بازی

افزایش ۵۰ درصدی پهنای باند حافظه کش AMD Ryzen 9 7900X نسبت به معماری Zen 3

افزایش ۵۰ درصدی پهنای باند حافظه کش AMD Ryzen 9 7900X نسبت به معماری Zen 3

HXL، افشاگر اطلاعات AMD نتایج جدیدی از بنچمارک حافظه و کش AIDA64 را برای پردازنده دسکتاپ AMD Ryzen 9 7900X منتشر کرده که جزئیات جدیدی از مشخصات حافظه کش معماری Zen 4 را در مقایسه با تراشه‌های سری Zen 3 در اختیار ما قرار می‌دهد. نتایج این تست، به‌طور ویژه پهنای باند و نمودارهای تأخیر و زمان پاسخ حافظه کش L3 پردازنده‌های مذکور را در بر گرفته و نشان می‌دهد با جهش قابل توجهی نسبت به عملکرد پردازنده‌های Zen 3 مواجه هستیم.

پردازنده ۱۲ هسته‌ای Ryzen 9 7900X با فرکانس پایه ۴.۷ گیگاهرتز و سرعت بوست کلاک ۵.۶ گیگاهرتز در مجموع از ۷۶ مگابایت حافظه کش برخوردار است که شامل ۶۴ مگابایت حافظه کش L3 و ۱۲ مگابایت L2 می‌شود. این CPU به‌عنوان جایگزینی برای پردازنده Ryzen 9 5900X در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند سطح عملکرد بالاتری نسبت به Core i7 12700K داشته باشد.

نتایج بنچمارک حافظه کش AMD Ryzen 9 7900X

اما با رسیدن به نتایج بنچمارک این CPU باید گفت که سرعت «خواندن» حافظه‌ی آن ۱۴۹۴.۸ گیگابایت برثانیه گزارش شده و پهنای باند آن در زمینه «نوشتن» اطلاعات به ۱۴۴۵.۷ گیگابایت بر ثانیه می‌رسد. در خصوص پهنای باند حافظه در عملیات کپی کردن اطلاعات نیز رقم ۱۴۷۶.۶ گیگابایت بر ثانیه گزارش شده است. در ادامه به زمان تأخیر ۱۰.۱ نانوثانیه اشاره شده است. مشخص نیست که این تراشه روی چه سیستمی درحال استفاده بوده اما انتظار می‌رود که از یک رم DDR5 در آن استفاده شده باشد.

برای مقایسه وضعیت عملکرد این CPU از Ryzen 9 5900X و Ryzen 7 5800X3D و Core i9-12900K در همین تست استفاده شده که نمودارهای زیر حاصل مقایسه‌ی آن‌ها است. پلتفرم رایزن با استفاده از یک حافظه DDR4-3800 مورد بررسی قرار گرفته و تراشه‌های اینتل در یک پلتفرم مبتنی بر حافظه DDR5-6000 تست شدند.

نمودار عملکرد پردازنده AMD Ryzen 9 7900X از لحاظ پهنای باند حافظه کش

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید پردازنده AMD Ryzen 9 7900X از لحاظ پهنای باند حافظه کش L3 تا ۴۷ درصد بالاتر از تراشه‌ی Alder Lake قرار گرفته و نسبت به پردازنده Zen 3 تا ۵۰ درصد پیشرفت کرده است.

پردازنده‌های سری AMD Ryzen 7000 با ۸۰ مگابایت حافظه کش خود، بالاتر از تراشه‌های نسل سیزدهمی Raptor Lake اینتل با مجموع ۶۸ مگابایت حافظه کش قرار می‌گیرند. بنابراین انتظار می‌رود که در بنچمارک‌های مربوط‌به این زمینه از نظر پهنای باند و زمان تأخیر نتایج بهتری داشته باشند. بااین‌حال باید تا زمان رونمایی از مشخصات رسمی و عرضه نسخه نهایی این پردازنده‌ها منتظر ماند.


مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا