علم و دانش

این سگ ۲۰۰ سال عمر کرده؟/ عکس

این سگ ۲۰۰ سال عمر کرده؟/ عکس

هفته گذشته خبر مرگ «بابی»، یک سگ پرتغالی از نژاد ماستیف که نامش در کتاب رکوردهای جهانی گینس به عنوان مسن‌ترین سگ دنیا ثبت شده بود، تاریخ‌ساز شد چرا که هیچ سگی تا به حال به سن او نرسیده بود.

این تاریخ‌سازی اما به زودی جای خود را به بدبینی و شکاکی منتقدان داد. عده‌ای از دامپزشکان این سوال را مطرح کردند که آیا از نظر بیولوژیکی ممکن است یک سگ معادل ۲۰۰ سال انسانی عمر کند؟

در پی مطرح شدن این تردیدها، بنیاد رکوردهای جهانی گینس اعلام کرده است که در حال تحقیق است تا بررسی کند آیا این ماستیف پرتغالی واقعا ۳۱ سال و ۱۶۵ روز زنده بوده یا نه؟ یک سخنگوی این بنیاد به نشریه گاردین بریتانیا گفت: «ما از سوالات مربوط به سن بابی آگاه هستیم و در حال بررسی آنها هستیم.»

بیشتر بخوانید:

  • رونمایی از متفاوت‌ترین وانت تویوتا/ این ماشین جای هایلوکس را می‌گیرد؟ / عکس

  • زمین تخت، بیگانگان فضایی و یک جدال ناتمام

  • عجیب‌ترین بز جهان با یک ویژگی شگفت‌انگیز/ عکس

دامپزشکان می‌گویند اگرچه سن او در پایگاه داده ملی حیوانات خانگی ثبت شده است، اما این سن معمولاً بر اساس خوداظهاری صاحبان است. علاوه بر این آزمایشات ژنتیکی انجام‌گرفته صرفا تایید کرده‌اند که او یک سگ پیر است و عدد دقیقی برای سن او نداده‌اند.

دنی چمبرز، دامپزشک و عضو شورای کالج سلطنتی جراحان دامپزشکی بریتانیا، در این باره گفت: «هیچ‌یک از همکاران دامپزشک من معتقد نیست که بابی واقعاً ۳۱ سال داشته است.»

پیرترین سگ دنیا ۲۰۰ سال عمر کرده؟/ عکس

او اضافه کرد: «این معادل عمر یک انسان بیش از ۲۰۰ ساله است که با توجه به توانایی‌های پزشکی فعلی ما، کاملا غیرقابل قبول است. ادعاهای فوق‌العاده مستلزم شواهد فوق‌العاده‌ هستند و هیچ مدرک مشخصی برای اثبات سن او ارائه نشده است. ما یک حرفه مبتنی بر علم هستیم، بنابراین برای این که کتاب رکوردهای گینس اعتبار خود را از نظر حرفه دامپزشکی حفظ کند باید برای ادعایش شواهد غیرقابل انکاری ارائه دهد.»

از آنجا که بابی از غذای انسانی تغذیه می‌کرده است، افراد فعال در کارزار ضد غذای مخصوص حیوانات خانگی عمر او را نشانه‌ای از درستی ادعاهای خود گرفته‌اند. این افراد مدت‌هاست تبلیغ می‌کنند که غذای مخصوص حیوانات خانگی، این موجودات را می‌کشد و تغذیه خام سالم‌تر است.

دکتر چمبرز می‌گوید در طول حرفه‌اش سگ‌های متعددی را دیده است که دوران پیری را تجربه کرده‌اند، اما بر خلاف بابی آن‌ها از نژادهای کوچک‌تر بوده و اضافه وزن نداشته‌اند: «شگفت‌انگیزتر اینکه او تقریبا سه برابر بیشتر از میانگین عمر کرده است.»

بابی به یک نژاد اصیل به نام «رافییرو دو آلنتجو» (Rafeiro do Alentejo) تعلق داشته است. سگ‌های این نژاد به طور متوسط بین ۱۲ تا ۱۴ سال عمر می‌کنند.

با این حال اندرو نایت، استاد بازنشسته دامپزشکی، سن ۳۱ بابی را محتمل می‌داند و می‌گوید در طول تاریخ «سگ‌های بسیار پیر دیگری نیز وجود داشته‌اند.»

به گفته او، بابی باید با ۵ تا ۱۰ سگ مسن دیگر مقایسه شود تا ببینیم که چقدر از میانگین آنها فاصله دارد، هر چند برای این کار به شواهد قوی نیاز است.

پیش از بابی، عنوان پیرترین سگ جهان به یک سگ به نام «اسپایک» از نژاد چی‌واوا در ایالت اوهایو تعلق داشت که در سال ۲۰۲۲ و در سن ۲۳ سال و هفت روزگی تلف شد.

پیرترین سگی که تا کنون ثبت شده است، یک سگ استرالیایی به نام «بلوی» بوده است که در سال ۱۹۳۹ در سن ۲۹ سال و پنج ماهگی جان خود را از دست داد.

به گفته صاحبان بابی «ژن‌های خوبی» در اصل و نسب این سگ وجود داشته به طوری که مادرش تا سن ۱۸ سالگی عمر کرده است و یکی دیگر از سگ‌های همین خانواده نیز توانسته تا ۲۲ سالگی دوام بیاورد.

بابی تمام عمر خود را در روستای «کنکیروس» در نزدیکی ساحل غربی پرتغال گذراند. صاحبانش می‌گویند طول عمر بابی مدیون «مصرف غذای تازه به جای غذای مخصوص سگ‌ها» و و زندگی در «یک محیط آرام» بوده است.

بنیاد رکوردهای جهانی گینس پیشتر در ۲ فوریه ۲۰۲۳ بابی را به عنوان «مسن‌ترین سگ جهان» و اولین سگی که به سن ۳۰ سالگی رسیده است، به رسمیت شناخته بود.

۵۸۵۸

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا