علم و دانش

بن‌سلمان چگونه آب خلیج فارس را شیرین می‌کند؟

بن‌سلمان چگونه آب خلیج فارس را شیرین می‌کند؟

به گزارش خبرگزاری بیکینگ، کارخانه جزله در شهر جبیل آخرین پیشرفت‌های فناوری را در کشوری به کار می‌گیرد که بیش از یک قرن پیش برای اولین بار به نمک‌زدایی روی آورد؛ عربستان سعودی به دلیل کمبود دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و بارندگی منظم، امروز به ده‌ها تسهیلات متکی است که آب خلیج فارس و دریای سرخ را به چیزی قابل شرب تبدیل می‌کند و آب شهرهایی را تامین می‌کند که در غیر این صورت زنده نمی‌مانند.

اما نیازهای رو به افزایش نمک‌زدایی عربستان‌سعودی که با رویاهای محمد بن سلمان، ولیعهد برای ریاست بر یک مرکز تجاری و گردشگری جهانی تقویت می‌شود، در خطر برخورد با اهداف پایداری آن، از جمله دستیابی به انتشار خالص صفر تا سال ۲۰۶۰ است.

پروژه‌هایی مانند جزله، اولین نیروگاهی که نمک‌زدایی را با انرژی خورشیدی در مقیاس بزرگ ادغام می‌کند، به منظور کاهش این تعارض است؛ مقامات می‌گویند این پنل‌ها سالانه به صرفه‌جویی در حدود ۶۰۰۰۰ تن انتشار کربن کمک می‌کند.

بلندپروازی بن‌سلمان در شیرین کردن آب خلیج فارس!

مارکو آرچلی، مدیرعامل ACWA Power که جزله را اداره می کند، گفت: «معمولاً جمعیت افزایش می‌یابد و سپس کیفیت زندگی جمعیت افزایش می‌یابد.»

مایکل کریستوفر لو مورخ در دانشگاه یوتا، گفت:« استفاده از نمک‌زدایی برای کشورهای خلیج فارس حیاتی است. با این حال محدودیت‌هایی در مورد چگونگی نمک‌زدایی سبز وجود دارد.»

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

227227

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا