تکنولوژی

آیپاد، شاهکار اپل چگونه به انتهای راه رسید؟

آیپاد، شاهکار اپل چگونه به انتهای راه رسید؟

آیپاد اپل اکنون بیش از دو دهه قدمت دارد، یعنی محصولی که از برخی مخاطبان این مقاله هم پیرتر است! اولین مدل آیپاد بیست سال پیش در ۲۰۰۱ میلادی با هدف‌قرار دادن علاقه‌مندان موسیقی به بازار عرضه شد.

به لطف ۵ گیگابایت حافظه، کاربران می‌توانستند با ۳۹۹ دلار هزینه، ۱۰۰۰ فایل MP3 را روی این شاهکار دنیای الکترونیک ذخیره کنند. در آن زمان، آیپاد به راستی شکافی بزرگ را در زندگی مردم پر کرد. آیپاد اجازه داد نیاز روزافزون مردم برای دسترسی به موسیقی، به شیوه‌ای نوین و آسان ممکن شود. این‌گونه است که نوآوری‌های خلاقانه زاده می‌شوند: ارائه یک راه حل مناسب برای یک مشکل.

مطالب اپل

با این حال، نیازها در گذر زمان تغییر می‌کنند و در نتیجه، بزرگ‌ترین نوآوری‌ها هم کارکرد خود را از دست می‌دهند. در واقع آن‌ها دقیقاً به همان شیوه‌ای کار می‌کنند که در ابتدا کار می‌کردند و این بزرگ‌ترین مشکل است. همان‌طور که ما پیشرفت می‌کنیم، یک محصول هم باید با ما تکامل یابد در غیر این صورت، برگ برنده خود و ارتباطش را با ما ما، نسل بشر از دست خواهد داد.

آیپاد هم دچار همین مشکل شد. این محصول استثنائی، متعلق به این دوره نیست و با وجود نقشی که در پیشرفت زندگی بشر ایفا کرد، اکنون زمان آن رسیده که اپل آن را راحت بگذارد، فروشش را متوقف کند و اجازه دهد با آن وداع کنیم. اما چرا آیپاد به این وضع دچار شد؟ با ما همراه باشید تا به اتفاق بررسی کنیم که چرا این محصول به یاد ماندنی، دوران خود را پشت سر گذاشته است.

فهرست مطالب

  1. آیپاد تبدیل به فرزند ناخوانده اپل شد
    • دکمه خانه، دکمه بی‌خانمان
    • مشخصات شرم‌آور
    • خودتحقیری آنلاین
  2. آیپاد در مقابل گوشی‌های هوشمند حرفی ندارد
    • رقیبی خودی به نام آیفون
    • ارتباط غیرفرهنگی
    • آیپد، آیپاد جدید است
    • حتی اپل واچ هم آیپاد را شکست می‌دهد
    • ذخیره‌سازی جای خود را به استریم داده است
  3. ضد اجتماعی و اشتراک

آیپاد تبدیل به فرزند ناخوانده اپل شد

دکمه خانه، دکمه بی‌خانمان

اپل آخرین نمونه آیپاد را در سال ۲۰۱۹ طراحی و عرضه کرد. این شرکت از سال ۲۰۱۳ هیچ آیفون مجهز به دکمه خانه‌ای را بدون وجود حسگر اثر انگشت خود موسوم به تاچ آی دی (Touch ID) روانه بازار نکرده است. شش سال بعد، این غول دنیای تکنولوژی تصمیم گرفت از این روند تخطی کرده و آیپاد را با دکمه خانه بدون حسگر اثر انگشت به دست مشتریان برساند.

ما خواهان فیس آی دی (Face ID) که تنها در محصولات بالارده به کار می‌رود نیستیم، ما تنها قابلیتی را طلب می‌کنیم که از سال ۲۰۱۳ در صنعت موبایل به کار گرفته می‌شود.

در حقیقت رفتار اپل با آیپاد نشان می‌دهد که هیچ توجهی به این سری نشان نمی‌دهد. این تنها انجام تکلیفی نیمه کاره است تا این سری خارج از توجه، مدل جدیدی به خود ببیند؛ شما می‌توانید آن را شیردوشی بخوانید، بدانید و بس.

مشخصات شرم‌آور

آیپاد اپل چگونه به انتهای راه رسید؟

برای دستگاهی که قرار است به عنوان یک حافظه رسانه‌ای مورد استفاده قرار بگیرد، شاید بهتر بود که اپل از یک حافظه SSD بهره برد. اپل تصمیم گرفت در آخرین مدل آیپاد یعنی سری آیپاد تاچ ۷، از یک حافظه ۳۲ گیگابایتی استفاده کند که بیشتر هم جنبه بازاریابی دارد چرا که فایل‌های iOS چندین گیگابایت از این فضا را هم اشغال کرده‌اند.

همین مدل به پردازنده A10 فیوژن مجهز است که اولین بار در سال ۲۰۱۶ مورد استفاده قرار گرفته بود؛ پردازنده ۲۰۱۶ درون قوی‌ترین محصول یک سری متعلق به سال ۲۰۱۹ که اکنون در سال ۲۰۲۲ هم به فروش می‌رسد. اصلاً سخت نیست متوجه شویم اپل در حال استفاده از یک پردازنده شش ساله درون کالایی است که ادعا می‌شود برای کاربران امروز در نظر گرفته شده است.

شما می‌توانید برخی (تاکید می‌کنیم، تنها برخی) از مشخصات شرم‌آور آخرین مدل آیپاد را در زیر مشاهده کنید:

  • بلوتوث ۴.۱
  • نمایشگر ۴ اینچ
  • رزولوشن ۶۴۰ × ۱۱۳۶
  • دوربین جلوی ۱.۲ مگاپیکسلی
  • حاشیه‌ها فوق‌العاده ضخیم

خودتحقیری آنلاین

آیپاد اپل چگونه به انتهای راه رسید؟

یک شخص فهمیده زمانی گفت:« پذیرفتن اشتباهاتمان، اولین قدم در راه رستگاری است.» اگر ما افتضاحی را که به بار آورده‌ایم، نپذیریم، هرگز برای برطرف کردن آن هم تلاش نخواهیم کرد. به این ترتیب اگر ما به این موضوع باور پیدا کنیم و به اشتباه‌های موجود اعتراف کنیم، سریعاً برای حل آن‌ها قدم جلو خواهیم گذاشت.

اپل به خوبی می‌داند که آیپاد در حال حاضر مایه شرمندگی است. اگر به فروشگاه آنلاین این شرکت مراجعه کنید، متوجه می‌شوید که بخش آیپاد در میان نوار بالای صفحه حذف شده است. برای پیدا کردن صفحه آیپاد تاچ ۷، باید به نشانی apple.com/ipod مراجعه کنید.

در نتیجه اپل به این محصول و سری خود افتخار نمی‌کند و در سوی دیگر، قصد هم ندارد که برای همیشه به فروش آن پایان دهد. حذف بخش مجزا برای این محصول اقدامی مناسب در مسری صحیح است که در کنار ادامه فروش آیپاد، باری دیگر اپل را به مسیر نادرست باز می‌گرداند.

جدای از حذف بخش آیپاد از این قسمت، اپل اصلاً توجهی به به‌روزرسانی صفحه پشتیبانی این محصول برای اطلاعات دقیق نشان نمی‌دهد. چند روز پیش کاربران متوجه شدند اسکرین شات‌های اپلیکیشن اپل موزیک موجود در صفحه پشتیبانی آیپاد، به یک نسخه بسیار قدیمی از این نرم‌افزار روی یکی از نسخه‌های قدیمی iOS اشاره دارد.

اپل در زمان نگارش این مقاله تنها در چند منطقه این اسکرین شات‌ها را به روز کرده است. در حقیقت اگر کاربران روی شبکه‌های اجتماعی چنین چیزی را پررنگ نمی‌کردند، احتمالاً اپل هرگز به این صفحه‌های پشتیبانی دست نمی‌زد. یکی دیگر از این نمونه‌ها، ارائه اطلاعات اشتباه در صفحه مشخصات فنی آیپاد تاچ ۷ است.

در این صفحه در حالی ذکر شده آیپاد تاچ ۷ از سیستم عامل iOS 14 پشتیبانی می‌کند که ما می‌دانیم این سری با نسخه ۱۵ هم سازگار است. این غول دنیای تکنولوژی نمی‌تواند انتظار داشته باشد کاربران این محصول را جدی بگیرند، وقتی خودش این کار را انجام نمی‌دهد.

آیپاد اپل چگونه به انتهای راه رسید؟

آیپاد در مقابل گوشی‌های هوشمند حرفی ندارد

رقیبی خودی به نام آیفون

روزی روزگاری گوشی‌ها تنها گوشی بودند؛ امروزه گوشی‌ها، گوشی‌های هوشمند هستند! کاربران از آن‌ها برای وب‌گردی، تجربه بازی‌ها، گوشی کردن به موسیقی، تماشای فیلم و سریال و … استفاده می‌کنند و شاید تنها گاهی اوقات برای برقراری تماس از آن‌ها کمک بگیرند.

آیپاد تاچ در بهترین حالت، یک گوشی رده پایین یا در حقیقت آیفون ۴ اینچی محسوب می‌شود که از ویژگی‌های شبکه و ارتباطاتی محروم است. بنابراین چه دلیلی وجود دارد که مردم به جای یک آیفون SE،‌ این دستگاه را بخرند؟ ما درک می‌کنیم که آخرین مدل آیپاد با قیمت ۱۹۹ دلار، بیش از ۲ برابر ارزان‌تر از آیفون SE 2022 است.

با این وجود، برای این دستگاه پرداخت ۱۹۹ دلار منطقی نیست. اگر کسی بودجه اندکی هم داشته باشد، خرید یک آیفون دست دوم یا گوشی هوشمند اندرویدی، معقولانه‌تر است. این دلیلی است که اپل باید آیپاد را تا به حال کنار می‌گذاشت و کاملاً روی آیفون و سیستم عامل آن تمرکز می‌کرد.

ارتباط غیرفرهنگی

آیپاد اپل چگونه به انتهای راه رسید؟

زمانی استفاده از آیپاد در جامعه یکی از خفن‌ترین و جذاب‌ترین کارهای ممکن بود. شما می‌توانستید نوجوانان و بزرگ‌سالانی را ببینید که هندزفری خود را به گوش زده بودند و در پارک‌ها همراه آیپادشان قدم می‌زند (حداقل خارج از ایران!).

اکنون دقیق فکر کنید: آخرین بار کی دوباره چنین صحنه‌ای را دیدید؟ آخرین بار کی پیش آمد صحنه‌ای را ببینید که یک نفر درون دست خود، آیپاد حمل می‌کند؟ آیپاد بنا به دلایلی کاملاً منطقی، در حال انقراض است. چیزی که زمانی به عنوان محصولی برآمده از ترند استفاده می‌شود، اکنون دستگاهی خارج از رده و مایه خجالت است.

همه این‌ها به خاطر این است که در حال حاضر استفاده از آیپاد منطقی نیست. تنها لحظه‌ای تصور کنید مردم چه گزینه‌های دیگری را در اختیار دارند و فراتر از آن، کسی که صاحب یک گوشی هوشمند است، چرا باید به آیپاد نیاز داشته باشد؟

آیپد، آیپاد جدید است

این جمله شاید برای شما غیر منطقی باشد اما تا به حال تصور کرده‌اید که آیپد اکنون بزرگ‌ترین رقیب آیپاد است؟ در حقیقت مدل پایه آیپاد اکنون تنها ۱۲۰ دلار قیمت بیشتری دارد ولی با مشخصات زیر عرضه می‌شود:

  • نمایشگری بزرگ‌تر با رزولوشن بالاتر؛ این نمایشگر برای استفاده از رسانه و مخصوصاً ترند جهان امروز یعنی ویدیو، گزینه بسیار بهتری است.
  • دکمه خانه مجهز به تاچ آی دی
  • آیپد OS که نسبت به iOS دارای ویژگی‌های جانبی بیشتری است.
  • پردازنده A13 بایونیک در عوض پردازنده خارج از رده A10 فیوژن که با آخرین نسخه سیستم عامل اپل سازگار است.
  • پشتیبانی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بلند مدت
  • قابلیت‌های ارتباطی اختیاری

با در نظر گرفتن تمام این موارد اصلاً منطقی نیست که برای تجربه بازی‌ها، گوش دادن به موسیقی و تماشای فیلم و سریال، یک آیپاد تهیه کنید. در حالی که آیپد هزینه بیشتری دارد، اما در انجام تمام این کارها هم بهتر است. البته قابلیت حمل و نقل آیپد کمتر است اما شاید در مقابل تنها ویژگی آیپاد همین باشد: امکان قرارگیری در جیب و دیگر هیچ!

به همین دلیل ما اکنون با جرئت می‌توانیم بگوییم آیپد، آیپاد جدید است که تمام انتظارات برای استفاده از آیپاد را ممکن می‌کند.

حتی اپل واچ هم آیپاد را شکست می‌دهد

آیپاد اپل چگونه به انتهای راه رسید؟

آیپاد شافل (Shuffle) کوچک را به یاد دارید؟ شافل نسخه‌ای فشرده و کارآمد بود که کار را به خوبی انجام می‌داد. بنابراین آیا اپل نباید تولید آیپاد را بعد از همه مواردی که گفتیم، متوقف کند؟

در حقیقت اکنون هم چنین آیپادی تولید می‌شود و شما می‌توانید آن را روی مچ دست خود حمل کنید؛ ما به آن اپل واچ می‌گوییم! این دستگاه می‌توانید موسیقی ذخیره کند تا وقتی به اینترنت متصل نیستید، آن‌ها را گوش دهید. همچنین می‌توانید با اتصال به اینترنت، به کتابخانه تمام خوانندگان تاریخ دست یابید.

  • آیا می‌توان از اپل واچ همراه اندروید استفاده کرد؟

این اجازه می‌دهد اگر می‌خواهید،‌ آیفون خودتان را در خانه بگذارید. تنها کافی است اپل واچ را به ایرپادز یا هر ایرباد بلوتوث دیگری متصل کنید و کار تمام است! افزون بر این، می‌توانید فعالیت خود را دنبال کنید، تمرین‌های بدنی‌تان را ثبت نمایید و کارهایی را انجام دهید که آیپاد شافل هرگز قادر به انجامشان نبود.

در این‌جا هم عمر باتری تنها برتری آیپاد شافل به اپل واچ است اما فریب نخورید؛ ساعت هوشمند اپل گزینه بسیار منعطف‌تری است که اپل با نگرش بهتری آن را طراحی کرده است.

ذخیره‌سازی جای خود را به استریم داده است

وقتی آیپاد محصولی تازه و جدید بود، ذخیره آهنگ‌ها روی فضای داخلی حافظه میان همه افراد پذیرفته شده بو. امروز، حتی در کشور ما هم بسیاری از افراد از سرویس‌های استریم برای پخش موسیقی استفاده می‌کنند و این اتفاق در کشورهای غربی و اروپا شدتی بسیار بیشتری دارد.

اکثر کاربران در حال حاضر از سرویس‌های استریم استفاده می‌کنند و این موضوع هم قابل درک است، زیرا با پرداخت مبلغی ناچیز تحت نام اشتراک، می‌توانید به تمام موسیقی‌های موجود در جهان گوش دهید.

از آن بهتر، ممکن است اطلاعات را روی فضای ابری ذخیره کرده باشد. به این ترتیب می‌توانید بدون کپی کردن فایل هر فهرست پخشی یا تنظیم دوباره تنظیمات روی هر دستگاهی، اقدام به پخش فوری موسیقی‌های محبوبتان کنید. استریم کردن راه بسیار آسان‌تر و یکپارچه‌تری است.

بنابراین ما دیگر نیاز نداریم برای پخش موسیقی، یک دستگاه مجزا خریداری کنیم. ما می‌توانیم آهنگ‌ها را دانلود کرده یا آن‌ها را مستقیماً روی گوشی هوشمند خود استریم کنیم. اکنون حافظه ذخیره‌سازی برای اپلیکیشن‌ها، تصاویر، ویدیوها و اسناد استفاده گسترده‌تری دارند تا موسیقی.

آیپاد در گذشته تنها پخش کننده موسیقی نبود، بلکه یک حافظه قابل حمل موزیک هم محسوب می‌شد. اینترنت و سرویس‌های استریم، این نیاز را در دوره کنونی از میان برداشته‌اند.

ضد اجتماعی و اشتراک

آیپاد اپل چگونه به انتهای راه رسید؟

در گذشته هر کس علایق خاص موسیقی خود را داشت و کمتر پیش می‌آمد که سعی کند از علایق دیگران هم سر در آورد. این روند در حال تغییر است. گوش دادن به موسیقی به روش‌های مختلف تبدیل به فعالیتی اجتماعی شده است.

مردم موسیقی‌ها، فهرست‌های پخش، هنرمندان و … مورد علاقه خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. اپل حتی به همین خاطر ویژگی شیرپلی (SharePlay) را درون سیستم عامل‌های خود جا داده است تا کاربران با همدیگر به موسیقی گوش دهند و چنین کارهایی را به سرانجام برسانند. اسپاتیفای هم قابلیت مشابهی را با ویژگی بلندز (Blends) معرفی کرده است. موسیقی اکنون، خود اجتماع است.

اگرچه برخی از این ویژگی‌ها روی آیپاد تاچ ۷ هم به چشم می‌خورند اما این دستگاه بیشتر برای ذخیره‌سازی و همگام‌سازی دستی بهینه شده است. آیپاد به طرق مختلف ضد اجتماعی است. زمان می‌گذرد و نشان می‌دهد برندسازی چنین محصولی تکامل نیافته حتی اگر تغییر هم کرده باشد. حتماً این جمله را از فیلم The Dark Knight به خاطر دارید:

یا به عنوان یک قهرمان می‌میری، یا انقدر زنده می‌مانی که تبدیل شدنت به شخصیت شرور را نظاره کنی.

آیپاد در قسمت مشخصی از عصر مدرن، یک قهرمان همه جانبه بود اما اکنون تبدیل به شرور ماجرا شده است. اپل در به‌روز نگه داشتن و پاسخ دادن به نیازهای ما از طریق این کالا، شکست خورد.

اکنون به غیر از قیمت پایین آن، نمی‌توان نکته مثبتی را برای آیپاد تاچ برشمرد. به نظر ما اپل باید به مشتریانش لطف کرده و فروش این محصول را متوقف کند. چه دوست داشته باشید یا خیر،‌ آیپاد همین حالا هم بیشتر از عمرش،‌ زندگی کرده است.

منبع: XDA-Developers

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا