شبکه اجتماعی

اینفلوئنسرهایی با کمتر از پانصدهزار فالوئر هم مشمول مالیات می‌شوند

اینفلوئنسرهایی با کمتر از پانصدهزار فالوئر هم مشمول مالیات می‌شوند

درحالیکه براساس قانون بودجه سال جاری باید از درآمد حاصل از تبلیغات کاربران بالای ۵۰۰ هزار دنبال کننده در رسانه‌های کاربر محور مالیات اخذ شود، اعلام مسئولان سازمان امور مالیاتی حاکی از آن است که اولین لیست اطلاعات این افراد به این سازمان ارسال شده و برای اخذ مالیات از آن‌ها باید تا پایان امسال و تکمیل اظهارنامه‌ها صبر کرد.

به گزارش بیکینگ از بیکینگ، براساس بند ذ تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ امسال، درآمدهای کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده از محل تبلیغات، مشمول مالیات بر درآمد است که فرهاد دژپسند_ وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی در مردادماه سالجاری آئین نامه اجرایی اخذ مالیات از اینفلوئنسرهای دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده را ابلاغ کرد. 

در این زمینه، سازمان امور مالیاتی مکلف است فهرست مودیان مالیاتی و خوداظهاری ارائه شده توسط آنها را تهیه کند و در تارنمای سازمان، در منظر عموم قرار دهد که طبق گفته معاون سابق سازمان امور مالیاتی، به موجب قانون مالیات‌های مستقیم و با آخرین اصلاحاتی که در آن صورت گرفته است، درآمد واقعی هر شخصی اعم از اینفلوئنسرهای دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده در رسانه‌های کاربر محور نیز براساس بررسی صورت‌حساب‌ها و  حساب‌های بانکی و استناد به مدارک و اسناد مشخص و به عنوان ماخذ محاسبه مالیات تعیین می‌شود. 

در حال حاضر، بررسی آخرین وضعیت اخذ مالیات از اینفلوئنسرها حاکی از آن است که برای اخذ مالیات در این زمینه باید منتظر ماند تا اظهارنامه‌های مالیاتی تکمیل و ارسال شود تا در سال آینده نسبت به مطالبه مالیات اقدام شود. 

کمتر از ۵۰۰ هزار فالوئر هم داشته باشید، مالیات می دهید
البته، براساس اعلام محمد مسیحی_ معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی به بیکینگ، این سازمان وظیفه خود در راستای اخذ مالیات از اینفلوئنسرها در سالجاری مبنی بر تدوین دستورالعمل‌ها و ابلاغ آن‌ها را انجام داده است.

از سوی دیگر، اولین لیست از کاربران رسانه‌های کاربر محور با بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده به سازمان امور مالیاتی ارسال شده و این روند همچنان ادامه دارد. 

فارغ از آخرین وضعیت اخذ مالیات از اینفلوئنسرها، از زمان تصویب این قانون تاکنون انتقادات کارشناسی بسیاری به این مصوبه مطرح شد که یکی از آن‌ها مبنی بر این است که تعداد فالوور نمی‌تواند معیار مناسبی برای درآمدزا بودن صفحات شبکه‌های اجتماعی در نظر گرفته شود. 

در این زمینه، درحالیکه قانون بودجه محدوده ۵۰۰ هزار دنبال کننده را شرط اخذ مالیات قرار داده است، اعلام سازمان امور مالیاتی حاکی از آن است که ملاک این سازمان برای اخذ مالیات در این زمینه درآمد کاربران است نه تعداد دنبال کنندگان آن‌ها.

به گونه‌ای که مسیحی_ معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی معتقد است رسیدگی به مالیات اینفلوانسرها آستانه خاصی ندارد و رسیدگی مالیاتی را برای کاربران دارای کمتر از ۵۰۰ هزار دنبال کننده هم که از محل تبلیغات درآمد داشته باشند، اعمال می‌کند. 

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا