فناوری

آشنایی با ۸ حسگر کاربردی در دوربین گوشی‌های هوشمند

آشنایی با ۸ حسگر کاربردی در دوربین گوشی‌های هوشمند

ثبت یک تصویر با گوشی‌های امروزی کار راحتی است و تنها نیاز به یک ضربه ساده دارد، اما از عوامل و ویژگی‌های زیادی نیز بی خبر هستیم که می‌توانند خروجی تصاویر دوربین گوشی هوشمندمان را تغییر دهند.

به گزارش gadgetsnow، یکی از بخش‌هایی که دوربین گوشی هوشمند به آن وابسته است، سنسور تصویر است. یک حسگر تصویر، نوری را که از طریق لنز وارد می‌شود و یک عکس دیجیتالی در تلفن هوشمند شکل می‌دهد، دریافت می‌کند. این حسگر‌ها با لنز‌ها جفت می‌شوند تا خروجی مورد نظر را ارائه دهند.

اکثر سازندگان گوشی‌های هوشمند حالت‌های ویژه‌ای را در دوربین‌های خود قرار می‌دهند تا به کاربران کمک کنند از دوربین گوشی خود بهترین بهره را ببرند. در این گزارش می‌توانید با انواع مختلف حسگر‌های دوربین گوشی‌های هوشمند آشنا شوید.


بیشتر بخوانید

  • جداسازی و بررسی اجزای داخلی گوشی شیائومی ۱۲ + فیلم

حسگر ماکرو

حسگر ماکرو

حسگر یا لنز ماکرو به کاربران این اجازه را می‌دهد که از نزدیک اشیاء تصاویری را به ثبت برسانند. این حسگر می‌تواند با دسترسی به حالت ماکرو در دوربین گوشی‌های همراه فعال شود. حسگر‌های ماکرو این اجازه را می‌دهند که تصاویری با جزئیات فراوان را از سوژه مورد نظر خود که در فاصله ۱۰ سانتی متری قرار دارند ثبت کنید.

حسگر دوربین مدت پرواز (ToF)

حسگر دوربین مدت پرواز

این سنسور از تابش فروسرخ (مادون قرمز) برای تخمین و به دست آوردن اطلاعات مربوط به عمق استفاده می‌کند. با استفاده از سرعت نور، این سنسور مدت زمانی که طول می‌کشد بازتاب نور به دوربین برسد را تخمین میزند. این سنسور بیشتر در گوشی‌های پرچمدار شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد تا قابلیت بلور پس زمینه را فعال کند.

حسگر عمق

همانطور که از نام این سنسور پیداست، نقش اصلی آن تشخیص عمق است. این سنسور کمک می‌کند که دارندگان گوشی‌های هوشمند تصاویری حرفه‌ای را به ثبت برسانند. حسگر عمق هم در دوربین اصلی و هم در دوربین جلوی گوشی‌ها تعبیه شده و تصاویری که به صورت پرتره گرفته می‌شوند حاصل استفاده از این سنسور هستند.

لنز تله فوتو

لنز تله فوتو

با کمک حسگر تله فوتو در گوشی‌های هوشمند خود می‌توانید روی یک شئ یا یک منظره خاص متمرکز شوید. این سنسور به شما اجازه می‌دهد که از فواصل دور هم بتوانید از یک شئ عکسبرداری کنید. به طور دقیقتر لنز تله فوتو قابلیت بزرگنمایی اپتیکال را فراهم می‌کند که خروجی بهتری را نسبت به بزرگنمایی دیجیتالی ارائه می‌دهد.

سنسور لایدار (LiDAR)

سنسور لایدار

سنسور‌های لایدار در مدل‌های پرو گوشی‌های آیفون ۱۲ و ۱۳ تعبیه شده اند و نوعی از دوربین مدت پرواز محسوب می‌شوند. این نوع سنسور در تکنولوژی اتومبیل‌های خودران و همینطور نقشه‌های هوایی بسیار محبوب و موثر واقع شد. سنسور‌های لایدار چندین سیگنال را تولید می‌کنند که به اشیاء اطراف برخورد می‌کند و دوباره به سنسور باز می‌گردد. مدت زمانی که طول می‌کشد این سیگنال‌ها از سنسور خارج شوند و دوباره به سمت سنسور باز گردند اندازه گیری و از آن‌ها برای ثبت نقشه استفاده می‌شود. از آن جایی که این سنسور کمک می‌کند به طور دقیق عمق اشیاء اطراف اندازه گیری شوند، در هنگام استفاده از عناصر واقعیت مجازی به کارتان خواهد آمد.

لنز الترا واید

اگر تا به حال تصاویر سلفی و تصاویر منظره‌ای که زاویه گسترده‌ای دارند را دیده باشید متوجه خواهید شد که این عکس‌ها حاصل استفاده از سنسور الترا واید هستند. این سنسور میدان گسترده‌ای از دید را ایجاد می‌کند و می‌توان گفت هر چیزی که چشم شما در آن لحظه می‌تواند ببیند را به ثبت می‌رساند.

سنسور مونوکروم

سنسور مونوکروم

تعداد محدودی از گوشی‌های هوشمند نیز با سنسوری عرضه شدند که به طور خاص به ثبت تصاویر مونوکروم یا همان تصاویر سیاه و سفید اختصاص داشت. این لنز کمک می‌کند که تصاویر سیاه و سفید را با کیفیت بهتری ثبت کنید. جدیدترین گوشی‌های هوشمند می‌تواند تنظیمات تصاویری را که از حسگر‌های رنگی دریافت کرده اند را تغییر دهند و تصاویر سیاه و سفید باکیفیتی را ثبت کنند.

سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز

این سیستم که به اختصار (PDAF) نامیده می‌شود به کاربران گوشی‌های هوشمند کمک می‌کند بدون اینکه برای فوکوس آهسته دوربین صبر کنند، تصاویری شفاف را به ثبت برسانند.

مجله خبری بیکینگ فضای مجازی دريچه فناوری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا