اینترنت

بزرگترین هواپیمای دنیا قربانی جنگ روسیه و اوکراین شد

بزرگترین هواپیمای دنیا قربانی جنگ روسیه و اوکراین شد

چندین روز است که جنگ میان روسیه و اوکراین جریان دارد؛ جنگی که تلفات زیادی در پی داشته اما این تلفات تنها انسانی نیستند. به گفته وزیر امور خارجه اوکراین، بزرگترین هواپیمای دنیا، آنتونوف 225 مریا یا Antonov An-225 Mriya در این جنگ منهدم شده است.

این هواپیمای غول پیکر نه تنها چندین رکورد در صنعت هوافضا داشت، بلکه نشان‌دهنده ارتباط با جنگ سرد و برنامه‌های فضایی اتحاد جماهیر شوروی بود. آنتونوف 225 مریا (رویا به اوکراینی)، یک هواپیمای باری استراتژیک شش موتوره بود که توسط Antonov Design Bureau یا همان آنتونوف کنونی به عنوان یک هواپیمای پشتیبانی برای اتحاد جماهیر شوروی و به عنوان پاسخی به شاتل فضایی ناسا طراحی شد.

آنتونوف 225 مریا

این هواپیمای غول پیکر مبتنی بر An124 توسعه پیدا کرد و برای حمل بوستر راکت برای فضاپیمای «بوران» (شاتل فضایی شوروی) و خود مدارگرد طراحی شد.

مشخصات آنتونوف 225 مریا

آنتونوف An-225 Mriya برای اینکه بزرگترین هواپیمای جهان شود، بازه بال یا گستردگی بال (Wingspan) برابر با 88 متر و حداکثر وزن برخاست 640 هزار کیلوگرم داشت. همین ویژگی‌ها آنتونوف 225 مریا را به سنگین‌ترین و بزرگترین هواپیمای باری ساخت بشر تبدیل کرد. این هواپیما همچنین در زمینه‌های حمل بار رکورددار بود.

آنتونوف 225 مریا

تنها یک نمونه از این هواپیما ساخته شد و از سال 1988 در فعالیت بود، البته بعد از فروپاشی جماهیر شوروی فعالیتش کمتر شد. اما این هواپیما به یکی از دارایی‌های اصلی آنتونوف ایرلاینز تبدیل شد و برای حمل اقلام بسیار بزرگ و سنگین مورد استفاده قرار می‌گرفت. علاوه بر این، جاذبه‌های مخصوص به خودش را داشت.

این هواپیمای غول پیکر در فرودگاه «هوستومل» اوکراین قرار داشت که چندین روز پیش روسیه به آن حمله کرد و نتیجه‌اش نابودی بزرگترین هواپیمای دنیا بود. البته یک رسانه دولتی اوکراین گفته این هواپیما بازسازی می‌شود و این کار 5 سال طول می‌کشد. همچنین این رسانه گفته که روسیه باید هزینه این کار را بپردازد؛ هزینه‌ای که احتمالا به 3 میلیارد دلار می‌رسد.

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا