علم و دانش

سنگ‌های عظیم چند صد تُنی که انسان‌های باستان جابه‌جا کرده‌اند/ عکس

سنگ‌های عظیم چند صد تُنی که انسان‌های باستان جابه‌جا کرده‌اند/ عکس

برخی از تمدن‌های باستانی بدون استفاده از فناوری‌های مدرن، سنگ‌های عظیم و سنگینی با وزن بیش از هزار تن را جابه‌جا می‌کردند. سوال این است که چگونه چنین کاری امکان پذیر است؟

برخی معتقدند که تمدن‌های باستانی از فناوری پیشرفته‌ای برای جابه‌جا کردن این سنگ‌ها استفاده می‌کردند و این فناوری در طول تاریخ مفقود شده‌ است. علاوه بر این تمدن‌های باستانی موفق به ساختن معابدی با استفاده از سنگ‌هایی بسیار عظیم شده‌اند که گاهی وزن این سنگ‌ها از چند صد تن نیز بیشتر است.

بیشتر بخوانید: 

  • سرنگونی شش بمب‌افکن بی‌۵۲ در یک شب با موشک‌های ساخت روسیه / عکس

این کار به طور کلی برای افرادی که فناوری‌هایی مانند چرخ، قرقره و امکانات لازم برای حمل این سنگ‌ها را در فواصل طولانی نداشتند، بسیار عجیب به نظر می‌رسد. بنابراین توجیه ساده‌ای، مانند کار کشیدن از برده‌ها نمی‌تواند به عنوان توضیحی برای این مسئله در نظر گرفته شود.

مکان‌های باستانی باورنکردی زیادی در مصر پیدا می‌شوند. یکی از بزرگ‌ترین سنگ‌هایی که توسط انسان‌های باستانی جابه‌جا شده،‌ سنگ رامسیوم (Ramesseum) است و بدون شک یکی از جذاب‌ترین سنگ‌ها در این لیست است.

سنگ‌های عظیم و عجیبی که توسط انسان‌های باستانی جابه‌جا شده‌اند / عکس

امروزه تنها قطعاتی از پایه این مجسمه باشکوه باقی مانده است. برطبق محاسبات کارشناسان، سنگ رامسیوم وزن تقریبی هزار تن داشته است. تصور می‌شود که برای انتقال این تخته سنگ از اسوان به تبس، ۲۰۰ کیلومتر مسافت طی شده باشد.

اینکه مصریان باستان چگونه این کار را انجام داده‌اند، هنوز یک راز سر به مهر است.

کلوسی‌های ممنون (The Colossi of Memnon)

در تصویر زیر یکی از کلوسی‌های ممنون، آخرین سازه باقی‌مانده از معبد آمنهوتب سوم را مشاهده می‌کنید. این تصویر در حدود سال ۱۹۰۰ گرفته شده است.

سنگ‌های عظیم و عجیبی که توسط انسان‌های باستانی جابه‌جا شده‌اند / عکس

یک دستاورد باورنکردنی دیگر در مصر، دو مجسمه عظیم کلوسی ممنون است که ظاهراً هر دو از یک تکه سنگ تراشیده شده‌اند. برطبق ادعای آر.تی گولد در کتاب شگفتی‌ها، این مجسمه‌ها مجموعاً ۱۲۰۰ تن وزن داشته‌اند.

بسیار عجیب به نظر می‌رسد که این مجسمه‌ها بدون استفاده از رودخانه نیل بیش از ۶۰۰ کیلومتر جابجا شده باشند.

سنگ‌های عظیم و مرموز بعلبک

یکی دیگر از مکان‌های باستانی باورنکردنی و یکی از بزرگ‌ترین سنگ‌های جابه‌جا شده توسط تمدن‌های باستان در لبنان واقع شده است. در منطقه باستانی بعلبک (Baalbek) و در معبد جوپیتر (مشتری)، سه سنگ Trilithon با ابعاد حدود ۱۹ متر و ارتفاع و عرض حدود ۴ متر وجود دارند.

گفته می‌شود که این سنگ‌ها از سنگ آهکی کریستالی تراشیده شده‌اند و ظاهراً قبل از انتقال به مکان کنونی، وزن آن‌ها بین هزار تا ۱۲۰۰ تن بوده است.

این سنگ‌ها به طرز عجیب و ناشناخته‌ای به یک کیلومتر دورتر از مکان اصلی خود منتقل شدند. سپس سنگ‌ها به ابعاد کوچکتر تبدیل شدند تا به طور دقیق با دیوار معبد متناسب شوند. چگونگی جابه‌جایی این سنگ‌ها در زمان‌های قدیم، هنوز یک راز عمیق برای بشر است.

5858

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا