بازی

سونی: مجموعه Call of Duty روی انتخاب کنسول گیمر‌ها تاثیرگذار است

سونی: مجموعه Call of Duty روی انتخاب کنسول گیمر‌ها تاثیرگذار است

به مانند دیگر نقاط جهان، سازمان تنظیم مقررات برزیل در حال بررسی معامله بین مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد است. چون مایکروسافت برای تکمیل خرید به دریافت مجوزهای رسمی کشورهای گوناگون نیاز دارد. درکنار دیگر شرکت‌ها نظیر یوبیسافت، آمازون و گوگل، جواب سونی به چند سؤال در مورد این خرید به‌صورت کامل توسط دولت برزیل منتشر شده است. این سؤال و جواب بیشتر وضعیت فعلی توسعه بازی‌های AAA را برای دولت برزیل مشخص می‌کند، اما در عین حال به Call of Duty و اکتیویژن بلیزارد هم می‌پردازد.

در جواب سوالات، سونی می‌گوید مجموعه Call of Duty یک سری بازی ضروری، یک بلاک‌باستر و یک بازی AAA بی‌رقیب است: «بنابر یک مطالعه در سال ۲۰۱۹، به‌صورت کلی اهمیت CoD در سرگرمی وصف‌ناپذیر است. این برند تنها مجموعه ویدیوگیمی در بین ۱۰ مجموعه شناخته‌شده‌ی سرگرمی است و درکنار نام‌های معتبری مثل استار وارز، Game of Thrones، هری پاتر و ارباب حلقه‌ها قرار دارد. Call of Duty به‌حدی پرطرفدار است که در انتخاب کنسول توسط کاربر تاثیر می‌گذارد و جامعه بازیکنان وفادارش به‌حدی پا گرفته است که حتی اگر رقیبی بودجه کافی داشته باشد تا محصولی مشابه بسازد، نمی‌تواند با کال آو دیوتی رقابت کند».

در ادامه سونی توضیح می‏‌دهد که چگونه منابع عظیمی که اکتیویژن برای این مجموعه در نظر می‌گیرد، دلیل اصلی بی‌رقیب بودن این شوتر اول‌شخص است:

«ساخت هر بازی کالاف دیوتی بین ۳ تا ۵ سال طول می‌کشد و از آنجایی که اکتیویژن هرساله یک اثر از آن را منتشر می‌کند، تولید Call of Duty به‌معنی چندصد میلیون دلار سرمایه‌گذاری در هر سال است. به‌طور تقریبی ۱۲۰۰ نفر روی هر بازی کار می‌کنند و ۱۵۰۰ نفر هم در عرضه و توزیع آن مشغول به کار هستند. پس CoD به‌تنهایی سازندگان بیشتری از خیلی از استودیوهای بازی‌سازی دارد؛ حتی در بین استودیوهای سازنده‌ی بازی‌های AAA. به‌علاوه باتوجه‌به برنامه استخدام ۲۰۰۰ نفر توسط اکتیویژن در سال ۲۰۲۱، احتمالا این شرکت انتظار دارد در آینده این مجموعه موفق‌تر شود.

هیچ سازنده دیگری نمی‌تواند این حجم از منابع و تخصص را به ساخت یک بازی اختصاص دهد. حتی اگر هم بتوانند، Call of Duty به خوبی جا افتاده است. پس هیچ رقیبی، هرچقدر هم خوب باشد، نمی‌تواند به CoD نزدیک شود».

سرباز Call of Duty Modern Warfare 2

در ادامه سونی می‌گوید به‌طور تقریبی هر سال در دهه گذشته، این مجموعه پرفروش‌ترین بازی سال شده است و در ژانر خودش، به‌طور قاطع پرفروش‌ترین بوده است: «می‌توان این مجموعه را مترادف شوتر اول‌شخص دانست و به‌طور اساسی، این ژانر را تعریف می‌کند. این قضیه با مشارکت بازیکنان در شبکه اجتماعی هم نشان داده شده است: در فیسبوک Call of Duty بیش از ۲۴ میلیون دنبال‌کننده دارد؛ در رقابت با بتلفیلد که ۷ میلیون دنبال‌کننده دارد. بیش از ۱۲ میلیون فالوئر در اینستاگرام دربرابر ۲ میلیون فالوئر بتلفیلد در این شبکه اجتماعی.

حداقل می‌توان گفت احتمال کوچ بازیکنان به آثار جایگزین کم است. چون آن حس آشنایی با بازی، آن مهارت‌ها و آن دوستانی که در این سری پیدا کرده‌اند، از دست می‌رود. حتی در سال‌‌های ضعیف‌تر مجموعه مثل ۲۰۲۱، این مجموعه فاصله‌ای معنادار با دیگر بازی‌ها داشت. به‌عنوان مثال نسخه Vanguard به‌عنوان یک بازی ضعیف‌تر در مقایسه با آثار سال‌های قبل مجموعه بود، اما باز هم به‌عنوان یکی از بازی‌های پرفروش سال ۲۰۲۱ شناخته شد. به بیان دیگر، حتی در یک سال بد هم طرفداران به این برند وفادار هستند و آن را خریداری می‌کنند».

گوست در Call of Duty Modern Warfare 2

در اولین پاسخ رسمی به خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت، سونی گفته بود انتظار دارد بنابر توافق‌های انجام‌شده، Call of Duty مولتی‌پلتفرم باقی بماند. همچنین فیل اسپنسر، رئیس بخش گیمینگ مایکروسافت گفت که می‌خواهد بازی‌های Call of Duty را روی کنسول‌های پلی استیشن نگه دارد.

البته ظاهرا در هر حالت و خواه یا ناخواه، حداقل ۳ نسخه بعدی این مجموعه برای پلی استیشن منتشر خواهد شد که یکی از آن‌ها هم نسخه امسال (Modern Warfare 2) است. بااین‌حال چند ماه قبل شرکت Microsoft در یک بیانیه اعلام کرد: «مایکروسافت با پیروی از قراردادهای موجود بین سونی و اکتیویژن به عرضه‌ی کالاف دیوتی و بازی‌های مشهور دیگر اکتیویژن بلیزارد روی پلی استیشن ادامه خواهد داد. ما به سونی تعهد دادیم که حتی فراتر از قراردادهای موجود هم در آینده این بازی‌ها را روی پلی استیشن در دسترس قرار بدهیم؛ تا طرفدارهای سونی بتوانند به لذت بردن از بازی‌هایی که دوست دارند، ادامه بدهند».

مجموعه CoD روی کنسول‌های پلی استیشن فروش قابل توجهی دارد. براساس گزارش NPD، سال گذشته در آمریکا بین پرفروش‌ترین بازی‌های پلی استیشن، Vanguard در رتبه اول و Black Ops Cold War در رتبه سوم قرار گرفت.


مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا