اینترنت

ایلان ماسک هشدار داد: از استارلینک با احتیاط در اوکراین استفاده کنید

ایلان ماسک هشدار داد: از استارلینک با احتیاط در اوکراین استفاده کنید

ایلان ماسک با انتشار توییتی به کاربران اوکراینی توصیه کرد که استارلینک را فقط در صورت نیاز روشن کنند و آنتن‌ها را از دید مهاجمان روسی استتار کنند.

چند روز پس از ارسال پایانه‌های اینترنتی «SpaceX Starlink» به اوکراین، ایلان ماسک طی یک توییت به مردم این کشور هشدار داد: «لطفا با احتیاط استفاده کنید.» ماسک گفت که سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به عنوان یک سیستم ارتباط غیرروسی، احتمال هدف قرار گرفته شدن توسط مهاجمین روسی را دارد.

بنیانگذار و مدیرعامل «اسپیس ایکس» به کاربران توصیه کرد که استارلینک را فقط در صورت نیاز روشن کنند و آنتن آن را تا حد امکان از دید افراد دور کنند. او همچنین پیشنهاد کرد که بهتر است آنتن‌ها استتار شوند تا از دید مهاجمین روسی دور بمانند.

برخی از کارشناسان امنیت سایبری به‌طور مشابه هشدار داده‌اند که سیستم‌های ارتباطی ماهواره‌ای می‌توانند کاربران را در معرض خطر قرار دهند – ویژه با توجه به تجربه گسترده روسیه در هدف قرار دادن ماهواره‌ها.

«جان اسکات ریلتون» محقق ارشد آزمایشگاه شهروندی دانشگاه تورنتو خاطر نشان کرد: «اگر پوتین آسمان اوکراین را کنترل کند، پیام‌های ارسالی شهروندان اوکراینی تبدیل به چراغ‌هایی می‌شوند که تعیین کننده هدف حمله روسیه هستند.»

استارلینک

علاوه بر این، «کریستوفر اسکولیز» مدیر دفتر شناسایی ملی ایالات متحده (NRO) اخیرا هشدا داد: « ارتش روسیه می‌تواند ماهواره‌های استارلینک را در فضا هدف قرار دهد و ترافیک اینترنت ماهواره‌ای، ارتباطات و خدماتی مانند GPS را به صورت کامل مختل کند.» او ادامه داد: «اگر روسیه احساس کند که اینترنت ماهواره‌ای استارلینک او و نقشه‌هایش را دچار دردسر کرده است، جنگ خود را تا مرزهای فضا گسترش خواهد داد.»

درحالیکه استفاده از ارتباطات ماهواره‌ای خطرات زیادی را برای شهروندان اوکراینی به همراه دارد، اما می‌توان به مزایای آن از جمله پهنای باند ثابت اشاره کرد. شرکت «NetBlocks» که ردیابی اینترنت جهانی را به عهده دارد، به «ZDNet» گفت: « از زمان شروع درگیری‌های روسیه و اوکراین و به دنبال افزایش بمباران‌های روسیه و شلیک موشک‌های متعدد به اوکراین، اتصال به اینترنت در اوکراین تا 20% کاهش یافته است.»

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا