فناوری

فراتر از سلاح، ابزاری که چین را به قدرتی درجه یک تبدیل کرد

فراتر از سلاح، ابزاری که چین را به قدرتی درجه یک تبدیل کرد

غزال زیاری: جی.پی.اس (GPS) یا سیستم موقعیت‌یاب جهانی، قدیمی‌ترین و پرکاربردترین سیستم ناوبری ماهواره‌ای جهان به شمار می‌رود که شش میلیارد کاربر دارد. مالکیت GPS متعلق به دولت آمریکاست و توسط نیروی فضایی این کشور که یک شاخه نظامی مستقل زیر نظر نیروی هوایی این کشور است، اداره می‌شود.

جی.پی.اس در ابتدا به‌عنوان یک ابزار نظامی طراحی شده بود و در مسائلی مثل هدایت موشک و عملیات‌های پهپادی استفاده می‌شد. اما این فناوری حالا دیگر برای زندگی افراد غیرنظامی نیز لازم و ضروری است.

میکی شریل که یکی از اعضای هیئت مدیره House GPS Caucus است در این رابطه گفته:« اگر حمله‌ای به سیستم ما انجام می‌شد، واقعا می‌توانست بسیاری از بخش‌های لجستیکی و زنجیره تامین ما، حتی در زمینه‌هایی مثل کشاورزی، حمل و نقل و سیستم هواپیمایی را متوقف کند.»

بیشتر بخوانید:

  • سرمایه گذاری عجیب و غریب کعبه آمال صیانت گراها برای فیلترینگ در توسعه اینترنت با کیفیت ۵G !
  • زندگی مخفی کابل‌های چندین میلیون دلاری که بار اینترنت دنیا را به دوش می‌کشند!

ورود چین به عرصه مدعیان

اما حالا دیگر آمریکا تنها کشوری نیست که سیستم ماهواره‌ای ناوبری جهانی خودش را دارد. روسیه سیستم مشابهی به نام GLONASS دارد و اتحادیه اروپا هم از سیستمی به نام Galileo بهره‌مند است و اخیرا هم چین با ماهواره Beidou به این جرگه پیوسته است. با مروری بر تاریخ، مشخص می‌شود که دنیای تکنولوژی ناوبری ماهواره‌ای همیشه به صورت همکارانه و مشارکتی بوده و هر کشور یا گروهی از کشورها (مثل سیستم Galileo اتحادیه اروپا)، استفاده از سیستم خود را به صورت رایگان در اختیار جامعه جهانی قرار می‌دهند.

به گفته سارا سیوال که پیش از برعهده گرفتن نقش مدیریت اجرایی شرکت سرمایه‌گذاری In-Q-tel، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور امنیت غیر نظامی بوده، چین سالهاست که اهمیت بهره‌مندی از سیستم ناوبری جهانی مخصوص به خودش را درک کرده است. او در این رابطه گفت:« چینی‌ها وقتی توانایی ردیابی موشک‌هایی را که در یکی از درگیری‌ها در جریان بحران تنگه تایوان پرتاب کرده بودند را از دست دادند، به این نتیجه رسیدند که این یک زنگ بیدار باش واقعی برایشان است و به این نیاز دارند تا سیستم خودشان را داشته باشند تا بتوانند از پوشش‌دهی ممتد و درجه دقت مدنظرشان مطمئن باشند و برای آنچه در ماموریت‌های نظامی‌شان حیاتی است، به کشور دیگری متکی نباشند.»

China_BDS_satellite_navigation_system.jpg

Beidou فراتر از یک قدرت نظامی

اما متخصصان بر این باورند که سیستم Beidou چین، چیزی به مراتب فراتر از یک قدرت نظامی است. دقیقا مثل کاری که GPS برای آمریکا انجام داد، Beidou هم به توسعه اقتصادی عظیمی در چین کمک خواهد کرد و طبق گزارش رسانه‌های دولتی چین، این رقم بالغ بر ۱۵۶ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۵ خواهد بود و به علاوه به کشور چین کمک خواهد کرد تا نفوذ جهانی بیشتری به دست بیاورد.

سیوال ادامه داد:« چین صادرات بسیاری از اشکال دیگر زیرساخت‌های خود را به انواع داده‌های موقعیت‌یابی، ناوبری و زمان‌بندی که از Beidou دریافت می‌کند، گره زده است و آن را با پیشنهاد ۵G چینی ادغام کرده و از طریق ابتکاراتی مثل جاده ابریشم دیجیتال، به آن کمک مالی می‌کند.»

منبع: cnbc

۵۸۵۸

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا