بازی

رونمایی رسمی از سری دسکتاپ پردازنده ‌های نسل ۱۳ اینتل Raptor Lake

رونمایی رسمی از سری دسکتاپ پردازنده ‌های نسل ۱۳ اینتل Raptor Lake

اینتل با معرفی رسمی پردازنده‌های جدید خود، بسیاری از شایعاتی را که تاکنون درباره سری Raptor Lake مطرح شده بود، تأیید کرد. سری i5 و i7 پردازنده‌های Raptor Lake با اضافه کردن ۴ هسته و سری i9 این تراشه‌ها با افزودن ۸ هسته به ساختار هیبریدی خود، تفاوت‌ها را با خانواده‌ی آلدرلیک رقم خواهند زد.

مدل پرچم‌دار Core i9-13900K متشکل از ۲۴ هسته شامل ۸ هسته عملکرد P و ۱۶ هسته بهینه E است که درکنار ۶۸ مگابایت حافظه کش L2 و L3 و حداکثر فرکانس بوست ۵.۸ گیگاهرتز در دو نسخه شامل گرافیک یکپارچه UHD Graphics 770 و بدون آن به‌دست کاربر خواهد رسید. قیمت این دو نسخه به ترتیب ۵۸۹ دلار و ۵۶۴ دلار تعیین شده است.

اما پردازنده‌های ۱۶ هسته‌ای سری Raptor Lake نیز i7-13700K و i7-13700KF خواهند بود که با قیمت‌های ۴۰۹ و ۳۸۴ دلار در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرند. ارزان‌ترین مدل این سری پردازنده ۱۴ هسته‌ای i5-13600K و i5-13600KF هستند که به ترتیب ۳۱۹ و ۲۹۴ دلار قیمت دارند.

معرفی پردازنده های نسل سیزدهمی اینتل Raptor Lake

اینتل مدعی شده که پردازنده‌های جدید این شرکت ۱۵ درصد عملکرد تک رشته (single-threaded) بهتری نسبت به نسل قبل دارند و در زمینه عملکرد چند رشته (multi-threaded) تا ۴۱ درصد بهتر عمل می‌کنند. بهبود عملکرد این تراشه‌ها بیش از هر چیزی در نتیجه‎‌ی افزایش فرکانس عملکرد و تعداد رشته‌ها حاصل شده است.

از طرفی مادربردهای رده بالای Z790 اینتل با افزایش تعداد لاین‌های PCIe Gen4 و کانکتورهای USB 3.0 Gen 2×2 با سرعت ۲۰ گیگابیت بر ثانیه در این امر مؤثر واقع می‌شود.

مشخصات کامل پردازنده های Raptor Lake

اینتل ادعا می‌کند با پردازنده i9-13900K در زمینه گیمینگ پیشتازی می‌کند. CPU پرچم‌دار جدید اینتل با ۶۵ وات توان مصرفی با عملکرد 12900K برابری خواهد کرد و با TDP حداکثر ۲۴۱ وات تا ۳۷ درصد بهبود عملکرد را نسبت به مدل هم‌رده‌ی خود از نسل قبل به همراه دارد.

شرکت اینتل همچنین نتایج عملکرد گیمینگ پرچم‌دار ۲۴ هسته‌ای خود را به اشتراک گذاشته که بهبود نرخ فریم بازی‌های مختلف را با استفاده از این CPU نشان می‌دهد. این شرکت درنهایت تایید کرده که تراشه‌های جدید خود را به همراه مادربردهای Z790 در تاریخ ۲۰ اکتبر به بازار عرضه خواهد کرد.


مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا