بازی

نقد فیلم استخراج ۲ (Extraction 2) | ۲۱ دقیقه برداشت بلند؟

نقد فیلم استخراج ۲ (Extraction 2) | ۲۱ دقیقه برداشت
بلند؟

فیلم Extraction 2 با یک صحنه اکشن ۲۱ دقیقه‌ای به ظاهر برداشت بلند بازگشته است تا نشان دهد موفقیت قسمت اول اتفاقی نبوده است، اما آیا موفق عمل کرده است؟

مقاله مرتبط

  • نقد فیلم Extraction

فیلم Extraction در سال ۲۰۲۰ از نتفلیکس پخش شد و به موفقیت غیر منتظره‌ای دست پیدا کرد. فیلمی سراسر اکشن با سکانس‌های بدون کات که طرفداران اکشن را توانست به خود جذب کند و خیلی عجیب نبود ساخت دنباله آن تایید شود. حالا مدتی می‌شود که فیلم Extraction 2 از شبکه نتفلیکس پخش شده است که پس از وقایع فیلم اول که تایلر ریک به سختی جان سالم به در برد، او حالا به‌عنوان مزدور بلک اوپس بازگشته است تا مأموریت مرگبار دیگری را انجام دهد.

او باید یک خانواده زخم خورده و آسیب دیده را از زندان یک گروه گانگستری گرجستانی و بسیار بی‌رحم نجات دهد و در این بین باید با آن‌ها را در ابتدا از زندان و سپس از این کشور خارج کند. طبق نمایش‌های فیلم، در این قسمت قرار است شاهد سکانس‌های اکشن به مراتب بزرگ‌تری باشیم، اما این فیلم اکشن توانسته است موفقیت قسمت اول را تکرار کند و حتی آن را بهبود ببخشد؟ مشخصا پس از موفقیت یک فیلم و اعلام ساخت دنباله آن بسیاری نگران هستند که سازندگان صرفا با گسترش فرمول اصلی فیلم صرفا یک اثر تکراری و ضعیف را خلق کنند و چنین نگرانی طبیعی و درست است.

کریس همسورث در حال مبارزه در زندان در فیلم Extraction 2

شروع فیلم با نحوه بازگشت تایلر ریک به زندگی آغاز می‌شود و پس از یک مقدمه از آماده‌سازی این شخصیت و نمایش هدف جدیدش، شاهد معرفی شخصیت ادریس البا هستیم که ظاهرا قرار است نقش مهمی در آینده مجموعه ایفا کند. اما پس از شروع نسبتا آرام فیلم بالاخره شاهد شروع اولین و مهم‌ترین صحنه اکشن فیلم هستیم و آن هم چیزی نیست جز ۲۱ دقیقه سکانس اکشن برداشت بلند که بارها وعده آن به ما داده شده بود و بالاخره قرار است شاهد چگونگی پیاده‌سازی این صحنه دیوانه‌وار باشیم.

سکانس برداشت بلند و ۲۱ دقیقه‌ای اکشن فیلم Extraction 2 نقطه اوج و بهترین بخش فیلم است

به‌صورت کلی فیلم Extraction 2 طبق انتظار بیننده عمل می‌کند و آن هم نمایش صحنه‌های اکشن پر هیجان است که نسبت به قسمت اول وسعت و خشونت بیشتری پیدا کرده است و همچنین افنجارهای گسترده‌ای هم در آن شاهد هستیم. اگرچه وعده اولیه یک صحنه ۱۴ دقیقه‌ای بوده است، اما ما در اینجا شاهد یک صحنه بسیار طولانی و دیوانه‌وار هستیم. در یک مقایسه در قسمت اول صحنه تک شات زمانی در حدود ۱۲ دقیقه داشت، اما اینبار شاهد صحنه‌ای بسیار طولانی‌تری هستیم که ریسک بالایی در اجرای آن وجود داشت.

دروغ نیست که بگویم که ظاهرا تمام نگرانی و تلاش سازندگان برای خلق و اجرای هرچه بهتر این صحنه بوده است؛ چرا که این صحنه اوج فیلم است و هر چیزی که از فیلم انتظار دارید و داشتید در همین ۲۱ دقیقه برآورده خواهد شد. اما چه چیزی باعث شده این صحنه موفق عمل کند و تبدیل به برگ برنده فیلم شود؟ سکانس ۱۲ دقیقه‌ای قسمت اول نقطه اوج صحنه‌های اکشن فیلم محسوب می‌شد، اما طولانی‌تر کردن آن باعث افزایش ریسک می‌شود که یکی از آن‌ها خسته کننده شدن روند آن یا اشتباهات کلی در پیاده‌سازی آن است.

کریس همسورث پنهان شده در داخل ساختمان مخروبه در سرما در فیلم Extraction 2

نکته اول نحوه پیاده‌سازی صحنه است که در آن دوباره شاهد نبردهای نفس‌گیر هستیم که مهم‌ترین بخش آن در حیاط زندان است که تایلر تلاش می‌کند تا راه خودش را از میان شورش زندان باز کند. درکنار صحنه‌های اکشن و مبارزات تن به تن تا صحنه‌های اکشن با حضور نیروهای مختلف که تقریبا تفاوتی بین دوست و دشمن در آن دیگر وجود ندارد، شاهد استراحت‌هایی هم هستیم که کار هوشمندانه‌ای است. دلیل این موضوع می‌توانید این باشد که سازندگان نمی‌خواستن تا با زیاده‌روی در پخش صحنه‌های اکشن باعث خستگی و زدگی بیننده از فیلم شوند.

اما نکته نسبتا غافلگیرکننده‌ این است که صحنه اکشن خارج از زندان هم ادامه پیدا می‌کند و حالا شاهد یک تعقیب و گریز هستیم که به قطار و صحنه هلیکوپتر ختم می‌شود. چند نکته قابل‌توجه در اینجا وجود دارد که روند اتفاقات فیلم Extraction 2 مثل یک بازی ویدیویی به تصویر کشیده شده است که در مورد قسمت اول هم می‌تواند صدق کند، اما اینجا بیشتر چنین روندی را شاهد هستیم. گویی اینکه بازیکن کنترل تایلر ریک را در اختیار دارد و در حال جلو بردن مرحله بازی است.

نکته جالب توجه دیگر این است که برخلاف قسمت اول در اینجا شاهد تمرکز بیشتری روی دیگر شخصیت‌های فیلم هستیم. صد البته در قسمت اول شاهد شخصیت دیگری هم بودیم که پا به پای تایلر حرکت می‌کرد و حتی در بخشی از فیلم با او مبارزه کرد. اما در اینجا شخصیت‌های دیگر فیلم مثل نیک خان فرصت بیشتری برای خودنمایی پیدا کردند و با اینکه کیفیتی مشابه کریس همسورث در پیاده‌سازی صحنه‌های اکشن را ندارند، اما باز هم باعث می‌شود تا عطش ما برای بازگشت به تایلر ریک افزایش پیدا کند و نکته مثبتی در فیلم است.

کریس همسورث روی قطار در هوایی برفی در فیلم Extraction 2

استفاده از شخصیت‌های دیگر برای جلو بردن صحنه‌های اکشن روی کاغذ انتخاب اشتباهی نیست و حتی می‌تواند به فیلم کمک کند، اما در اینجا حداقل کیفیت کار دیگر بازیگران خیلی قابل مقایسه با کریس همسورث نیست و البته طبیعی هم است. در هر حال می‌توان امیدوار بود که در قسمت آینده شاهد بهبود این موضوع باشیم و تمرینات بیشتری برای بازیگران مکمل تدارک دیده شود. بااین‌حال نکته مثبت دیگری حفظ ضد ضربه نبودن شخصیت‌ها است که در این قسمت هم حفظ شده است و تا دلتان بخواهد تایلر ریک و دوستان قرار است کتک بخورند و شدیدا زخمی شوند.

صحنه‌های اکشن همچنان نقطه قوت فیلم استخراج ۲ هستند، اما سازندگان مأموریت شخصی‌تری به شخصیت اصلی داستان داده‌اند تا بیشتر به بخش درام بپردازند

این نکته درواقع شاید در نگاه اول خیلی مهم نباشد، اما باعث می‌شود بیننده حس نکند که صرفا تایلر ریک قرار است بیاید کل یک زندان را شکست دهد و بدون اینکه خط و خشی روی آن بیافتد به کارش ادامه دهد. همین نکات کوچک باعث می‌شود تا سرنوشت و هر اتفاقی که برای شخصیت رخ دهد، باعث شود احساس کنیم که هر لحظه ممکن است بلای قسمت اول دوباره سر تایلر ریک بیاید، اما خوشبختانه سازندگان خیلی اهل تکرار آن نیستند و این پوئن مثبت دیگر این قسمت است.

اما صحنه‌های اکشن فیلم در ادامه باز هم از کیفیت خوبی برخودار هستند؛ حتی با اینکه قرار نیست صحنه زندان و قطار فیلم دوباره تکرار شود. تفاوت بزرگ این قسمت نمایش دنیای بزرگ‌تر است که باعث می‌شود شاهد مکان‌های بیشتر و متنوع‌تری باشیم و صرفا محدود به یک منطقه و کشور خاص نباشیم. این موضوع کمک زیادی به فیلم کرده است تا تنوع بیشتری از نوع مبارزات و صحنه‌های اکشن تا چالش‌های شخصیت‌ها در مواجه شدن با دشمنان ایجاد کند.

ادریس البا در Extraction 2

فیلم Extraction 2 خیلی با شخصیت‌های خود مهربان نیست و خشونت بالای آن کمک زیادی به بهتر پیاده کردن صحنه‌های اکشن کرده است. فیلم هرچقدر جلوتر می‌رود صحنه‌های اکشن آن به‌جای نبردهای خیلی تن به تن به سمت خشونت آنی می‌رود که انگار خود شخصیت‌ها هم تصمیم دارند تا به بدترین شکل ممکن دشمن خود را حذف کنند. در هر حال صحنه‌های اکشن قسمت دوم فیلم استخراج صرفا بزرگ‌تر و پر زرق و برق‌تر نیستند و کیفیت بالاتری را نسبت به قسمت اول دارند.

سازندگان درست است که کار خیلی متفاوت‌تری را انجام نداده‌اند، اما به‌خوبی از تجربه قسمت اول برای هرچه بهتر پیاد‌ه‌کردن اکشن قسمت دوم استفاده کرده‌اند که نتیجه کار هم مثبت و موفقیت‌آمیز بوده است. اما قسمت دوم یک تفاوت بزرگ هم پیدا کرده است و آن هم تمرکز بیشتر روی بخش داستانی فیلم است. درست است که بسیاری از ما برای اکشن فیلم به سراغ آن می‌رویم، اما سازندگان تلاش کرده‌اند تا درکنار خلق صحنه‌های اکشن، روی بخش داستان و درام فیلم بیشتر کار کنند و عمق بیشتری به شخصیت تایلر ریک دهند.

خود مأموریت درواقع یک مأموریت شخصی است و باعث می‌شود عمق احساسی آن بیش از مأموریت فیلم اول باشد و اینکه چرا او واقعا می‌خواهد این کار را انجام دهد و به سرانجام برساند. صد البته که در برخی از مواقع می‌تواند کمی پرداخت بیش از حد به این موضوع آزار دهنده و خسته کننده باشد، اما توانسته به بهتر شدن فیلم کمک کند و حتی با اینکه کمی بیش از حد کلیشه‌ای هم است، ولی باعث شده تا فیلم بتواند از هم‌اکنون نقشه ادامه داستان و گسترش دنیای فیلم را ایجاد کند.

کریس همسورث در نقش تایلر ریک در حال فراری دادن یک زن از زندان در فیلم Extraction 2

اگرچه به‌طور کلی با داستان آشنایی هم طرف هستیم و مثل آن را می‌توان در فصل اول سریال جک رایان هم مشاهده کرد، اما نوع خشونت و پرداخت آن تا حد زیادی قابل قبول است و باعث می‌شود جذابیت داستان در طول اتفاقات فیلم کاسته نشود. همچنین فیلم بالاخره به یکی از بخش‌های مهم گذشته تایلر ریک پاسخ داد و باعث شد تا رستگاری این شخصیت را در پایان مشاهده کنیم و در قسمت سوم دیگر شاهد بازگشت به این بخش حداقل روی کاغذ نباشیم.

با اینکه بسیاری از بازیگران مکمل در صحنه‌های اکشن بالا و پایین زیادی دارند، اما کریس همسورث در فیلم Extraction 2 دوباره عملکرد کم نقصی را نمایش می‌دهد

درنهایت فیلم Extraction 2 به وعده خود عمل می‌کند و همان فیلم اکشن بزن بهادری می‌شود که وعده آن ماه‌ها به ما داده شده بود. فیلم با داشتن صحنه‌های اکشن جذاب و طولانی توانسته است به‌خوبی برخی از مشکلات قسمت اول را رفع کند و صرفا یک قسمت بزرگ‌تر و تکراری نباشد. اگرچه مشکلاتی هم هنوز از قسمت اول حفظ شده یا در این قسمت شاهد شکل گرفتن آن بودیم، اما در مجموع باعث نمی‌شود که به تجربه تماشا فیلم ضربه زیادی وارد شود و کریس همسورث مانند قسمت اول ستاره بی‌چون و چرای فیلم است و بازی درخشانی را در طول فیلم دارد.

فیلم استخراج ۲ فضای زیادی برای بهتر شدن هم داشت که درنهایت از همه پتانسیل‌های آن شاید استفاده نشده باشد، اما یک دنباله کاملا شایسته برای قسمت اول است و حالا نتفلیکس با خیال راحت می‌تواند ادعا کند که صاحب یک مجموعه اکشن با کیفیت شده است و همچنین از اکنون می‌توانیم برای فیلم Extraction 3 هم هیجان‌زده باشیم. در هر حال قسمت سوم می‌تواند روند متفاوت‌تری هم داشته باشد، اما سؤال اصلی این است که می‌تواند روی دست صحنه اکشن تک شات ۲۱ دقیقه‌ای قسمت دوم بلند شود؟

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا