فناوری

تصمیم‌گیری دادگاه عالی آمریکا درباره معنای آزادی بیان در رسانه‌های اجتماعی

تصمیم‌گیری دادگاه عالی آمریکا درباره معنای آزادی بیان در رسانه‌های اجتماعی

دادگاه عالی آمریکا در حال برگزاری جلسات استماع مربوط به دو پرونده است، که می‌تواند سوابق جدیدی در مورد آزادی بیان در پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی ایجاد کند. این پرونده‌ها، به ترتیب، دو قانون مشابه از فلوریدا و تگزاس را به چالش می‌کشند که هدفشان کاهش «سانسور سیلیکون ولی» در رسانه‌های اجتماعی است، بسیار شبیه به کاری که ایلان ماسک در X در سال گذشته انجام داده است.
 
به گزارش بیکینگ و به نقل از گیزمودو، پس از چهار ساعت بحث آغازین، بعید به نظر می‌رسید که قضات دیوان عالی قوانین تگزاس و فلوریدا را به طور کامل نقض کنند. بنا بر گزارش بلومبرگ قاضی کلارنس توماس گفت که شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی درگیر سانسور بوده‌اند. با این حال، جان رابرتز، رئیس دادگاه این سوال را مطرح کرد که آیا پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی واقعاً یک «میدان عمومی» هستند. اگر نه، آنها تحت حمایت‌های متمم اول قرار نخواهند گرفت.
 
این پرونده‌ها، که عبارتند Moody v. NetChoice و NetChoice v. Paxton، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی را به‌عنوان «میدان عمومی دیجیتال» لحاظ کرده‌اند و به ایالت‌ها در مورد نحوه تعدیل محتوا مجوز اعمال نظر می‌دهند. هر دو قانون مربوط به سرکوب صداهای محافظه‌کاران در فیس‌بوک، اینستاگرام، تیک‌تاک و دیگر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی است که به طور بالقوه اقدامی ناقض متمم اول [قانون اساسی آمریکا] به شمار می‌رود.
 
فرماندار تگزاس، گرگ ابوت، در سال 2021، با اعلام یکی از قوانینی که دادگاه عالی اکنون در مورد آن بحث می‌کند، گفت: «خاموش کردن دیدگاه‌های محافظه‌کار اقدامی غیر آمریکایی و غیرتگزاسی است و باید غیرقانونی شناخته شود».
 

تصمیم‌گیری دادگاه عالی آمریکا درباره معنای آزادی بیان در رسانه‌های اجتماعی

استدلال NetChoice، که ائتلافی از بزرگترین شرکت‌های نقش‌آفرین حوزه فناوری است، این است که این قوانین ایالتی حق آزادی بیان یک شرکت رسانه‌های اجتماعی را نقض می‌کند.
این پرونده‌ها به بالاترین دادگاه ایالات‌متحده راه یافته‌اند و تصمیمی که اتخاذ خواهد شد می‌تواند وضعیت رسانه‌های اجتماعی را برای همیشه تغییر دهد.
 
به عنوان مثال، این قوانین می‌تواند توانایی فیس‌بوک را برای سانسور محتوای طرفدار نازی‌ها در پلتفرم خود محدود کند. شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی مدت‌هاست که می‌توانستند نوع محتوایی را که در پلتفرم‌شان ظاهر می‌شود دیکته کنند، اما این موضوع در سال گذشته در کانون توجه قرار گرفته است. پلتفرم ایکس، متعلق به ایلان ماسک، در پی افزایش محتوای برتری‌گرای سفیدپوستان که در کنار برندهای قدیمی مانند IBM و اپل ظاهر شد، تبلیغ‌کنندگان اصلی خود را از دست داد.
 
NetChoice استدلال می‌کند که شبکه‌های رسانه‌های اجتماعی مانند روزنامه‌ها هستند و آنها حق دارند آنچه را که در صفحاتشان ظاهر می‌شود انتخاب کنند. نیویورک تایمز ملزم نیست که به دونالد ترامپ اجازه دهد طبق متمم اول قانون اساسی یک متن «آپ-اد» بنویسد، و NetChoice استدلال می‌کند که همین امر در مورد رسانه‌های اجتماعی نیز صدق می‌کند.
 
اعضای NetChoice از گوگل، متا، تیک‌تاک، ایکس، آمازون، Airbnb، و دیگر عناصر اصلی سیلیکون ولی ورای پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی تشکیل یافته است. این انجمن در سال 2001 برای «ایمن کردن اینترنت برای شرکت‌های آزاد و بیان آزاد» تاسیس شد.

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا