تکنولوژی

برای رجیستری گوشی در سامانه گمرک باید عضو پیام رسان ایرانی «وی» باشید

برای رجیستری گوشی در سامانه گمرک باید عضو پیام رسان ایرانی «وی» باشید

کاربران برای رجیستری گوشی‌های مسافری در سایت گمرک باید عضو پیام رسان ایرانی «وی» شوند تا بتوانند کد تاییدیه را دریافت کنند. این پیام رسان تا لحظه نگارش این خبر تنها کمی بیشتر از ۵۰۰ نصب فعال دارد.

پیام رسان وی محصول شرکتی به نام سامانه‌های هوشمند کاربردی است که در دانشگاه تهران قرار دارد. این شرکت در سال ۱۳۸۹ توسط جمعی از متخصصی دانشگاه تاسیس شده و آنطور که در سایت خود نوشته، محصولات نرم افزاری متعددی دارد هرچند تنها دو محصول آنها در مارکت‌های اندرویدی ایرانی یافت می‌شود: مانیزی (که مدتهاست غیر فعال شده) و پیام رسان وی که هم نسخه دسکتاپ دارد و هم نسخه موبایلی.

برای رجیستری گوشی در سامانه گمرک باید عضو پیام رسان ایرانی «وی» باشید

یکی از کاربران در توییتی با اعلام این خبر در صفحه شخصی خود نسبت به اجباری شدن عضویت در این پیام رسان واکنش نشان داده و کاربران نیز از این موضوع انتقاد کردند. بی‌اعتمادی به کسب‌وکارهای بومی و از آن مهمتر اجباری شدن عضویت در این پیام رسان برای دریافت یک خدمت دولتی از جمله مواردی است که کاربران نسبت به آن انتقاد داشته‌اند. پیش از این نیز برخی نهادها مانند دانشگاه آزاد برای دانشجویان خود عضویت اجباری در برخی پیام‌رسان‌ها را ایجاد کرده بودند تا به کارتابل دانشجویی خود دست داشته باشند.

ناگفته نماند کاربران می‌توانند عضو نسخه دسکتاپ این پیام رسان هم بشوند و کد تاییدیه را دریافت کنند اما عدم امکان گرفتن این کد از طریق پیامک و یا به هر شکل دیگری این انتقاد را به وجود آورده که طی روزهای آینده، هر سازمان یا نهاد دولتی و حاکمیتی بخواهد پیام رسان مستقلی برای ارائه خدمات خود عرضه کند، موضوعی که با ماهیت دولت الکترونیکی و یکپارچه شدن خدمات کاملا مغایرت دارد.

برای رجیستری گوشی در سامانه گمرک باید عضو پیام رسان ایرانی «وی» باشید

این شرکت گواهی فنی از پنجره واحد تجارت فرامرزی دارد و از سامانه جامع امور گمرکی نیز تاییدیه فنی دارد. در اختیار داشتن این موارد احتمالا در همکاری با گمرک بی‌تاثیر نبوده است. ریاست پژوهشگاه سامانه های هوشمند کاربردی نیز بر عهده شخصی به نام «حبیب الله آراسته راد» بوده که پیش‌تر در آی‌تی محور کردن فرایندهای گمرکی نقش داشته است و در این سازمان مشغول به فعالیت بوده است. او در سال ۹۷ با حکم وزیر اقتصاد وقت مسئول سامانه های هوشمند راهبردی و مدیر اصلی راه اندازی سامانه جامع گمرکی بود و عضو کمیته توسعه دولت الکترونیک و هوشمند سازی وزارت امور اقتصادی و دارایی به حساب می‌آمد و با ساز و گمرک آشنایی دارد.

نهاد سامانه های هوشمند دانشگاه تهران با نهادهای بسیاری به جز گمرک کشور همکاری داشته و چندی پیش مدیرعامل این مجموعه از همکاری این شرکت با سازمان اوج نیز خبر داده بود.

برای رجیستری گوشی در سامانه گمرک باید عضو پیام رسان ایرانی «وی» باشید

تماس بیکینگ با این شرکت بی‌حاصل ماند و مسئولان آن ترجیح دادند که صحبتی درباره جزییات همکاری با گمرک با ما نداشته باشند. سازمان گمرک کشوری و بخش فناوری اطلاعات آن نیز حاضر به صحبت در اینباره نشد و معاونت ایشان نیز پاسخگوی بیکینگ نبود.

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا