فناوری

حیرت دانشمندان از یافتن کهکشان هایی بدون ماده تاریک

مجله خبری بیکینگ – اعتقاد بر این است که انرژی تاریک و ماده تاریک تقریباً ۹۵ درصد از جهان را تشکیل می‌دهند. دانشمندان هنوز در مورد اینکه آن‌ها چه هستند یا از کجا آمده اند مطمئن نیستند، اما معتقدند که کهکشان‌ها را با گرانش خود کنار یکدیگر نگه می‌دارند.

بر اساس گزارش Gizmodo، به همین دلیل است که وقتی متوجه شدیم اخترشناسان یک کهکشان گیج کننده را بدون ماده تاریک همیشه گریزان کشف کرده اند، شوکه شدیم. همه چیز سه سال پیش زمانی شروع شد که فیلیپو فراترنال، ستاره شناس موسسه نجوم کاپتین در دانشگاه گرونینگن هلند و همکارانش برای اولین بار با چند کهکشان پراکنده که به نظر می‌رسید فاقد ماده تاریک هستند، مواجه شدند.

محققان تصمیم گرفتند یکی از آن‌ها را به طور دقیق بررسی کنند. آن‌ها یکی از این کهکشان‌ها که در فاصله ۲۵۰ هزار سال نوری از ما بود را انتخاب کردند و آن را AGC ۱۱۴۹۰۵ نامیدند و از ۲۷ آنتن رادیویی تلسکوپ آرایه بسیار بزرگ در نیومکزیکو برای مطالعه آن استفاده کردند.

محققان پس از بررسی دقیق اعلام کردند که محتوای ماده تاریک که در این کهکشان می‌بینیم و استنباط می‌کنیم، بسیار بسیار از آن چیزی که انتظارش را داشتیم، کوچکتر است. این یافته دست کم گیج کننده است. اما این اولین بار نیست که چنین چیزی دیده می‌شود.

کهکشان فاقد ماده تاریک

جیمز وب به کمک اخترشناسان می آید

پیتر ون دوکوم، ستاره شناس دانشگاه ییل و همکارانش کهکشان‌های مشابهی را در سال ۲۰۱۸ با استفاده از تلسکوپ هابل مشاهده کردند. پس چرا این کهکشان‌ها بیشتر مورد بحث قرار نگرفته اند؟

کهکشان‌های فراترنالی و سایر کهکشان‌های مشابه آن‌ها «کهکشان‌های فوق پراکنده» نامیده می‌شوند. آن‌ها بسیار گسترده هستند، اما ستاره‌های کمی دارند و تقریباً آنقدر شفاف هستند که بررسی آن‌ها دشوار است. آن‌ها در قسمت مرکزی، کمی کم نورتر هستند، بنابراین تشخیص آن‌ها دشوار است.

میریا مونتس، ستاره شناس مؤسسه علمی تلسکوپ فضایی در بالتیمور و کارشناس کهکشان‌های پراکنده گفت: “اکنون، با تلسکوپ‌های بهتر و رصد‌های عمیق تر، آن‌ها بیشتر شناخته شده اند. “

بنابراین آیا AGC ۱۱۴۹۰۵ و کهکشان‌هایی مانند آن مشکلی را در نظریه‌های ماده تاریک معمولی نشان می‌دهد؟ هنوز برای دانستن پاسخ این سوال زود است. تحقیقات بیشتری از جمله استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب باید انجام شود. با این حال، یک چیز کاملا حتمی است: آنچه دانشمندان کشف می‌کنند، درخشان خواهد بود!


بیشتر بخوانید

  • جستجوی کیهان برای پیدا کردن نشانه‌ های ماده تاریک

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا