمیشن شاهد نسخه زامبی زلاتان هم هستیم که از خود زلاتان عملکرد بهتری در انیمیشن دارد. هدف انیمیشن The Soccer Football Movie مشخص نیست که می‌خواهد زلاتان را یک بازیکن دست نیافتنی به تصویر بکشد یا اینکه می‌خواهد یک انیمیشن فوتبالی جذاب را تقدیم مخاطب کند. هدف هرکدام باشد انیمیشن نتوانسته است به آن دست پیدا کند و در آن کاملا شکست خورده است. چنین چیزی می‌تواند قطعا یک ناامیدی باشد؛‌ به‌خصوص اینکه ما کمتر انیمیشن فوتبالی طی این چند سال دیده‌ایم.

همچنین بخش کمدی و شوخی‌های انیمیشن The Soccer Football Movie یکی دیگر از بخش‌های بسیار ضعیف و عذاب‌آور انیمیشن است. شخصیت‌ها مدام شوخی‌های عجیب و غیر بامزه‌ای می‌کنند که نکته عجیب‌تر این است که این شوخی‌ها بارها و بارها در طول انیمیشن تکرار می‌شوند. مشخص نیست سازندگان چه هدفی را در سر داشته‌اند، آن‌ها واقعا زحمتی به خود نداده‌اند تا چند شوخی بامزه را در طول انیمیشن خلق و ارائه کنند.

قهرمانان انیمیشن The Soccer Football Movie در برابر یک هیولا

باتوجه‌به اینکه در ایام مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر هستیم، انیمیشن The Soccer Football Movie می‌توانست گزینه جذابی برای فوتبال دوستان باشد، اما متاسفانه انیمیشن با کم کاری عجیبی مواجه است که هیچ بخش ان عملکرد خوبی ندارد. انگار انیمیشن از سر تکلیف ساخته شده است یا اینکه سازندگان تنها آن را به قصد تبلیغ یک یا چند ستاره فوتبالی آن را تولید کرده‌اند. البته این مورد اگر درست باشد می‌تواند منطقی‌تر هم باشد.

بااین‌حال انیمیشن می‌توانست از فرصت کنونی بهترین استفاده را ببرد، اما درنهایت به یک برنامه تبلیغاتی نه چندان جذاب برای زلاتان تبدیل می‌شود که حتی زمان بسیار کوتاه آن را می‌توان به سختی تحمل کرد. نتفلیکس با اینکه طی این چند سال انیمیشن‌های با کیفیت خوبی ارائه داده بود، اما حداقل در این انیمیشن عملکرد بسیار ناامید کننده و ضعیفی داشته است و نتیجه انیمیشن ساکر فوتبال تنها می‌تواند یک چیز باشد و آن هم فاجعه است.


مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا