اینترنت

ربات جدید MIT برای جراحی از راه دور قربانیان سکته مغزی [تماشا کنید]

ربات جدید MIT برای جراحی از راه دور قربانیان سکته مغزی [تماشا کنید]

محققان MIT به تازگی ربات جراحی جدیدی طراحی کرده‌اند که به پزشکان اجازه می‌دهد از راه دور به درمان بیمار پرداخته و لخته خون را از رگ‌های خونی مغز بردارند.

در این روش درمانی، جراح اعصاب می‌تواند یک سیم نازک را از رگ‌های خونی مغز بیمار عبور دهد تا لخته خون برطرف شود. پزشک با استفاده از تصاویری که به صورت منظم توسط اشعه ایکس دریافت می‌شوند، یا به صورت فیزیک لخته را می‌شکافد یا داروهایی برای حل شدن در خون به آن تزریق می‌کند.

بسیار مهم است که این روش در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود – پیش از آنکه کمبود اکسیژن در مغز باعث آسیب غیرقابل جبران شود. متاسفانه اگر بیمار فاصله زیادی تا بیمارستان داشته باشد، امیدی به بهبودی وی نیست.

ربات جراحی

اینجاست که ربات جراحی جدید به کمک بیمار و پزشکان می‌آید. این ربات شامل یک بازوی رباتیک مفصلی است که یک آهنربای فعال در انتهای خود دارد. این قسمت از ربات در کنار سر بیماری که دراز کشیده است، قرار می‌گیرد. همچنین ربات شامل یک واحد محرک است که سیستم مداخله‌گر را رو به جلو فشار می‌دهد و یا به سمت عقب می‌کشد. جراح از ماوس برای پیشبرد و یا عقب کشیدن سیم داخل رگ خونی استفاده می‌کند. آهنربای متصل به ربات نیز به پزشکان اجازه می‌دهد سیم را در بدن بچرخانند و یا به سمت محل مورد نظر هدایت کنند.

آزمایش ربات جراحی

در آزمایش‌هایی که روی یک مدل شفاف از رگ‌های خونی انجام شد، جراحان مغز و اعصاب یاد گرفتند از این سیستم برای هدایت یک سیم به محل مورد نظر استفاده کنند.

پروفسور «ژوانه ژائو» دانشمند ارشد گفت: « ما تصور می‌کنیم به جای انتقال یک بیمار از یک منطقه روستایی به یک شهر بزرگ، می‌توان بیمار را به بیمارستان محلی برد تا پرستاران این سیستم را راه‌اندازی کنند. سپس یک جراح مغز و اعصاب در یک مرکز پزشکی بزرگ این تصویربرداری زنده از بیمار را تماشا می‌کند و با کمک ربات به رفع مشکل می‌پردازد.»

نحوه کار ربات جراح در ویدئو زیر نشان داده شده است.

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا