علم و دانش

تسلا ناجی تویوتا می‌شود!

تسلا ناجی تویوتا می‌شود!

ماسک اخیراً به آن چیزی که سال‌ها منتظرش بود دست یافته است. هم‌اکنون غول‌های خودروسازی آمریکا تسلا را پیشتاز صنعت خودرو می‌دانند. فورد و جنرال موتورز دو ضلع از سه ضلع اصلی خودروسازی آمریکا را تشکیل می‌دهند و اگرچه تصور می‌کردند پیشتازی خود را می‌توانند حفظ کنند اما واضح است که چنین چیزی در حال تغییر خواهد بود. ۱۰ سال پس از تأسیس تسلا، فورد و جنرال موتورز سرانجام اذعان کرده‌اند تسلا به یک سنگ محک در صنعت خودرو بدل شده است.

ایلان ماسک

در حقیقت توافق دور از انتظار فورد و جنرال موتورز با تسلا بر پیشتازی این برقی ساز آمریکایی صحه می‌گذارد. از سال ۲۰۲۴ مشتریان این دو خودروساز قادر خواهند بود با استفاده از شبکه سوپرشارژر تسلا خودروهای خود را شارژ کنند. شبکه شارژ تسلا شامل حدود ۱۷ هزار جایگاه در آمریکاست و بزرگ‌ترین شبکه شارژ خودروهای برقی این کشور به شمار می‌رود. البته باید گفت مشتریان فورد و جنرال موتورز فقط به ۱۲ هزار سوپرشارژر دسترسی خواهند داشت. تسلا در وب‌سایت خود می‌گوید: با استفاده از سوپرشارژرها می‌توان تنها در ۱۵ دقیقه به شعاع حرکتی حدود ۳۲۰ کیلومتری رسید. از آنجایی که شارژ بالای ۸۰ درصد باتری ضرورتی ندارد بنابراین توقف در جایگاه‌ها کوتاه خواهد بود.

فورد موستانگ مک ای

با در نظر گرفتن این موضوع فورد و جنرال موتورز توافق کرده‌اند از کانکتور تسلا برای اتصال خودروهای برقی به جایگاه شارژ استفاده کنند. مشتریان دو غول خودروسازی آمریکا فقط کافی است آداپتری را که حدود ۱۰۰ دلار قیمت دارد خریداری کنند. این توافق پیروزی بزرگی برای تسلا و ماسک محسوب می‌شود چراکه نه تنها درآمد جدیدی به دست می‌آورند بلکه فرایند شارژ تسلا به یک استاندارد تبدیل خواهد شد. در حال حاضر دو استاندارد شارژ در آمریکا وجود دارد که یکی استاندارد شارژ آمریکای شمالی تسلا یا NACS بوده و دیگر نیز سیستم شارژ ترکیبی CCS است. CCS از کانکتور شارژ کند استفاده کرده و همه خودروسازان آن را بکار می‌گیرند.

سوپرشارژر تسلا

همچنین از CCS در شبکه شارژ عمومی که هم‌اکنون در حدود ۵۴ هزار نقطه وجود دارد استفاده می‌شود. مشکل این است که شبکه شارژ عمومی از شارژرهای سریع بسیار کمی سود برده به‌ گونه‌ای که در کل حدود ۷۴۰۰ جایگاه سوپرشارژر عمومی از CCS استفاده می‌کنند. به غیر از فورد و جنرال موتورز هیچ خودروساز دیگری به تسلا ملحق نشده است؛ اما میلیاردر خبرساز موردبحث پیشنهاد جدیدی را برای تویوتا ارسال کرده و البته شرایط جدیدی نیز دارد. پس از آنکه یکی از کاربران توییتر به اخباری درباره سختی‌های سفر با شاسی‌بلند برقی تویوتا و مشکلات شارژ آن اشاره کرده ماسک پیشنهاد خود را مطرح کرده است. این کاربر توییتر که خود را سرمایه‌گذار و طرفدار تسلا می‌نامد گفته است: مجله بیزنس اینسایدر با تویوتا bZ4X برقی از نیویورک به واشنگتن سفر کرده و بازگشته است. این سفر ۹ ساعته شامل ۳ ساعت شارژ باتری بوده و حتی با وجود شارژ باتری ۳۷ درصدی، bZ4X نتوانسته سرعت شارژ بالاتری از ۳۵ کیلوواتی داشته باشد.

او در ادامه می‌گوید تسلا مدل Y در کل سفر شاید به حدود ۳۰ دقیقه شارژ نیاز داشته باشد. اینجا ماسک از فرصت مناسب برای تشویق تویوتا به تکرار کار فورد و جنرال موتورز استفاده کرده است: آن‌ها باید به استاندارد شارژ آمریکای شمالی تسلا بپیوندند.

دیدار مدیران تسلا و تویوتا

اما تویوتا واکنشی به اخبار منتشر شده نداشته است. پیشنهاد ماسک در حالی مطرح می‌شود که همین چند روز پیش برنامه‌های تویوتا درباره تولید خودروهای برقی با شعاع حرکتی حدود ۱۰۰۰ و ۱۵۰۰ کیلومتر منتشر شد. اگر چنین چیزی محقق شود برد خودروهای تویوتا بسیار بیشتر از محصولات کنونی تسلا خواهد بود. اگر غول خودروسازی ژاپن تصمیم بگیرد پاسخ مثبتی به پیشنهاد ماسک بدهد شاید دیگر خودروسازان همچون هیوندای/کیا و استلانتیس نیز کار مشابهی را انجام دهند زیرا در غیر این صورت احتمال دارد مزیت رقابتی خود را از دست بدهند.

تسلا ناجی تویوتا می‌شود!

فولکس‌واگن یکی از معدود خودروسازانی است که وفاداری خود به شارژر CCS را نشان داده است. در واقع این غول خودروسازی آلمانی در حال تأسیس شبکه شارژ خود است، شبکه‌ای که فعلاً ۸۴۰ جایگاه شارژ را به خود اختصاص می‌دهد. انتظار می‌رود تعداد جایگاه‌های شارژ فولکس‌واگن تا سال ۲۰۲۶ دو برابر میزان فعلی باشد. همان‌طور که می‌دانید شبکه شارژ خودروهای برقی جزو مهم‌ترین فاکتورهای توسعه چنین محصولاتی بوده و خودروسازی که بتواند خودروهایی با باتری بهتر، شعاع حرکتی بیشتر و زمان شارژ کمتر ارائه کند پیروز میدان خواهد بود. این یکی از نقاط قوت تسلاست، شرکتی که در حال حاضر حرف اول را در زمینه خودروهای برقی می‌زند. تسلا با ارائه شبکه شارژ خود به رقبا اگرچه مزیت خود را کم‌کم از دست می‌دهد اما درعین‌حال منبع درآمد و جایگاه مهمی را به عنوان پیشتاز بازار به دست می‌آورد زیرا کانکتورهای این برند به یک استاندارد در بازار تبدیل می‌شود. ماسک قبلاً گفته بود: ما شبکه سوپرشارژر را از روی ناچاری ساختیم زیرا کسی این کار را انجام نمی‌داد.

227227

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا