تکنولوژی

اپل پردازنده 20 هسته ای «ام 1 اولترا» (M1 Ultra) را معرفی کرد

اپل پردازنده 20 هسته ای «ام 1 اولترا» (M1 Ultra) را معرفی کرد

خرید بلیط هواپیما از سفرمارکت

اپل شب گذشته در کنار رونمایی از آیفون اس ای 3، جدیدترین نسل از پردازنده‌های دسکتاپی خود با نام ام 1 اولترا (M1 Ultra) را نیز معرفی کرد. ام 1 اولترا قدرتمندترین پردازنده سفارشی مبتنی بر ARM است که اپل برای کامپیوترهای دسکتاپ مک استودیو جدیدش طراحی کرده است. با دیجی رو و معرفی این پردازنده قدرتمند همراه باشید.

ام 1 اولترا در اصل دو تراشه ام 1 مکس (M1 Max) است که به واسطه یک معماری جدید به هم متصل شده‌اند و اپل نام این معماری را اولترافیوژن (UltraFusion) گذاشته است. اپل در این معماری جدید از یک رابط سیلیکونی استفاده کرده که پهنای باند 2.5 ترابایت بر ثانیه‌ای را فراهم کرده و این نگرانی را که ممکن است به واسطه استفاده از دو تراشه مجزا، تأخیر در پردازش اطلاعات به وجود بیاید، از بین برده است.

ام 1 اولترا
دو تراشه ام 1 مکس به کمک یک رابط ویژه و با پهنای باند بالا به هم متصل شده‌اند.

از آنجا که تراشه جدید اپل از دو تراشه ام 1 مکس تشکیل شده، دارای پردازنده مرکزی 20 هسته‌ای، پردازنده گرافیکی 64 هسته‌ای و موتور عصبی 32 هسته‌ای است که دو برابر چیزی هستند که در ام 1 مکس شاهد هستیم.

طبق معمول، اپل آمار و ارقامی هم از عملکرد پردازنده جدیدش ارائه کرده است. به ادعا این غول دنیای فناوری، ام 1 اولترا با مصرف انرژی برابر، 90 درصد عملکرد بهتری از پردازنده Core i9-12900K اینتل ارائه می‌دهد و حتی می‌تواند با 100 وات مصرف کمتر انرژی، به حداکثر عملکرد تراشه اینتل برسد. ام 1 اولترا همچنین در کارهای چند رشته‌ای نیز بسیار بهتر از 12900K است، اگر چه اپل دقیقاً نوع این کارها را مشخص نکرده است.

ام 1 اولترا

از نظر عملکرد گرافیکی، چیپ گرافیکی 64 هسته‌ای ام 1 اولترا در اوج عملکرد خود 200 وات کمتر از انویدیا RTX 3090 برق مصرف می‌کند و در عین حال عملکرد بهتری نسبت به آن دارد. البته، باز هم اپل مشخص نکرده که در اجرای چه نوع فعالیت‌هایی این برتری به دست آمده است.

ام 1 اولترا

پهنای باند حافظه نیز در ام 1 اولترا بیشتر از مدل‌های قبلی است و به 800 گیگابایت بر ثانیه می‌رسد. این تراشه را می‌توان با حداکثر 128 گیگابایت حافظه یکپارچه پیکربندی کرد. همانند سایر مدل‌های سری ام 1، این حجم از حافظه به صورت مشترک برای CPU و GPU در دسترس خواهد بود.

ام 1 اولترا

با توجه به دو برابر شدن بلوک‌های موتور رسانه، ام 1 اولترا همچنین می‌تواند کارایی فوق العاده‌ای در پردازش فایل‌های چند رسانه‌ای داشته باشد. به عنوان مثال، این تراشه قدرتمند قادر است تا 18 استریم با کیفیت 8K ProRes 422 را به صورت همزمان پخش کند! همچنین از حداکثر پنج نمایشگر پشتیبانی می‌کند که چهار مورد از آن‌ها می‌توانند دارای وضوح 6K Pro Display XDR و پنجمین نمایشگر نیز 4K باشد.

ام 1 اولترا

در نهایت اینکه، از نظر نرم‌افزاری، ام 1 اولترا به عنوان یک پردازنده واحد به برنامه‌ها معرفی می‌شود و این بدون هیچ مشکلی، برنامه‌های فعلی می‌توانند از حداکثر ظرفیت این پردازنده استفاده کنند. به علاوه، سیستم عامل مک او اس هم به گونه‌ای طراحی شده که خود را با توانایی سخت افزار مطابقت دهد و از همین رو آماده است تا به طور کامل از پتانسیل‌های بالای ام 1 اولترا بهره ببرد.

مستر بلیط

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا