علم و دانش

نمای خیره‌کننده و ترسناک ماهواره‌های استارلینک دور زمین/ عکس

نمای خیره‌کننده و ترسناک ماهواره‌های استارلینک دور زمین/ عکس

تصویر خیره‌کننده‌ای که به تازگی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) منتشر شده نشان می‌دهد که هزاران نقطه نارنجی کوچک که نشان‌دهنده ماهواره‌ها هستند در حال چرخیدن به دور سیاره ما هستند. این ویدئو مقیاس عظیم سرمایه گذاری ماسک را نشان می‌دهد.

با آنکه استارلینک به دلیل ارائه اینترنت در اوکراینِ جنگ‌زده مورد تحسین قرار گرفته است، اخترشناسان از این هراس دارند که این دستگاه‌ها به زودی مانع دید ما از کیهان شود. در حال حاضر ۹ هزار ستاره از سیاره ما قابل مشاهده‌اند.

نمای خیره‌کننده و ترسناک ماهواره‌های استارلینک در آسمان/ عکس

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که امواج رادیویی با فرکانس پایین، نظیر آنچه توسط دستگاه‌های ماسک تولید می‌شود، در حال پخش شدن در آسمان هستند؛ موضوعی که مشاهدات نجومی را برای دانشمندان دشوار می‌کند.

دانشمندان همچنین نگران هستند که زباله های فضایی ماسک موجب برخوردهای شدید شود. سندرم کسلر (Kessler syndrome) که در سال ۱۹۷۸ توسط دونالد کسلر، دانشمند ناسا، مطرح شد این نظریه را عنوان کرد که اگر زباله های فضایی بیش از حد در مدار زمین وجود داشته باشند، اجسام می‌توانند با هم برخورد کرده و زباله های فضایی بیشتری تولید کنند. این موضوع منجر به ناپایدار شدن مدار زمین خواهد شد.

ویدئوی اخیر، ترس بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی را به دنبال داشته است.

اسپیس ایکس در ماه می ۲۰۱۹ اولین ماهواره استارلینک را به فضا پرتاب کرد و تاکنون بیش از ۵ هزار ماهواره تولید انبوه را به فضا فرستاده است. این شرکت اعلام کرد که در سپتامبر ۲۰۲۳ به بیش از ۲ میلیون مشترک دست یافته و قصد دارد ۱۲ هزار ماهواره را مستقر کند؛ هدفی که می‌تواند تا رقم ۴۲ هزار افزایش پیدا کند.

استارلینک یک ماهواره در مدار پایین زمین است که اینترنت با داده‌های نامحدود و سرعت پهنای باند سریع فراهم می‌کند. این ماهواره ها گزینه های اینترنت قابل حمل یا ثابت را با قیمت هنگفت به کاربران ارائه می‌دهند.

محققان موسسه Max Planck در هلند از یک تلسکوپ برای مشاهده ۶۸ دستگاه ساخته‌شده توسط استارلینک استفاده کردند و دریافتند که ۴۷ دستگاه در حال ساطع کردن «تشعشع الکترومغناطیسی ناخواسته» بودند که ناشی از وسایل الکترونیکی تعبیه‌شده داخل هواپیما بود.

هراس این تیم از این بود که این میزان انتشار به اندازه‌ای باشد که با امواج رادیویی ساطع‌شونده از اجرام آسمانی اشتباه گرفته شود.

مدیرعامل اسپیس ایکس در اکتبر ۲۰۱۹ اسنادی را برای بهره برداری از ۳۰ هزار دستگاه کوچک دیگر به اتحادیه بین المللی مخابرات ارائه کرد.

گفته می‌شود ماسک از ماهواره های خود برای مداخله در جنگ روسیه و اوکراین استفاده کرده است.مدیر عامل میلیاردر تسلا، ایکس (توئیتر سابق) و اسپیس ایکس در کتاب جدیدی متهم به قطع دسترسی اوکراین به استارلینک در سواحل کریمه برای جلوگیری از حمله به ناوگان دریایی روسیه شده است.

ماسک در توضیح این ادعا گفت که اگرچه به مهندسان دستور نداده که سیستم ماهواره‌ای را خاموش کنند، اما درخواست کیِف برای روشن کردن آن را رد کرده است، زیرا به گفته خودش نمی‌خواهد «در یک اقدام مهم جنگی» شریک باشد.

۵۸۵۸

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا