بازی

مشخصات رسمی پردازنده های نسل ۱۳ اینتل Raptor Lake فاش شد

مشخصات رسمی پردازنده های نسل ۱۳ اینتل Raptor Lake فاش شد

بعد از ماه‌ها شایعه و گمانه‌زنی درباره ویژگی‌ها و مشخصات فنی پردازنده‌های نسل سیزدهمی اینتل Raptor Lake-S، حالا به نظر می‌رسد که فهرست کامل اعداد و ارقام مربوط‌به مشخصات این سری را می‌توان در اطلاعات فاش‌شده توسط Igor’sLAB مشاهده کرد. براین اساس انتظار می‌رود سری پرچم‌دار Core i9 با TDP حداکثر ۲۵۳ وات (در حالت Maximum Turbo Power) و پشتیبانی از سرعت کلاک ۵.۸ گیگاهرتز معرفی شوند.

اما برخلاف اطلاعاتی که قبلا در منابع مختلف فاش شده بود، در اینجا فقط با ۶ پردازنده سری K و KF مواجهیم که نشان می‌دهد احتمالا اینتل در مرحله اول فقط این پردازنده‌ها را معرفی می‌کند.

فهرست مشخصات پردازنده های نسل سیدزهمی اینتل

پردازنده Intel Core i9-13900K به‌عنوان پرچم‌دار این مجموعه به ۲۴ هسته شامل ۸ هسته Performance و ۱۶ هسته Efficient مجهز شده است و فرکانس عملکرد آن به‌لطف فناوری Thermal Velocity Boost حداکثر به ۵.۸ گیگاهرتز می‌رسد. این CPU از حافظه‌های DDR5-5600 و DDR4-3200 نیز پشتیبانی می‌کند.

سری Core i7 این خانواده نیز در مدل 13700K به ۱۶ هسته (۸+۸) با فرکانس ۵.۴ گیگاهرتز مجهز است و برخلاف سری Core i9 از فناوری TVB پشتیبانی نمی‌کند. جالب اینجا است که توان توربو حداکثری ۲۵۳ وات برای این سری هم قرار داده شده است.

اما پردازنده‌ i5-13600K و مدل‌های KF نیز تا حداکثر از ۱۴ هسته شامل ۶ هسته P و ۸ هسته E با فرکانس ۵.۱ گیگاهرتز برخوردار هستند و در مقایسه با سری Core i7 خبری از پشتیبانی از Turbo Boost Max 3.0 در آن‌ها نیست. MTP یا حداکثر توان بوست این پردازنده نیز ۱۸۱ وات بیان شده که البته TDP پیشفرض آن‌ها ۱۲۵ وات خواهد بود.

مقایسه ویژگی های تراشه های نسل دوازدهم و سیزدهم اینتل

مقایسه پلتفرم های Z690 و Z790

مادربردهای سری Z790 با افزایش تعداد مسیرهای PCIe Gen4 به ۲۰ عدد و کاهش تعداد لاین‌های Gen3، امکان پشتیبانی از حافظه‌های سریع‌تر DDR5-5600 و تعداد هسته‌های بیشتر را برای تراشه‌های نسل سیزدهمی اینتل به همراه داشته است.

انتظار می‌رود ماه آینده اینتل نسبت به عرضه‌ی محصولات جدید خود اقدام کند. البته رویداد Innovation در ۲۷ سپتامبر سال جاری، جایی است که اینتل از سری Raptor Lake-S رونمایی خواهد کرد.


مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا