علم و دانش

ناسا هشدار داد / خطری که جهان را تهدید می‌کند

ناسا هشدار داد / خطری که جهان را تهدید می‌کند

به گزارش بیکینگ، نتایج یک تحقیق جدید توسط ناسا نشان می‌دهد که ریتم افزایش سطح دریاها و اقیانوس در سال 2023 به طور چشمگیری افزایش یافته که نتیجه تغییرات شدید آب و هوایی و همچنین ناشی از رویداد قدرتمند ال‌نینو بوده است.

به نقل از تسنیم،‌ دانشمندان این افزایش را تهدیدی جدی برای ساحل‌نشینان قلمداد کرده و می‌گویند مشاهدات ماهواره‌ای در 30 سال گذشته نشان می‌دهد که میانگین سطح جهانی دریاها از سال 1993 تا کنون 9.4 سانتی‌متر افزایش یافته است و تا سال 2022 افزایش سالانه به 0.42 سانتی متر در سال رسیده است.

خبر بدتر این است که در سال 2023 این روند افزایش شدیدی داشته و اگر این ریتم ادامه داشته باشد تا سال 2050، 20 سانتی‌متر دیگر به سطح دریاها اضافه خواهد شد که این اتفاق به معنای زیر آب رفتن شهرهای ساحلی است.

دانشمندان می‌گویند، افزایش سطح دریا تصادفی نیست؛ بلکه یک پاسخ مستقیم به گرم شدن سیاره ماست که نشان می‌دهد چقدر گرمای اضافی در سیستم آب و هوایی زمین توسط گازهای گلخانه‌ای به دام افتاده است. آب گرمتر فضای بیشتری را نسبت به آب سردتر اشغال می‌کند و همین پدیده که به عنوان انبساط حرارتی شناخته می‌شود، باعث افزایش سطح دریاها شده است.

این گزارش می‌افزاید: بخش بزرگی از افزایش اخیر سطح دریاها که در سال 2023 مشاهده شد، مربوط به تغییر بین دو الگوی آب و هوایی طبیعی، “لانینا” و “ال‌نینو” است. در طول سال‌های اخیر”لانینا” الگوهای بارندگی را تغییر داده بود که منجر به بارش بیشتر باران در خشکی و به طور موقت سرکوب افزایش سطح دریا می‌شد اما در سال 2023 یک رویداد قوی ال‌نینو برعکس عمل کرده و بارندگی‌های روی خشکی را به اقیانوس بازگرداند و سطح آب را بالا برد.

۵۸۵۸

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا