علم و دانش

عکس | ماهواره عظیم‌الجثه اروپا در حال سقوط

عکس | ماهواره عظیم‌الجثه اروپا در حال سقوط

به گزارش بیکینگ، شرکت استرالیایی «HEO Robotics» در ۱۴ فوریه ۲۰۲۴ توانست عکس‌هایی را از ماهواره رصد زمین «ERS-2» متعلق به «آژانس فضایی اروپا»(ESA) در حال آمدن به سوی سیاره ما ثبت کند.

به نقل از ایسنا، ماهواره ERS-2 در سال ۱۹۹۵ پرتاب شد و ۱۶ سال به رصد سیاره ما از فضا پرداخت تا این که ماموریت آن در سال ۲۰۱۱ به پایان رسید. آژانس فضایی اروپا طی دو ماه از سال ۲۰۱۱، ده‌ها مانور خارج کردن از مدار را روی ماهواره انجام داد تا آن را به صورت ایمن در جو زمین نابود کند. این تلاش‌ها سرانجام در این هفته قرار است به پایان برسند.

به گفته آژانس فضایی اروپا، انتظار می‌رود ERS-2 روز چهارشنبه ۲۱ فوریه در ساعت ۱۰:۱۹ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی به جو زمین وارد شود. آژانس فضایی اروپا در حساب ایکس خود نوشت: این عدم قطعیت به دلیل تأثیر فعالیت غیرقابل پیش‌بینی خورشیدی است که بر چگالی جو زمین تأثیر می‌گذارد و بدین ترتیب، می‌تواند میزان کشش ماهواره را در مسیر آن تغییر دهد. هنوز خیلی زود است که بگوییم ماهواره در کجا سقوط می‌کند اما با نزدیک شدن به زمان ورود مجدد، ایده بهتری خواهیم داشت.

عکس | ماهواره عظیم‌الجثه اروپا در حال سقوط

آژانس فضایی اروپا در مورد توضیح ورود مجدد ERS-2 نوشت: چنین مانورهایی برای ورود مجدد کاملا عادی و ایمن هستند. ماهواره ERS-2 پیشتر سوخت باقیمانده خود را طی مانورهای خروج از مدار در سال ۲۰۱۱ سوزاند و فرود آن به دقت برنامه‌ریزی شده بود تا اطمینان حاصل شود که با سایر فضاپیماها یا زباله‌های فضایی برخورد نمی‌کند.

آژانس فضایی اروپا در پاسخ به پرسش‌های متداول نوشت: خارج کردن ماهواره‌ها از مدار در پایان عمرشان و اطمینان از ورود مجدد آنها به جو زمین، یک روش اساسی برای دور نگه داشتن فضا از ماهواره‌های معلق، جلوگیری از برخورد در مدار و کاهش ایجاد زباله‌های فضایی است.

مقامات آژانس فضایی اروپا در ادامه نوشتند: ERS-2 پیچیده ترین ماهواره رصد زمین به شمار می‌رود که تاکنون توسط اروپا ساخته و پرتاب شده است. وزن این ماهواره در حالت خالی به ۲۲۹۴ کیلوگرم می‌رسد که برای یک قطعه زباله فضایی بسیار زیاد است.

عکس | ماهواره عظیم‌الجثه اروپا در حال سقوط

این روزها ورود مجدد اجسامی با این اندازه غیر معمول نیست. براساس گزارش‌های مقامات آژانس فضایی اروپا، تکه‌های زباله فضایی با جرم مشابه هر چند هفته یک ‌بار در جو زمین می‌سوزند.

انتظار می‌رود ماهواره ERS-2 پس از رسیدن به ارتفاع ۸۰ کیلومتری زمین، به قطعات کوچک‌تری تجزیه شود که بیشتر آنها در جو می‌سوزند. برخی از آنها ممکن است راه خود را به سطح زمین باز کنند اما انتظار می‌رود که به اقیانوس بیفتند. آژانس فضایی اروپا نوشت: هیچ یک از این قطعات حاوی مواد سمی یا رادیواکتیو نیستند.

۵۸۵۸

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا