علم و دانش

صدای ناراحتی گیاهان شنیدنی شد/ وقتی گیاه می‌گرید!

صدای ناراحتی گیاهان شنیدنی شد/ وقتی گیاه می‌گرید!

به گفته‌ دانشمندان، این صدا می‌تواند یکی از راه‌هایی باشد که گیاهان ناراحتی خود را به‌وسیله آن به دنیای اطرافشان منتقل می‌کنند.

صداهایی که گیاهان منتشر می‌کنند مانند صدای کوبیدن یا صدای کلیک در فرکانس‌های بسیار بالایی است که برای انسان قابل تشخیص نیست. این صداها از شعاع بیش از یک متر قابل دریافت است. گیاهان بدون تنش، سر و صدای زیادی تولید نمی‌کنند. البته حیواناتی وجود دارند که می‌توانند این صداها را بشنوند، بنابراین این احتمال وجود دارد که تعامل صوتی زیادی رخ دهد.

گیاهان همیشه با حشره‌ها و سایر حیوانات تعامل دارند و بسیاری از این موجودات از صدا برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

  • لاشه تایتان به ساحل رسید/ معمای انفجار زیردریایی حل می‌شود؟/ عکس

  • اولین سرنشینان پروازی که بلیتش ۲۲ میلیارد تومان قیمت دارد/ عکس

  • هواپیمای افسانه‌ای که ستاره‌های فوتبال را به عربستان می‌برد/ عکس

در مقابل، گیاهان تحت فشار، بسیار پر سر و صدا هستند و بسته به گونه‌ تنش به طور متوسط تا حدود ۴۰ کلیک در ساعت منتشر می‌کنند. گیاهان محروم از آب دارای مشخصات صوتی قابل توجهی هستند. آن‌ها قبل از اینکه علائم قابل مشاهده‌ کم‌آبی را نشان دهند، شروع به تولید صدای بیشتر می‌کنند که با خشک شدن گیاه افزایش می‌یابد و با پژمرده شدن گیاه، فروکش می‌کند.

اما هنوز چند مورد ناشناخته وجود دارد. به عنوان مثال، نحوه‌ تولید صداها مشخص نیست. در پژوهش‌های قبلی نشان داده شده بود که طی فرآیندی در گیاهان کم‌آب، حباب‌های هوا در ساقه شکل می‌گیرد، منبسط می‌شود و از بین می‌رود. این فرآیند هنگام شکستن قولنج در انگشت‌های انسان، باعث ایجاد صدایی مشابه شکستن می‌شود و ممکن است در مورد گیاهان نیز همین اتفاق رخ دهد.

در «گیاه صدا دارد، جیغ هم می‌کشد!» بیشتر درباره فریاد گیاهان بخوانید.

۵۸۵۸

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا