بازی

تایید احتمال گسترش تحقیقات در مورد معامله اکتیویژن و مایکروسافت توسط سازمان بریتانیا

تایید احتمال گسترش تحقیقات در مورد معامله اکتیویژن و مایکروسافت توسط سازمان بریتانیا

سازمان رقابت و بازار (CMA) بریتانیا ماه پیش تایید کرده بود که تحقیقات خود را در مورد معامله ۶۸.۷ میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد و خریداری این شرکت توسط مایکروسافت آغاز کرده است تا ببیند آیا چنین معامله‌ای عادلانه است یا خیر. بعد از جمع‌آوری نظرات طرفین شخص‌ثالث این قضیه که به این معامله علاقه‌مند بودند، این سازمان اعلام کرده است چند نگرانی برجسته دارد که باید توسط مایکروسافت رفع شود.

سورچا اوکانل، سرپرست ارشد بخش ادغام CMA دراین‌باره گفت: «پس از تحقیقات فاز اول، ما نگران هستیم که مایکروسافت پس از ادغام از کنترل خود روی بازی‌های پرطرفداری مثل Call of Duty و World of Warcraft برای صدمه زدن به رقبا استفاده کند؛ شامل رقیبان تازه و آینده در سرویس‌های اشتراکی بازی و بازی‌های ابری. اگر نگرانی‌های ما برطرف نشود، قصد داریم در فاز دوم تحقیقات عمیقی در مورد این معامله انجام دهیم تا تصمیمی بگیریم که به نفع گیمرها و تجارت‌های انگلیس باشد.»

لوگوی مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد

این سازمان گفته است مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد ۵ روز کاری وقت دارند تا در مورد نگرانی‌های سازمان نامبرده پیشنهاداتی ارائه کنند و اگر پاسخ مناسبی داده نشود، آن موقع تحقیقات بیشتری روی این معامله انجام خواهد شد. در تحقیقات فاز دوم، CMA هیئتی مستقل را برای بررسی دقیق معامله با جزئیات بیشتر و ارزیابی احتمال کاهش قابل‌توجه رقابت تعیین خواهد کرد.

در خلاصه تحقیقات فاز اول، CMA گفت: «نگران است که اگر مایکروسافت اکتیویژن بلیزارد را خریداری کند، ممکن است با منع دسترسی به آثار اکتیویژن بلیزارد و دسترسی دادن با شرایط بدتر به رقیبان آسیب برساند که شامل شرکت‌کنندگان کنونی و آینده گیمینگ می‌شود. همچنین این سازمان مدارکی در مورد تاثیر احتمالی ادغام اکتیویژن بلیزارد با اکوسیستم گسترده مایکروسافت دریافت کرده است.

مایکروسافت کنسول گیمینگ برجسته‌ای دارد (ایکس باکس)؛ سرویس ابری برجسته دارد (Azure) و سیستم‌عامل برجسته پی‌سی دارد (ویندوز) که همه آن‌ها در موفقیت سرویس ابری‌اش نقشی مهم دارند. سازمان نگران است که مایکروسافت از قدرت بازی‌های اکتیویژن بلیزارد درکنار قدرت مایکروسافت در کنسول، Cloud و سیستم‌عامل پی‌سی استفاده کند تا در بازار نوپای سرویس‌های کلاد گیمینگ به رقیبان ضربه بزند.»

خریداری اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت

برد اسمیت، نایب رئیس مایکروسافت در جواب سازمان رقابت و بازار گفت: «ما آماده همکاری با CMA در قدم‌های بعدی هستیم و همه نگرانی‌های آن‌ها را رفع خواهیم کرد. سونی به‌عنوان رهبر این صنعت می‌گوید در مورد Call of Duty نگران است؛ اما ما گفته‌ایم که متعهد هستیم تا این بازی‌ها را همزمان برای ایکس باکس و پلی استیشن عرضه کنیم. ما می‌خواهیم افراد دسترسی بیشتری به بازی‌ها داشته باشند و نمی‌خواهیم باعث محدودیت در دسترسی بازیکن‌ها شویم.»

به‌تازگی فیل اسپنسر، رئیس ایکس باکس در مورد تکمیل این معامله ابراز اعتماد‎به‌نفس کرده بود؛ هرچند باتوجه‌به ابعاد معامله، در قلمرویی ناشناخته قرار دارد: «من در مورد روندی که طی می‌کنیم، حس خوبی دارم. اما من در پروسه حمایت از افرادی قرار دارم که شاید به حد کافی به جامعه گیمینگ نزدیک نیستند و سوالات خوبی می‌پرسند: هدف ما چیست؟ این خرید چه معنایی دارد؟ اگر پنج سال بعد آن را تحت نظر بگیریم، به بازار محدودیتی وارد شده است؟ آیا تأسیس یک بازار جدید است؟ من تاکنون معامله‌ای ۷۰ میلیارد دلاری انجام نداده‌ام؛ پس نمی‌دانم اعتمادبه‌نفسم چه معنایی دارد. می‌گویم صحبت‌هایی که داشته‌ایم، مثبت بوده‌اند».

در حال حاضر این معامله در حال بررسی توسط ادارات تنظیم رقابت در سراسر جهان است و تاثیر احتمالی آن در مورد مشکلات احتمالی ضدانحصاری در حال بررسی است. سازمان تنظیم رقابت عربستان سعودی اولین اداره‌ای است که این معامله را تایید کرده است.


مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا