فناوری

دلیل شکست پرتاب‌های شرکت رقیب اسپیس ایکس فاش شد

دلیل شکست پرتاب‌های شرکت رقیب اسپیس ایکس فاش شد

آسترا، شرکت پرتاب فضایی خصوصی آمریکایی، جزئیاتی را ارائه کرده است که در جریان پرتاب ۱۰ فوریه خود چه اشتباهی رخ داده است، که شرکت موفق به حمل چهار ماهواره به مدار نشد و در نتیجه این موضوع باعث از دست دادن ماهواره‌ها شد. پرتاب با وسیله نقلیه پرتاب آسترا از کیپ کاناورال در فلوریدا انجام شد.

به گزارش، در آن زمان، پرتابگر چند دقیقه پس از بلند شدن در حال چرخش مشاهده شد که در نهایت نتوانست به مدار برسد. آسترا گفته بود که پس از بررسی این موضوع، جزئیاتی در مورد اشتباهات پیش آمده ارائه خواهد کرد. آن زمان بالاخره فرا رسید، شرکت در یک پست وبلاگ جدید توضیح داد که یک مشکل الکتریکی و مشکل نرم افزاری در نهایت مقصر هستند، که یکی از آن‌ها را می‌توان به “خطا در نقشه مهندسی مهار برق” ردیابی کرد.

مسائل مربوط به طراحی و نرم افزار منجر به شکست ماموریت شد

آسترا توضیح می‌دهد که این مشکل در مرحله جداسازی مرحله بالایی پرتاب رخ داده است، به طوری که نوعی مشکل یا ناهنجاری مانع از تکمیل ماموریت در مرحله بالایی می‌شود. قرار بود محفظه محموله قبل از شروع احتراق مرحله بالایی کاملاً مستقر شود. اگرچه این اتفاق نیفتاد، زیرا پنج مکانیسم جداسازی برای این پرتاب به ترتیب اشتباهی درگیر شده بودند.

پرتاب ماهواره

آن تغییر غیرمنتظره در ترتیب مکانیسم‌های جداسازی باعث حرکتی شد که منجر به “قطع اتصال” شد و از شلیک مکانیزم جداسازی نهایی آنطور که قرار بود جلوگیری کرد. از آنجایی که این مکانیسم شکست خورد، فیرینگ محموله قادر به جدا شدن کامل قبل از احتراق مرحله فوقانی نبود.

این تنها مشکل نبود، اما آسترا همچنین فاش کرد که یک مشکل نرم افزاری مانع از کارکرد سیستم Thrust Vector Control شده است. از آنجایی که مرحله بالایی قادر به استفاده از این سیستم نبود، پس از شکست مرحله جداسازی شروع به غلتیدن کرد و سرنوشت ماموریت را رقم زد. پرتاب موفق نشد ماهواره‌های کوچک را به مدار برساند و در نتیجه هر چهار ماهواره از بین رفتند.

درس گرفتن شرکت آسترا از این شکست

شرکت آسترا

این یک نتیجه ناخوشایند برای اولین راه‌اندازی محموله مشتری بزرگ آسترا بود، اما کشف خطای ترسیم و همچنین مشکل نرم‌افزاری ممکن است مانع از شکست راه‌اندازی‌های بعدی در آینده شود. آسترا به عنوان بخشی از اعلامیه خود توضیح داد که با یافتن این خطا، توانسته هم بخش ترسیم را برطرف کند و هم مهار‌هایی را که قبلا ساخته شده است، تنظیم می‌کند. فراتر از آن، شکست ماموریت باعث شده است تا شرکت آزمایش جدیدی را به خط لوله خود اضافه کند که به آن کمک می‌کند تا از هرگونه مشکل مشابه قبل از ماموریت‌های آینده اطلاع پیدا کند.

در مورد مشکل نرم افزاری، این شرکت می‌گوید که مجموعه خود را “بسیار قوی تر” کرده است. با وجود این مشکلات، آسترا فاش کرد که در حال آماده شدن برای ماموریت بعدی خود، LV۰۰۰۹ است. اگرچه جزئیات زیادی در مورد این پرتاب آینده ارائه نشده است، اما برخی از اطلاعات در یک سند FCC ظاهر شده اند، از جمله اینکه این ماموریت از آلاسکا آغاز خواهد شد.


بیشتر بخوانید

  • برخورد قسمتی از یک فضاپیما به ماه

 

مجله خبری بیکینگ فضای مجازی دريچه فناوری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا