اینترنت

رقابت AMD و Intel در CES 2022: کدام کمپانی برنده است؟!

AMD و Intel هر کدام میزبان کنفرانس‌های مطبوعاتی برای آغاز کار خود در نمایشگاه CES 2022 بودند و هر دو شرکت با عرضه اطلاعیه‌هایی در مورد نحوه عرضه پردازنده‌های موبایلی، دسکتاپ و گرافیکی خود شروع کردند. با این حال، امسال در CES 2022 ما یک برنده داریم که می‌توان گفت با اختلاف رقیب خود را مغلوب می‌کند.

atramart mobile

AMD با عرضه پردازنده‌ها و کارت‌های گرافیکی‌ جدید خود، کولاک کرده و نشان داده است که این جوابیست قاطعانه به آنچه اینتل در نسل جدید پردازندهایش (Alder Lake) برای کاربرانش به ارمغان می‌آورد.

Ryzen 6000 در برابر Intel Alder Lake

avang neterbit mobile

بزرگترین معرفی‌های اینتل و AMD در بخش موبایل بود. اینتل پلتفرم نسل دوازدهمی خود (Alder Lake) را با معرفی پردازنده‌های سری H به موبایل گسترش داد و AMD اولین پردازنده‌های Ryzen 6000 را معرفی کرد که با استفاده از معماری +Zen 3 ساخته شده‌اند.

این مقاله را هم بخوانید: AMD از پردازنده‌های لپ‌تاپی جدید سری رایزن 6000 رونمایی کرد

AMD به تسلط اینتل در بازار لپ‌تاپ‌ها دست درازی کرده و به نظر می‌رسد Ryzen 6000 نقطه عطفی بر این حرکت است. AMD می‌گوید که امسال بیش از 200 لپ‌تاپ با پردازندهای Ryzen 6000 در دست ساخت قرار دارند که بالاترین رقم برای این شرکت است. اگرچه AMD اینتل را در لپ‌تاپ‌ها از سلطنت خلع نکرده، این شرکت ممکن است در سال 2022 ضرباتی را به این سلطنت وارد کند.

Ryzen 6000

اینتل پلتفرم هیبریدی خود را روی موبایل راه‌اندازی کرد و با تراشه‌های سری H که متمرکز بر عملکرد هستند، شروع کرد. اعداد مبهم بودند، اما اینتل گفت که این تراشه‌های جدید تا 49 درصد نسبت به پردازنده‌های موبایل Ryzen 5000 AMD در حین بازی بهتر عمل می‌کنند.

AMD هیچ مقایسه‌ای با پلتفرم Tiger Lake نسل یازدهم اینتل انجام نداد. با این حال، این شرکت گفت که پردازنده‌های جدید Ryzen 6000 تا 100 درصد عملکرد بهتری در بازی و تا 125 درصد بهبود در رندر سه بعدی نسبت به نسل قبلی خود ارائه می‌دهند. AMD همچنین می‌گوید که فرآیند تولید 6 نانومتری بهبود یافته‌ای را در طول عمر باتری به ارمغان می‌آورد (تا 24 ساعت پخش ویدیو).

من توصیه نمی‌کنم که اعداد کنونی را به عنوان عملکرد هر یک از این پردازنده‌ها در نظر بگیرید. تا زمانی که لپ‌تاپ‌هایی با آن‌ها به بازار نیایند، نمی‌دانیم عملکرد این تراشه‌ها چگونه است.

Alder Lake

اگرچه اینتل هنوز هم از نظر مشخصات پیشتاز است. معماری ترکیبی Alder Lake به اینتل این امکان را داد که 14 هسته را در پردازنده پرچمدار خود (Core i9-12900HK) قرار دهد آن هم در مقایسه با هشت هسته Ryzen 9 6980HX. البته این هسته‌ها برابر نیستند! Core i9-12900HK در واقع تنها دارای شش هسته P است (با این حال قبلاً دیده‌ایم که اینتل با قدرت اضافی هسته‌های E چه کاری‌هایی می‌تواند انجام دهد).

این مقاله را هم بخوانید: اینتل از پردازنده‌های نسل دوازدهمی سری Core-H برای لپ‌تاپ‌ها رونمایی کرد

مهمترین چیز در مورد پردازنده‌های موبایلی این است که نسل 12 یک نسل کاملاً جدید است، در حالی که Ryzen 6000 بیشتر یک به‌روز‌رسانی تکراری به نظر می‌رسد (حداقل در سمت پردازش). AMD به همراه Ryzen 6000 هسته‌های گرافیکی RDNA 2 خود را نیز معرفی کرد (همان هسته‌هایی که در کارت‌های گرافیک Radeon RX 6000 از آنها استفاده می‌شود).

Ryzen Status gen chart

این یک چیز جدید برای گیمرهای موبایل است. AMD می‌گوید گرافیک یکپارچه جدید می‌تواند تا 303 درصد از پردازنده گرافیکی مجتمع Xe اینتل پیشی بگیرد. به گفته AMD، همچنین ارتقای قابل توجهی در GPUهای گسسته سطح ابتدایی مانند MX450 Nvidia نیز ارائه خواهد شد.

AMD 3D V-Cache و Core i9-12900KS اینتل

در دسکتاپ، اینتل بسیاری از شکاف‌های موجود در مجموعه نسل دوازدهم خود را پر کرد و AMD اولین پردازنده‌ای را معرفی کرد که از فناوری 3D V-Cache خود استفاده می‌کرد. احتمالا از قبل می‌دانستید که Alder Lake روی دسکتاپ چقدر چشمگیر است و تراشه‌های اقتصادی مانند Core i5-12400 قول می‌دهند تا قیمت را تا حد قابل قبولی کاهش داده ولی همان عملکرد را حفظ کنند.

اینتل در کنفرانس CES 2022 اصلاً در مورد این پردازنده‌های جدید صحبت نکرد و دلیل خوبی برای آن وجود دارد. از 23 پردازنده جدید، تنها هفت مورد از آنها از معماری هیبریدی امضای Alder Lake استفاده می‌کنند و همه این تراشه‌ها تغییرات کوچکی از CPUهایی هستند که اینتل قبلاً منتشر کرده بود.

12900ks

اما Core i9-12900KS استثنا است که به گفته اینتل می‌تواند در یک هسته از جعبه به فرکانس 5.5 گیگاهرتز برسد. همچنین می‌تواند در حال استفاده از تمامی هسته‌ها به حدود 5 گیگاهرتز برسد. این یک نسخه پیشرفته از Core i9-12900K بوده که قبلاً منتشر شده است، اما برتری اینتل را نسبت به AMD روی دسکتاپ بیشتر می‌کند (حداقل تا زمانی که AMD پردازنده‌های Zen 4 را منتشر کند).

AMD نگاه اولیه‌ای از پردازنده‌های نسل بعدی Zen 4 به ما داد، اما خیلی آشکار نبود. این شرکت طراحی عجیب و غریب پخش‌کننده گرما را که در شایعات پخش شده بود، به نمایش گذاشت و همچنین سوکت AM5 جدید و پشتیبانی پردازنده‌ها از رم DDR5 و PCIe 5.0 را تایید کرد. تنها خبر جدید این است که تراشه پرچمدار ظاهراً می‌تواند 5 گیگاهرتز را روی همه هسته‌ها مدیریت کند.

اما معرفی Ryzen 7 5800X3D بسیار هیجان انگیزتر بود. AMD می‌گوید این سریع‌ترین پردازنده بازی جهان است که علیرغم داشتن چهار هسته کمتر نسبت به Ryzen 9 5900X تا 36 درصد در عملکرد بهبود داشته است. این به طور جدی چشمگیر است. حتی جالب‌تر این که AMD ادعا می‌کند در برخی بازی‌ها از Core i9-12900K سریع‌تر است.

 zen4_amd_keynote

این حافظه نهان AMD V-3 است که این تفاوت را ایجاد می‌کند. 3D V-Cache که در Computex 2021 معرفی شد، یک فناوری بسته‌بندی است که به AMD اجازه می‌دهد حافظه نهان L3 اضافی را در بالای پردازنده قرار دهد. نتیجه 64 مگابایت حافظه کش اضافی روی تراشه است که یک تراشه دسکتاپ میان‌رده را به یک تراشه بالا‌رده تبدیل کرده و آن را به فضای رقابتی با پرچمداران سوق می‌دهد.

Intel Arc Alchemist و AMD RX 6000S

RX 6000S

AMD و Intel نیز معرفی GPU مجزایی داشتند. AMD با کارت‌های گرافیک RX 6000S گستره پردازندهای گرافیکی خود را گسترش داد و اینتل اولین پردازنده‌های گرافیکی مجزای خود (Intel Arc Alchemist) را به نمایش گذاشت. AMD به‌طور پیش‌فرض در اینجا برنده می‌شود، زیرا اینتل در مورد Arc Alchemist چیز زیادی نگفته است.

این مقاله را هم بخوانید: تراشه‌ گرافیکی Intel Arc Alchemist، تراشه‌ای که شاید دور از انتظار‌ها باشد

ما می دانیم که Intel Arc در بیش از 50 طرح لپ‌تاپ از ماه فوریه عرضه می‌شود و GPU‌ها از Intel Deep Link و XeSS پشتیبانی می‌کنند (هر دوی آنها را مدت‌ها قبل از CES 2022 می‌دانستیم). تنها نکته جدید این بود که Intel Arc Alchemist می‌تواند بهبودی 1.4 برابری در رندرینگ ویدیو با استفاده از GPU مجزا ارائه دهد.

intel arc alchemist

AMD نیز زمان زیادی را بر روی پردازنده‌های گرافیکی موبایل خود صرف نکرد، اما این شرکت همچنان اعداد مشخصی را ارائه کرد. گفته شده در سری S با حداکثر تنظیمات گرافیکی متوسط 100 فریم در ثانیه برای پرچم‌دار RX 6800S و برای RX 6600S بیش از 80 فریم در ثانیه مشخص شده است.

علاوه بر کارت‌های سری AMD ،S پنج تراشه جدید RX 6000M را معرفی کرد. اینها ارتقاهای کوچکی در محدوده موجود هستند، اما برخی بهبودهای عملکردی را نیز ارائه می‌دهند. AMD می‌گوید RX 6850M می‌تواند تا 7% عملکرد بهتری را از RX 6800M داشته باشد و RX 6650M می‌تواند تا 20% از RX 6600M پیشی بگیرد.

6000s-ces

ای‌کاش اینتل بیشتر از Arc Alchemist می‌گفت. اولین کارت‌ها از این سری قرار است در چند هفته آینده عرضه شوند، و ما حتی نمی‌دانیم چه تعداد کارت در این محدوده وجود دارد، چه برسد به مشخصات و یا عملکرد آنها. این یک علامت نگران‌کننده است، به خصوص با توجه به اینکه Arc Alchemist اولین کار اینتل در بازار کارت گرافیک‌های مستقل است.

ملاقات Intel Evo 3 با AMD Advantage

در پایان این معرفی‌ها، اینتل مشخصات Intel Evo 3 را منتشر کرد و AMD نیز رقیب Intel Evo، یعنی AMD Advantage را معرفی کرد. بزرگترین تغییر Intel Evo 3 این است که اکنون پردازنده‌های سری H را در خود جای داده است. Evo لیستی از مشخصاتی است که با یک استانداردهای لپ‌تاپ اینتلی مطابقت دارد و لیست به‌روز شده شامل پردازنده‌های نسل دوازده، پشتیبانی از Wi-Fi 6E و Thunderbolt 4 است.

Intel Evo 3

الزامات جدید همچنین یک وب‌کم 1080p را نیز در خود جای می‌دهد، اما تنها روی کاغذ اینطور است. اینتل در یک کنفرانس مطبوعاتی تأیید کرد که این یک نیاز نرم است و اگر کیفیت تصویر مطابق با استانداردهای اینتل باشد، سازندگان لپ‌تاپ می‌توانند از وضوح کمتری استفاده کنند. خوشبختانه، این مشکل به نظر نمی‌رسد. نمایشگاه CES 2022 سالی بود که شاهد پایان وب‌کم‌های 720p بودیم.

AMD-Advantage

AMD Advantage مشابه Intel Evo است، اما یکسان نیست. مشخصات AMD فقط بر روی بازی متمرکز است و اگرچه این شرکت آن را در سال 2021 منتشر کرد، اما این لیست در CES 2022 به‌روز‌رسانی قابل توجهی را به همراه داشته است. مشخصات جدید شامل نمایشگر FreeSync Premium با رفرش‌ریت 144 هرتزی برای کیفیت 1080p یا 120Hz برای 1440p و 4K است، همچنین کارت‌های‌گرافیک Radeon و پردازنده‌های Ryzen 6000 نیز بخشی از این لیست‌ هستند.

 radeon-graphics-ces-2022

AMD همچنین از ارائه به‌روزرسانی‌هایی برای SmartShift خبر داد. SmartShift Max از بازی‌های بیشتری نسبت به نسخه اصلی خود پشتیبانی می‌کند و با انتقال پویا قدرت بین GPU و CPU، تا 13 درصد بهبود عملکرد را ارائه می‌دهد. AMD همچنین SmartShift Eco را معرفی کرد که وقتی لپ‌تاپ شما به برق متصل نیست، عملکرد دستگاه به گرافیک یکپارچه تغییر می‌کند.

AMD برتری خود را اثبات می‌کند

AMD در CES 2022 یک هدف مشخص داشت ولی اینتل تنها برای رقابت ظاهر شد. بزرگ‌ترین معرفی‌های اینتل بر روی تراشه‌های نسل دوازدهم موبایل متمرکز شده‌اند و بسیار چشمگیر به نظر می‌رسند. با این حال، AMD می‌گوید Ryzen 6000 ارتقاء قابل توجهی نسبت به نسل قبلی است و با توجه به تعداد شرکت‌هایی که از طراحی جدید AMD استفاده می‌کنند، احتمالاً این درست است.

amd ces 2022

اگر فقط موبایل بود، مسابقه سختی داشتیم. مسئله واقعی این است که اینتل زمان کمی را صرف صحبت در مورد Arc Alchemist و پردازنده‌های دسکتاپ آن کرد. نسل دوازدهم در حال حاضر اینجاست و به جز نسخه ویژه Core i9-12900KS، هیچ چیز هیجان انگیزی وجود نداشت. Ryzen 7 5800X3D در نوع خود یک نسخه ویژه است، زیرا دارای فناوری AMD V-3 است که قبلاً هرگز ندیده بودیم، طبق گفته AMD، باید به عملکرد CPU در بازی‌ها کمک زیادی کند.

AMD امسال برنده CES 2022 شد. ممکن است اینتل با عرضه Alder Lake در نوامبر 2021 قدرت پردازندهای دسکتاپ خود را مجدداً افزایش داده باشد؛ اما CES 2022 نشان داد که این شرکت ممکن است بیشتر از یک اتاقک برای پشتیبانی از آن نداشته باشد. اگر موارد بیشتری نیز وجود داشته باشد، اینتل آن را در CES نشان نداده است، ولی این نباید باعث شود که در رقابتش با AMD کم بگذارد.

این مقاله صرفا عملکرد این دو شرکت را در نمایشگاه CES 2022 سنجیده و مقایسه می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رقابت این دو شرکت می‌توانید به مقاله (لپ تاپ AMD Ryzen بهتر است یا اینتل؟) مراجعه کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا