اینترنت

چگونه سنت‌های خانوادگی سبب افزایش شادی می‌شود؟

چگونه سنت‌های خانوادگی سبب افزایش شادی می‌شود؟

برخی از مردم برای تعطیلات به خانه می‌روند و فقط برای پیشگیری از کرونا، سعی می‌کنند خود را با تلفن همراه یا تلویزیون سرگرم کنند. درحقیقت آن‌ها سعی دارند تا از برخورد با اقوام جلوگیری کنند. با این‌حال تحقیقات اخیر نشان داده‌ است که این کار اشتباه است. تشریفات خانوادگی – به هر شکلی که باشد – می‌تواند در رفتار افراد تاثیر بگذارد و خلق و خوی آن‌ها را تغییر بدهد.

در این مطالعات، صدها نفر آیین‌هایی را که با خانواده‌هایشان در دوران کریسمس، روز سال نو و عید پاک انجام می‌دهند، توصیف کردند. این فعالیت‌ها شامل تزئین درخت سال نو، خرید هدیه برای یکدیگر و تهیه شام عید پاک بود. آن‌هایی که مناسبات جمعی انجام می‌دادند، در مقایسه با سایرین احساس نزدیکی بیشتری با خانواده خود می‌کردند. همین مسئله سبب می‌شود تا تعطیلات برای آن‌ها جذاب‌تر و لذت‌بخش‌تر باشد. این درحالی است که مراسمات مذکور به خودی خود تاثیری در نوع شادی تجربه شده توسط افراد ندارد  و آن چیزی که سبب رضایت افراد می‌شود، تجمع خانوادگی و گذراندن تعطیلات با کسانی است که برای ما محبوب هستند.

در مطالعه صورت گرفته این سوال پیش می‌آید که آیا افرادی که پیش از این از تعطیلات لذت می‌بردند، تمایل بیشتری به انجام رسومات قدیمی دارند؟ در پاسخ‌هایی که افراد داوطلب ارائه کردند، میزان لذت از تعطیلات پس از انجام آیین‌های تشریفاتی بیشتر از زمانی بود که فقط افراد بدون هیچ هدف خاصی درکنار یکدیگر جمع شوند.

«اوول سرز» محقق دانشکده بازرگانی هاروارد و نویسنده اصلی مقاله می‌گوید: « این مراسم هرچه باشد و هرچقدرهم کوچک برگزار شود، بازهم به مردم کمک می‌کند تا واقعا به یکدیگر نزدیک‌تر شوند. برخی مراسم قدیمی هنوز وجود دارند که ما شاید فلسفه آن‌ها را به خوبی درک نکنیم، اما به خاطر همین لذت‌ها تمایل به برگزاری آن‌ها داریم.»

«کاتلین وهس» روانشناس دانشگاه «مینه سوتا» و یکی از نویسندگان همکار سرز پیشنهاد می‌کند که ممکن است آیین‌ها راه‌های کوچک و نامشخصی برای ترغیب مردم به شادی و لذت باشند.  او خاطر نشان کرد که استفاده از جملات دسته‌ جمعی در این دسته از مراسمات سبب قوت قلب و گرمی روابط افراد می‌شود.

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا