بازی

آخر هفته چی بازی کنیم: از The Outer Worlds تا تجربه‌ای ماجراجویی

آخر هفته چی بازی کنیم: از The Outer Worlds تا تجربه‌ای ماجراجویی

به رسم همیشگی چهارشنبه‌ها، این هفته هم در قسمتی دیگر از مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم، به معرفی دو بازی خواهیم پرداخت. اثر اول، تجربه‌ای نقش آفرینی است که مخصوصا طرفداران مجموعه فال‌اوت لذت زیادی از آن خواهند برد و بازی دوم هم اثری است که چند نفر از سازندگان Journey روی آن کار کرده‌اند و ما را به جهان زیرِ آب می‌برد. پس لطفا در ادامه همراه معرفی بازی‌ها باشید:

س

The Outer Worlds

بازی The Outer Worlds

مجموعه فال‌اوت بدون شک یکی از بهترین و تأثیرگذار‌ترین بازی‌های نقش آفرینی است که طرفداران زیادی هم دارد. تیم کین و لئونارد بویارسکی، خالقین مجموعه فال‌اوت که حالا نقشی در توسعه آن ندارند، تصمیم گرفتند تا در استودیو آبسیدین اثری الهام‌گرفته از این مجموعه بسازند که نتیجه آن، The Outer Worlds، محصول سال ۲۰۱۹ است که بخش Private Division شرکت تیک-تو آن را منتشر کرده است. با اینکه در زمان توسعه این بازی مایکروسافت پروسه خرید آبسیدین را تکمیل می‌کرد، ولی ساخت بازی پیش از این اتفاق آغاز شده بود و به همین دلیل Private Division به‌خاطر توافقی که با سازندگان داشت، بازی را منتشر کرد.

نسخه‌های اولیه فال‌اوت، بیشتر به خاطر بالانس جالب بین جدی بودن و طنز خاصی که داشتند شناخته می‌شوند و این ویژگی را در بین نسخه‌های مدرن‌تر بازی، بیشتر از همه می‌توان در نسخه نیو وگاس مشاهده کرد. The Outer Worlds هم اثری است که رویکردی این‌چنینی به اتمسفر کلی بازی داشته و شاهد طنز خاص و تاریکی در بازی هستیم که کارگردان‌های بازی هم در زمان توسعه و در مصاحبه‌هایی که داشتند، به اهمیت خلق چنین فضایی در بازی اشاره کرده و آن را یکی از ویژگی‌های مهم بازی می‌دانند.

داستانی بازی در یک تایم‌لاین متفاوت با واقعیت جریان دارد؛ جایی که در سال ۱۹۰۱، ویلیام مک‌کینلی، رئیس جمهور آمریکا، برخلاف آنچه که در واقعیت اتفاق افتاد، ترور نمی‌شود و در نتیجه تئودور روزولت هم هرگز جانشین او نمی‌شود. این اتفاق تاثیر زیادی روی روند کلی اتفاق‌ها در جهان دارد و در نتیجه آن، در آینده شاهد جامعه‌ای هستیم که افراد براساس مولفه‌های مختلف در آن طبقه‌بندی شده‌اند و ابَرشرکت‌ها نقش پررنگی دارند. این شرکت‌ها پس از مدتی سعی کرده‌اند تا سیاره‌های دیگر را تصرف و امکان زندگی انسان در آن‌ها را فراهم کنند؛ اقدامی که باعث شده تا افراد زیادی به امید یک شروع تازه، سودای سفر به این مناطق را داشته باشند.

گیم پلی بازی The Outer Worlds

شخصیت اصلی بازی، یکی از افرادی است که به‌وسیله سفینه Hope در یکی از همین سفر‌های فضایی بود ولی به‌دلیل بروز مشکلاتی، این سفینه در مکانی متفاوت از هدف اصلی‌اش گرفتار شده که نامش Halcyon است. پس از اینکه کاراکتر بازی به‌وسیله دانشمندی با نام ولس از خواب مصنوعی بیدار می‌شود، جهانی آشفته را در این کهکشان پیش‌روی خودش می‌بیند و باید راه‌حلی برای بهتر کردن وضعیت پیدا کند.

از نظر گیم‌پلی، The Outer Worlds تجربه‌ای اکشن و نقش آفرینی است که با دوربین اول‌شخص روایت می‌شود. مثل خیلی از بازی‌های مشابه دیگر، انواع و اقسام مأموریت‌های اصلی و فرعی را در بازی خواهید داشت و تعامل با NPC‌ها هم نقش پررنگی در بازی دارد؛ به طوریکه شما بسته به سبک مورد‌علاقه خودتان، بسیاری از مشکلات را می‌توانید بدون خون و خونریزی و ازطریق کارهایی مثل صحبت کردن حل کنید. این ویژگی‌های بازی هم یادآور مجموعه فال‌اوت هستند و در کل، The Outer Worlds از هر نظر شباهت زیادی به فال‌اوت دارد که البته باتوجه‌به حضور خالقین این مجموعه در نقش کارگردان‌های بازی، این اتفاق عجیب هم نیست. مبارزه با انواع و اقسام سلاح‌های موجود، امکان ارتقای کاراکتر و همینطور قابلیت داشتن کاراکتر همراه هم از دیگر ویژگی‌های گیم‌پلی The Outer Worlds هستند.

The Outer Worlds تجربه‌ای خیلی طولانی هم نیست که البته همین موضوع هم یکی از انتقاد‌های اصلی از بازی بود ولی خب از طرفی هم باعث می‌شود تا اگر شرایط زمانی تجربه بازی‌های طولانی را نداشته باشید، بتوانید به‌سراغ آن بروید. در کل اگر طرفدار فال‌اوت یا بازی‌های اکشن و نقش آفرینی هستید، The Outer Worlds گزینه‌ای است که بازی کردن آن جذابیت زیادی برای‌تان خواهد داشت.

ABZU ابزو

بازی Abzu

دومین بازی این هفته، Abzu از Giant Squid Studios و محصول سال ۲۰۱۶ است. این بازی به‌وسیله شرکت 505Games منتشر شده و شاید بهترین صفت برای توصیف آن، تجربه‌ای آرامش‌بخش باشد که بازیکنان را به جهان زیرِ آب می‌برد و درگیر ماجرای نجات اقیانوس می‌کند.

استودیو Giant Squid Studios در سال ۲۰۱۳ به‌وسیله مت ناوا و نیکولاس کلارک تأسیس شد که هردو سابقه عضویت در استودیو Thatgamecompany و کار روی بازی Journey را داشتند. مت ناوا پیش از اینکه از Thatgamecompany جدا شود، ایده بازی جدید خودش را داشت و درحالی‌که Jorueny در یک محیط بیابانی جریان داشت، می‌خواست اثری خلق کند که محیطی متفاوت با آن داشته باشد. همین ایده به مرور تبدیل به اثری شد که آن را با نام Abzu می‌شناسیم؛ اثری که در دنیای زیرِ آب جریان دارد.

Abzu با تیمی سیزده نفره ساخته شده که تعدادی از آن‌ها پیش‌تر روی بازی Journey هم کار کرده‌اند. بازی اولین‌بار در جریان E3 2014 معرفی شد و علاقه شخصی مت ناوا به غواصی که آن را یکی از تفریح‌های اصلی خودش هم می‌داند، عامل دیگری بود که روی کلیت بازی تاثیر گذاشته است.

جهان و کاراکتر بازی Abzu

داستان بازی ما را با یک غواص همراه می‌کند که در ابتدا، درحالی‌که مشغول غواصی در یک اقیانوس است، کارش را آغاز می‌کند. اجسامی به شکل هرم، تعادل این جهان را برهم زده‌اند و یک کوسه سفید‌رنگ هم در تلاش برای بهبود اوضاع است که شخصیت اصلی بازی هم به‌نوعی پس از مدتی مشغول همکاری با او می‌شود. بازی داستانش را بدون استفاده از نوشته و ازطریق گیم‌پلی و میان‌پرده‌ها روایت می‌کند و با اینکه در ابتدا شاید همه‌چیز خیلی ساده به‌نظر برسد، ولی به مرور متوجه خواهید شد که این جهان پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد و سازندگان به‌شکلی هوشمندانه مفاهیم مختلفی را به روش خاص خودشان روایت می‌کنند.

گیم‌پلی بازی بیش از هر چیزی روی گشت‌و‌گذار در جهان آن متمرکز شده و در این بین گاهی هم بازیکنان را به محیطی غیر از جهان زیر اقیانوس می‌برد و البته پازل‌هایی هم برای حل کردن دارد. بااین‌حال روند کلی Abzu، به‌دنبال به چالش کشیدن مخاطب یا درگیر کردن او با مکانیک‌های پیچیده نیست و به همین دلیل هم آن را تجربه‌ای در مجموع آرامش‌بخش توصیف کردم؛ تجربه‌ای که قطعا پس از بازی و تمام کردنش حس رضایت شیرینی از ماجراجویی کلی که پشت سر گذاشته‌اید خواهید داشت. تجربه بصری ارائه‌شده و استفاده مناسب از موسیقی هم کمک شایانی به بهتر منتقل شدن حس کلی بازی می‌کند. بازی Abzu پس از انتشار نمره متای ۸۳ را دریافت کرد و رضایت کلی مخاطبان و منتقدین را هم در پی داشت. پس اگر تا به امروز فرصت تجربه آن را نداشته‌اید، پیشنهاد می‌کنم حتما سری به بازی بزنید.

در پایان لطفا مثل همیشه نظرات خود را در مورد بازی‌های این هفته با بیکینگ و کاربرانش به‌اشتراک بگذارید.


مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا