بازی

ابراز نگرانی PCI-SIG از خطرات احتمالی استفاده از آداپتور تبدیل 12VHPWR

ابراز نگرانی PCI-SIG از خطرات احتمالی استفاده از آداپتور تبدیل 12VHPWR

طی هفته‌های پیش رو، شاهد عرضه نسل جدید کارت‌های گرافیک گیمینگ انویدیا و AMD خواهیم که توان مصرفی بسیار بالای برخی مدل‌های رده‌ بالای آن‌ها تاکنون سابقه نداشته است‌. کانکتورهای ۱۶ یا ۱۲+۴ پین استاندارد 12VHPWR مبتنی بر رابط PCIe Gen5، جدیدترین فناوری تأمین توان مصرفی در کارت‌های گرافیک رده‌بالا مانند GeForce RTX 3090 Ti است که درواقع اولین GPU با قابلیت پشتیبانی از این کانکتور جدید محسوب می‌شود.

انویدیا با معرفی کانکتورهای ۱۲ پین کارت‌های گرافیک سری RTX 30، به کارگیری استاندارد جدید در مدل‌های Founders Edition خود را آزمایش کرده است. اما حتی یک کابل ۱۲ پین هم با استانداردهای توان مصرفی مدل‌های نسل جدید کافی نخواهد بود. زیرا این کابل‌ها براساس آداپتور دوگانه ۸ پین طراحی شدند که با مشخصات ATX 2.0 تنها قادر به انتقال ۳۰۰ وات توان مصرفی است؛ به‌علاوه ۷۵ وات از اسلات PCIe مادربرد.

آداپتور 3×8pin to 12VHWPR

کارت‌های گرافیک RTX 40 حداقل در مدل‌های رده بالا به تأمین برق بیشتری احتیاج دارند. به‌عنوان مثال RTX 4090 به‌صورت پیشفرض ۴۵۰ وات توان مصرفی دارد که در مدل‌های کاستوم خیلی بالاتر هم می‌رود. برای این TGP به حداقل سه کابل ۸ پین نیاز است.

حالا وبسایت Wccftech مطلبی با محوریت خطرات احتمالی استفاده از آداپتورهای تبدیل ۸ پین به ۱۲ پین 12VHPWR را منتشر کرده که با استناد به یک ایمیل ارسالی توسط کنسرسیوم PCI-SIG به تمام سازندگان پاور، نشان می‌دهد که نگرانی‌هایی در خصوص کیفیت کابل آداپتور کانکتورهای 12VHPWR وجود دارد.

هنگام تست بارگذاری ۴۵۰ تا ۶۰۰ وات توان عبوری از آداپتورهای ۸ پین دوگانه بار عبوری به‌صورت یکنواخت توزیع شده بود، اما در آداپتورهای سه‌گانه ۸ پین و با عبور از مرز ۱۵۰ وات، جریان عبوری برای اولین کانکتور به بیش از ۸۸ درصد می‌رسد که به هیچ عنوان یکنواخت نیست.

بررسی های صورت گرفته روی آداپتور Triple 8-pin to 12VHPWR

درحالی که PCI-SIG همچنان درحالی ارزیابی واریانس حرارتی آداپتورهای موجود است، به کاربرها توصیه می‌شود که یک منبع تغذیه ATX 3.0 با کانکتورهای مدرن PCIe Gen5 12VHPWR را برای سیستم خود در نظر بگیرند. این سازمان قرار است به‌زودی گزارشی را منتشر کند که احتمالا پیش از عرضه نسل جدید محصولات انویدیا به مسئله را به اطلاع کاربران خواهد رساند.


مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا