علم و دانش

عکس | ۱۲ هزار سال مبارزه با جاذبه؛ صخره عجیب فنلاندی

عکس | ۱۲ هزار سال مبارزه با جاذبه؛ صخره عجیب فنلاندی

سنگ متعادل کوماکیوی (Kummakivi) یک نمای طبیعی در چشم‌انداز جنگلی روکولاتی است؛ شهری در منطقه‌ی کارلیای جنوبی در بخش جنوب شرقی فنلاند. این نما متشکل از دو تخته‌سنگ است که یکی از آن‌ها به شکل عجیب و ظاهرا نامتعادلی روی دیگری قرار گرفته است.

اگرچه تخته‌سنگ بالایی طوری به نظر می‌رسد که ممکن است هر لحظه غلت بخورد و بیفتد، اما نه تنها این اتفاق نیفتاده است بلکه حتی اگر به آن فشار انسانی هم وارد کنید، یک ذره هم از جایش تکان نمی‌خورد.

نام این سنگ متعادل فنلاندی «کوماکیوی» به معنای «سنگ عجیب» است. دو تخته‌سنگ این سازند زمین‌شناسی را شکل می‌دهند. تخته‌سنگ زیرین شبیه یک تپه‌ی منحنی است که روی زمین قرار دارد و یک سطح نرم و برجسته دارد.

(تصاویر) ۱۲ هزار سال مبارزه با جاذبه؛ صخره عجیب فنلاندی

روی این تخته‌سنگ، تخته‌سنگ دیگری با ۷ متر طول قرار دارد. نقطه‌ی تماس میان این دو سنگ نسبتاً کوچک است و سنگ بالایی طوری به نظر می‌رسد که انگار در حال اجرای یک حرکت تعادلی غیرممکن است.

هر کس که برای نخستین بار به سنگ متعادل کوماکیوی نگاه می‌کند هر لحظه انتظار افتادن سنگ بالایی را دارد در حالی که این سنگ به سختی به صخره‌ی بستر چسبیده است.

ساکنان باستانی این منطقه که بدون تردید از دیدن این شگفتی طبیعی مبهوت شده بودند، در جستجوی یافتن توضیحی برای چگونگی متعادل ماندن این تخته‌سنگ بودند. احتمالاً این افراد تلاش کردند سنگ متعادل کوماکیوی را با دستان خودشان جابجا کنند. با این حال، پس از اینکه تلاش‌شان با شکست مواجه شد، حدس زدند یک نیروی فراطبیعی سنگ را به این مکان آورده است.

(تصاویر) ۱۲ هزار سال مبارزه با جاذبه؛ صخره عجیب فنلاندی

اما زمین‌شناسان توضیح دیگری برای تخته‌سنگ متعادل کوماکیوی ارائه کرده‌اند. آن‌ها حدس می‌زنند این سنگ عظیم توسط یخچال‌های طبیعی در آخرین دوره یخبندان به آنجا آورده شده است. حدود ۱۲۰۰۰ سال پیش زمانی که یخچال‌های طبیعی از این ناحیه به سمت شمال عقب رفتند، این تخته‌سنگ را از خود به جا گذاشتند.

227227

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا