فناوری

چگونه با نوشیدن آب وزن را کاهش دهیم؟

چگونه با نوشیدن آب وزن را کاهش دهیم؟

نوشیدن آب در کنار ورزش و رژیم غذایی سالم یکی از عوامل مهم در کاهش وزن به شمار می‌رود و آب‌رسانی بدن عامل حیاتی در مدیریت وزن پایدار است.

چگونه آب به کاهش وزن کمک می‌کند؟
بدن همیشه معمولا ۶۰ درصد آب دارد، اما به صورت مداوم طبق عملکرد طبیعی‌اش از طریق تعریق، تنفس و ادرار، آب از دست می‌دهد و برای جایگزین کردن آب از دست‌رفته باید به بدن آب‌رسانی کرد.

نوشیدن آب بر اشتها تاثیر می‌گذارد
نوشیدن آب کافی احتمال پرخوری در طول روز را کاهش می‌دهد و به کنترل کالری دریافتی کمک می‌کند. برخی افراد هم متوجه شدند که نوشیدن یک لیوان آب قبل از غذا موجب کاهش اشتهای آن‌ها می‌شود.

سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد
آب به بدن کمک می‌کند تا مواد مغذی به خوبی آماده، و تبدیل به انرژی شوند. این کار از سوخت و ساز طبیعی پشتیبانی می‌کند که ممکن است برای کاهش وزن مفید باشد.

نوشیدن آب در واقع نوعی آب‌رسانی بدون کالری است
آب برخلاف نوشیدنی‌های شیرین، کالری دریافتی بدن را افزایش نمی‌دهد و همین امر باعث می‌شود تا آب گزینه سالمی در این زمینه باشد.

برای کاهش وزن آب را با نوشیدنی کالری‌زا جایگزین کنید.

ورزش را آسان می‌کند
آب‌رسانی بدن به عملکرد آن در حین ورزش کمک می‌کند و همچنین احیای بدن بعد از تمرینات ورزشی را بهبود می‌بخشد.

آب مفاصل را نرم می‌کند و همچنین در تنظیم دمای بدن و انتقال مواد مغذی به سراسر بدن موثر است. آب با ارتقای فعالیت‌های ورزشی موثر در کاهش وزن نقش مهمی دارد.

در هضم غذا نقش دارد
آب در هضم غذا نقش حیاتی دارد و در دفع مواد زائد از بدن موثر است. آب‌رسانی مناسب بدن به هضم آرام غذا کمک می‌کند و بر همین اساس، نمایانگر این است که بدن به طور طبیعی کار می‌کند و قادر است اهداف کاهش وزن را برآورده کند.

برای کاهش وزن چقدر آب بنوشیم؟
مرجع رژیم غذایی (دی‌آر) مصرف آب برای مردان و زنان ۱۹ تا ۳۹ ساله را به ترتیب ۱۲۵ اونس و ۹۰ اونس در روز تعیین کرده است.

عوامل موثر بر مصرف آب
عواملی مانند سن، جنس، وزن، سطح فعالیت و محل زندگی شما بر این توصیه تاثیر می‌گذارد. احتمالا این توصیه را برای نوشیدن حداقل ۸ لیوان (۶۴ اونس) آب در روز شنیده‌اید. اگرچه این نقطه شروع خوبی است، اما شواهد محدودی برای تایید آن وجود دارد.

اگر هدف شما کاهش وزن است، ثبات در آب‌رسانی بدن را مد نظر داشته باشید. سطح فعالیت بدنی، دما و آب و هوای محل زندگی و سلامت کلی را هنگام تعیین میزان آب مصرفی روزانه در نظر بگیرید. برای نمونه، هنگام عرق‌ کردن در حین ورزش یا زمانی که هوا گرم است، نیاز روزانه به آب افزایش می‌یابد.

رنگ ادرار هم می‌تواند راهنمای خوبی باشد اگرچه تحقیقات علمی آن را به‌عنوان معیار اندازه‌گیری آب‌رسانی بدن تایید نکرده است. طبق شواهد به‌دست‌آمده، رنگ تیره ادرار خبر از کم‌آبی و بی‌آبی بدن می‌دهد در حالی که رنگ زرد نشانه خوبی است.

سم‌زدایی و کاهش وزن با آب ترکیب‌شده مواد مغذی
طرفداران سم‌زدایی و کاهش وزن با آب ترکیبی مدعی‌اند که از این طریق می‌توانید سموم را از بدن دفع کنید، سوخت و ساز بدن را افزایش و وزن را کاهش بدهید.

در حالی که موارد مختلفی برای سم‌زدایی با آب ترکیبی وجود دارد، اما انواع رایج آن‌ها مواد مغذی را شامل می‌شوند که خواص افزایش سلامت و کاهش وزن دارند.

این مواد مغذی ترکیبی با آب عبارت‌اند از: توت‌ها، فلفل هندی، دارچین، خیار، زنجبیل، لیمو، لیمو ترش، نعناع و ریحان.

میوه‌ها، سبزیجات و گیاهان، آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی دارند که به سلامت کلی کمک می‌کنند و می‌توانند آب ساده را طعم‌دار کنند. با این حال، دور از ذهن است اگر بگوییم افزودن این مواد مغذی به آب روشی برای کاهش وزن است.

علاوه بر آب ترکیبی، دمنوش‌های گیاهی هم روش مناسبی برای آب‌رسانی به بدن محسوب می‌شوند.

نوشیدن آب کافی برای سلامت کلی و آب‌رسانی بدن حیاتی است. با این حال، حفظ سطح مایعات کافی یکی از ارکان کاهش وزن سالم و پایدار است.

 

چگونه با نوشیدن آب وزن را کاهش دهیم؟

برخی عادت‌ها برای حفظ آب‌سانی پایدار بدن عبارت‌اند از:

پیروی از رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی

رژیم غذایی حاوی مواد مغذی مختلف، برای کاهش وزن مفید است. برای کاهش وزن روی مواد غذایی کامل مانند میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات به‌عنوان مثال لوبیا، نخود و عدس، غلات کامل و چربی‌های سالم متمرکز باشید. این مواد غذایی سرشار فیبرند و به سیر نگه داشتن شما و جلوگیری از پرخوری کمک می‌کنند.

داشتن فعالیت ورزشی منظم
پیروی از برنامه ورزشی منظم برای کاهش وزن بسیار مهم است. هر دو ورزش موثر – برای قلب‌و‌عروق – مانند دویدن، دوچرخه سواری، بازی تنیس یا شنا و تمرینات قدرتی – مانند دمبل زدن تمرین با نوارهای مقاومتی و کششی – به سوزاندن کالری، بهبود سوخت‌و‌ساز و همچنین ساخت توده عضلانی بدون چربی کمک می‌کنند و در عین حال چربی بدن را کاهش می‌دهند.

تمرین ذهن‌آگاهی
برای کاهش وزن سالم به چیستی و چگونگی مصرف غذا توجه کنید. با درک مزه هر لقمه، آهسته‌غذا خوردن و توجه دادن به علامت‌های گرسنگی و سیری در بدن، آگاهانه غذا خوردن را تمرین کنید. همچنین هنگام غذا‌ خوردن از حواس‌پرتی‌هایی مانند صفحه‌نمایش در طول وعده‌های غذایی اجتناب کنید.

خواب کافی
خواب با کیفیت برای سلامت کلی ضروری است و وزن را کنترل می‌کند. کمبود خواب نه تنها باعث می‌شود احساس بدی داشته باشید، بلکه ترشح هورمون‌های مرتبط با گرسنگی و استرس را مختل می‌کند و احتمالا به پرخوری منجر می‌شود.

به توصیه کارشناسان: بزرگسالان باید حداقل هفت ساعت خواب پیوسته و بدون وقفه شبانه داشته باشند.

مدیریت استرس 
وقتی استرس مدیریت نشود، افزایش وزن ناخواسته را به دنبال خواهد داشت و مانع کاهش وزن می‌شود.

روش‌های کاهش استرس را بخشی از برنامه کاهش وزن خود قرار دهید. پرداختن به کارهایی مانند مراقبه، تمرینات تنفس عمیق، یوگا، یادداشت‌نویسی روزانه، انجام فعالیت هنری و گوش‌ دادن به موسیقی آرام‌بخش در کاهش استرس موثر است.

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا