علم و دانش

پیش‌بینی آخرالزمان و مرگ زمین با تماشای آسمان

پیش‌بینی آخرالزمان و مرگ زمین با تماشای آسمان

یک تیم تحقیقاتی در حال بررسی آینده احتمالی زمین از طریق مطالعه سرنوشت شوم یک سیاره فراخورشیدی به نام «Keplar-۱۶۵۸b» هستند.

این سیاره که آن را «هات ژوپیتر» (hot Jupiter) لقب داده‌اند، ۲۶۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد. این لقب را از آن‌جا روی این سیاره گذاشته‌اند که اولا از نظر اندازه، به سیاره مشتری یا ژوپیتر منظومه شمسی شبیه است و دوما، از آن‌جا که فاصله‌اش تا خورشید خودش یک هشتم فاصله سیاره عطارد از خورشید ما است، سیاره‌ای فوق‌العاده داغ است.

بیشتر بخوانید: 

  • پیشگویی ترسناک پیرزن اسرارآمیز برای سال ۲۰۲۳

  • موشکی که قاتل مشهورترین بمب‌افکن آمریکا شد / عکس

نتایج تحقیقات که در مجله «Astrophysical Letters» منتشر شده، می‌گوید: یک روز این سیاره دوردست، چیزی نزدیک به سه روز زمینی و البته قدری کمتر از سه روز است و سالانه ۱۳۱ میلی ثانیه از طول روزهایش کاسته می‌شود.

شریاس ویساپراگادا، از نویسندگان اصلی این مقاله گفت: «اگر این سیاره به حرکت مارپیچیش با سرعتی که مشاهده کرده‌ایم به سمت ستاره خود حرکت کند، ظرف کمتر از سه میلیون سال با آن ستاره برخورد خواهد کرد. این نخستین باری است که ما شواهد روشنی از حرکت مارپیچ یک سیاره به سمت ستاره خود به دست آورده‌ایم.»

اگرچه تغییرات به آهستگی و در طول زمان درازی رخ می‌دهد، اما زمین هم مانند سیارات دیگر مرگ خود را خواهد دید و دانشمندان فکر می‌کنند این مرگ، آتشین خواهد بود.

این نوع مرگ، سرنوشتی است که در انتظار بسیاری از جهان‌ها است و میلیاردها سال آینده، با بزرگ شدن خورشید ما، نوبت خداحافظی زمین هم می‌رسد. زندگان امروز دغدغه‌ای در رابطه با مرگ زمین ندارند.

حدود ۵ میلیارد سال آینده، خورشید به یک غول سرخ تبدیل خواهد شد. فرآیندهای جز و مد، مدار زمین را به سمت خورشید نزدیکتر می‌کند، اما با کمتر شدن جرم خورشید، این روند متعادل‌تر می‌شود. سرنوشت نهایی زمین تا حدودی نامشخص است.

تلسکوپ فضایی کپلر، سیاره «Kepler-۱۶۵۸b» را در سال ۲۰۰۹ کشف کرد، اما ده سال طول کشید تا تشخیص دهد که این یک سیاره است. حدود ۱۳ سال طول کشید تا اخترشناسان بتوانند شاهد تغییر مدار این سیاره نسبت به ستاره مرکزیش باشند. سیاره «Kepler-۱۶۵۸b» حتی در فاصله کنونیش نسبت به خورشید خود، بسیار درخشان است.

در ابتدا دانشمندان تصور می‌کردند که این درخشندگی حاصل بازتاب روشنایی ستاره است، با این حال با ادامه تحقیقات مشخص شد که این سیاره، بسیار داغ‌تر از چیزی است که قبلا تصور می‌شد. مشاهده وضعیت این سیاره، به دانشمندان درکی درباره سرنوشت زمین داده است.

۵۸۵۸

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا