اینترنت

پس از السالوادور، مالزی بیت کوین را به عنوان پول قانونی می‌پذیرد؟

پس از السالوادور، مالزی بیت کوین را به عنوان پول قانونی می‌پذیرد؟

بیش از شش ماه از زمان تصمیم السالوادور جهت تبدیل بیت کوین به واحد پولی رسمی این کشور می‌گذرد. اکنون معاون وزیر ارتباطات مالزی هم در اقدامی مشابه، به دولت پیشنهاد داده تا بیت کوین و رمزارز های دیگر را به عنوان واحد پول قانونی به رسمیت بشناسند.

وزارت ارتباطات و مولتی‌مدیای مالزی در حوزه‌های گسترده و مهمی مثل زیرساخت اینترنت و پخش محتوا نظارت می‌کند. البته تصمیم‌گیری پیرامون رمزارز تنها برعهده این نهاد نیست و سایر سازمان‌ها و نهادهای دولتی این کشور مثل وزارت اقتصاد و وزارت علوم و فناوری هم در اتخاذ تصمیم نهایی نقش خواهند داشت.

آیا مالزی رمزارز ها را به پول رسمی تبدیل می‌کند؟

دولت مالزی تاکنون نشانه‌ای از دنبال کردن مسیر السالوادور در تبدیل بیت کوین و پذیرش گسترده آن به عنوان واحد پولی قانونی از خود بروز نداده و همانند بسیاری دیگر از کشورها، مالزی هم درحال تلاش برای عرضه ارز دیجیتال با پشتوانه بانک مرکزی خود است. البته چنین ارزهایی تقریبا نسخه دیجیتال از واحد پولی ملی کشورها محسوب می‌شوند؛ درحالی که رمزارزهای دیگر به صورت مستقل به حیات خود ادامه خواهند داد و نمی‌توان وجود آن‌ها را نادیده گرفت. کنترل و مدیریت واحدهایی مثل بیت کوین برای دولت‌ها بسیار دشوار است؛ اما عموم مردم علاقه زیادی به استفاده از آن‌ها نشان می‌دهند.

رمزارز

یکی دیگر از تبعات پذیرش رمزارزها به عنوان واحدهای پولی رسمی در کشورها، تبدیل شدن دولت‌ها به دارندگان کلان ارزها مثل نهنگ‌های بیت کوین است که می‌توانند با خرید و فروش دارایی‌ها، تاثیر بسزایی روی قیمت و ارزش بازار داشته باشند. در این بین، کشورهای کوچک با منابع کمتر، نقش کم‌رنگ‌تری در تعیین قیمت خواهند داشت و تابع تصمیمات دیگر دولت‌ها خواهند شد.

نوسانات رمزارزها یکی دیگر از مشکلاتی است که تبدیل آن‌ها به پول رسمی در کشورها را دشوار می‌سازد. برای مثال زمانی که السالوادور تصمیم خود مبنی بر استفاده از بیت کوین را اعلام کرد؛ قیمت آن در محدوده ۵۰ هزار دلار قرار داشت. پس از مدتی قیمت به ۶۸ هزار دلار هم رسید و در نهایت کف قیمت ۳۴ هزار دلار را به ثبت رساند. چنین تنش‌هایی موجب شده تا بسیاری از کسب و کارهای السالوادور هنوز از پذیرش بیت کوین صرف نظر کنند و دلار آمریکا را برگزینند.

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا