اینترنت

یک پیش‌بینی اشتباه از آینده آیفون در سال 2007: «محصولات همگرا موفق نمی‌شوند»

یک پیش‌بینی اشتباه از آینده آیفون در سال 2007: «محصولات همگرا موفق نمی‌شوند»

مجله Advertising Age در سال 2007 در مقاله‌ای آینده آیفون را پیش‌بینی کرده بود و معتقد بود که این گوشی شکست خواهد خورد؛ پیش‌بینی که اشتباه بود و آیفون توانست اپل را به باارزش‌ترین کمپانی دنبال تبدیل کند.

کاربری به نام «جان ارلیکمن» به‌تازگی تصویری از یک مقاله قدیمی از مجله Ad Age را در صفحه توییتر خود به اشتراک گذاشته که در آن آینده آیفون پیش‌بینی شده بود. نویسنده این مقاله «ال رایس» زمانی این مطلب را نوشته بود که آیفون هنوز وارد بازار نشده بود.

او پیش‌بینی کرده بود که آیفون به ناامیدی کاربران منجر خواهد شد. در بخشی از این مقاله آمده بود: «آیفون خیلی هایپ شده است. اپل می‌گوید آیفون عملاً پنج سال جلوتر از سایر گوشی‌هاست. یکی از تحلیلگران بازار گفته که آیفون پتانسیل این را دارد که حتی از آیپاد موفق‌تر شود.»

با این حال، آقای رایس چنین باوری نداشت. او معتقد بود که آیپاد یک دستگاه ناهمگرا یا تخصصی بود، در حالی که آیفون می‌خواست یک محصول همگرا باشد. به باور او، محصولات تخصصی در دنیای فناوری‌های پیشرفته بسیار موفق بوده‌اند. اما دستگاه‌های همگرا عمدتا شکست خورده‌اند.

تصویر مقاله پیش‌بینی آیفون

رایس نوشته بود: «اولین MP3 پلیرها (مثلا Diamond Rio) حافظه‌هایی از نوع فلش داشتند که فقط می‌توانستند 20 یا 30 آهنگ نگه دارند. ولی اولین آیپاد هارد درایو داشت و می‌توانست هزاران آهنگ ذخیره کند. پیش‌تر دو نوع MP3 پلیر وجود داشت که نمونه واضحی از ناهمگرایی را نشان می‌دهد.»

آیفون یک دستگاه تخصصی نیست

این مقاله می‌گفت همه دستگاه‌های پیشرفته الگوی مشابهی را دنبال می‌کنند: «اولین کامپیوتر یک کامپیوتر مین‌فریم بود. سپس مینی کامپیوترها، کامپیوترهای دسکتاپ، لپ‌تاپ‌ها، کامپیوترهای دستی، سرورها و سایر کامپیوترهای تخصصی به بازار آمدند. کامپیوترها با دستگاه دیگری ترکیب نشدند، بلکه راه خود را جدا کردند.»

رایس باور داشت: «زمانی که تلفن‌های همراه برای اولین بار معرفی شدند، با نام «تلفن خودرو» شناخته می‌شدند چون خیلی بزرگ و سنگین بودند و تصور می‌شد که در نهایت با اتومبیل‌ها ترکیب شوند. ولی چنین اتفاقی نیفتاد. گوشی‌ها ناهمگراتر شدند و به انواع مختلفی درآمدند.» او می‌گفت فروشگاه‌ها در آن زمان پر از دستگاه‌های ناهمگرا بودند اما کدام محصول همگرا به موفقیت رسیده بود؟

اولین آیفون

رایس ادامه داده بود: «مایکروسافت 425 میلیون دلار برای خرید WebTV هزینه و بیش از نیم میلیارد دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده بود. ولی این ماجراجویی جواب نداد. آن‌ها بعدا به سراغ Ultimate TV رفتند که باز هم موفق نبود. حالا همه دارند درباره نمایشگر سوم حرف می‌زنند، صفحه موبایلی که بتوان روی آن تلویزیون دید، اما افراد نسبتا کمی به دنبال چنین چیزی هستند.»

این مقاله در ادامه معتقد بود که رسانه‌ها نه مفهوم کلی بلکه شیوه اجرای این محصول را زیر سوال خواهند برد: «شکست یک محصول همگرا هرگز به عنوان شکست یک مفهوم در نظر گرفته نمی‌شود؛ این شکست همیشه به عنوان شکستی در حوزه اجرا در نظر گرفته می‌شود.» بنابراین رسانه‌ها خواهند گفت مفهوم محصول خوب بود، ولی شرکت به درستی آن را اجرا نکرد.

با این حال، می‌توان دید که این پیش‌بینی عمدتا اشتباه بود و آیفون به یکی از موفق‌ترین محصولات تاریخ تبدیل شد.

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا