علم و دانش

کشف نیم میلیون ستاره جدید در نزدیکی زمین/ عکس

کشف نیم میلیون ستاره جدید در نزدیکی زمین/ عکس

تلسکوپ فضایی متعلق به آژانس فضایی اروپا (ESA)، گایا (Gaia)، در جدیدترین تحقیقات خود موفق شده است در یک خوشه نزدیک به زمین، نیم میلیون ستاره، نزدیک به ۴۰۰ اختروش عدسی گرانشی و موقعیت حدود ۱۵۶ هزار سیارک عجیب را شناسایی کند.

گایا از دسامبر سال ۲۰۱۳ در فضا بوده است و در منطقه‌ای با نام L۲ (همان منطقه قرارگیری تلسکوپ فضایی جیمز وب) قرار دارد و اطلاعاتش را به زمین ارسال می‌کند. «الکسی مینتز»، یکی از اعضای تحقیقات گایا، در بیانیه ESA درباره این مأموریت جدید توضیح می‌دهد: «با داده‌های جدید می‌توانیم ساختار خوشه، نحوه توزیع ستاره‌های تشکیل‌دهنده، نحوه حرکت آن‌ها و موارد دیگر را مطالعه کنیم و یک نقشه کامل از امگا قنطورس [یک خوشه ستاره‌ای کروی] در مقیاس بزرگ ایجاد کنیم.»

بیشتر بخوانید:

  • باز شدن دروازه‌های جهنم به روی اسرائیل با این پهپاد حماس/ عکس

  • بن‌سلمان روند پیشرفت «نئوم» را به تصویر کشید/ فیلم

  • دیسک عجیبی که از یک گور باستانی سر درآورد!

  • غول‌پیکرترین گرگ جهان، یک شکارچی باشکوه/ عکس

کشف نیم میلیون ستاره جدید در نزدیکی زمین/ عکس
بخشی از کهکشان راه شیری که در آن، نقطه‌ها نشان‌دهنده ستاره‌های کشف‌شده توسط گایا هستند

نیم میلیون ستاره تازه‌کشف‌شده توسط گایا تنها تعداد انگشت‌شماری از ۱.۸ میلیون ستاره شمالی است که در این تحقیقات مشاهده شده‌اند. ستارگان موجود در امگا قنطورس که بزرگ‌ترین خوشه کروی قابل‌مشاهده از زمین محسوب می‌شود، گروهی از ستارگان به وسعت تقریباً ۱۵۰ سال نوری هستند که ۱۷ هزار سال نوری از زمین فاصه دارند.

نکته قابل‌توجه دیگر اینکه ستاره‌هایی که به‌تازگی دیده شده‌اند، کم‌نورتر از ستاره‌های معمولی (حدود ۱۵ برابر) هستند که تاکنون شناسایی شده‌اند.

گایا همچنین بیش از ۳۸۰ اختروش عدسی گرانشی نیز در فضا مشاهده کرده است. عدسی‌های گرانشی اجسامی هستند که نور را از کیهان دورتر منعکس می‌کنند و به ستاره‌شناسان اجازه می‌دهند تا به اعماق فضا نگاه کنند و سرنخ‌های مربوط به کهکشان‌های باستان و ماهیت ماده تاریک را بشناسند.

به‌طور کلی، رصد خوشه‌هایی مانند امگا قنطورس می‌تواند انواع مختلفی از داده‌های مفید مانند نحوه پیرشدن ستاره‌ها و تکامل کهکشان‌ها را به‌دست آورد. چهارمین نسخه از داده‌های گایا شامل مشاهدات هشت ناحیه دیگر از فضا خواهد بود که پر از ستارگان پرجمعیت است و طبق گفته ESA، احتمالاً تا سال ۲۰۲۶ منتشر نخواهد شد.

۵۸۵۸

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا