علم و دانش

یاسمین مقبلی چه چیزی را در فضا گم کرد؟

یاسمین مقبلی چه چیزی را در فضا گم کرد؟

یک فضانورد ناسا اوایل ماه جاری هنگام انجام دادن تعمیرات در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» به طور تصادفی کیف ابزار را در فضا رها کرد اما معلوم شد این اولین بار نیست که فضانوردان به طور تصادفی چیزهایی را در دل فضا رها می‌کنند و این اتفاق قبلا حداقل چهار بار برای فضانوردان ناسا رخ داده است.

گم شدن کیف ابزار

روز دوم نوامبر، «یاسمین مقبلی» و «لورال اوهارا»(Loral O’Hara) فضانوردان ناسا در حال انجام دادن تعمیراتی در ایستگاه فضایی بین‌المللی بودند. به گفته ناسا، در طول پیاده‌روی فضایی که شش ساعت و ۴۲ دقیقه به طول انجامید، یکی از دو فضانورد به طور تصادفی کیف ابزار مورد استفاده خود را رها کرد و کیف به فضا پرتاب شد. ناسا گفت که کنترل‌کننده‌های پرواز بعدا این کیف را در دوربین‌های بیرونی ایستگاه مشاهده کردند اما متوجه شدند که مسیر آن برای ایستگاه فضایی یا خدمه خطری ندارد.

ناسا خاطرنشان کرد که وقتی مقبلی و اوهارا کیف را گم کردند، دیگر برای تکمیل تعمیرات به آن نیاز نداشتند. انتظار می‌رود این کیف به مدت چند ماه جلوتر از ایستگاه فضایی حرکت کند تا در نهایت در جو زمین بسوزد.

سپر پارچه‌ای گمشده

فضانوردان ناسا در سال ۲۰۱۷ یک قطعه مهم از تجهیزات خود را در فضا از دست دادند. «واشنگتن پست» در آن زمان گزارش داد که طی یک پیاده‌روی فضایی در سال ۲۰۱۷، فضانوردان «پگی ویتسون»(Peggy Whitson) و «شین کیمبرو»(Shane Kimbrough) چیزی را گم کردند که برای تکمیل شدن کار خود در ایستگاه فضایی بین‌المللی به آن نیاز داشتند. گمشده آنها یک کیف حاوی یک سپر پارچه‌ای برای حفظ کردن یک دستگاه موسوم به «نقطه دسترسی» در برابر زباله‌های فضایی بود.

یاسمین مقبلی چه چیزی را در فضا گم کرد؟

به گزارش واشنگتن پست، پس از گم شدن این کیف که ۱۸ پوند وزن داشت، گروه‌های کنترل ماموریت روی زمین مجبور شدند برای یافتن راه‌حل دیگری تلاش کنند تا نقطه دسترسی حفظ شود اما آنها توانستند به سرعت یک جایگزین را با استفاده از مواد دیگر تهیه کنند.

گمشده ۱۰۰ هزار دلاری

یک فضانورد ناسا در سال ۲۰۰۸ یک کیف به ارزش ۱۰۰ هزار دلار را هنگام تلاش برای پاکسازی نشت گم کرد. وب‌گاه بریتانیایی «رجیستر»(The Register) گزارش داد که «هایدماری استفانیشین پایپر»(Heidemarie Stefanyshyn-Piper) فضانورد ناسا هنگام انجام تعمیرات بیرون از ایستگاه فضایی بین‌المللی در ۱۸ نوامبر ۲۰۰۸، به طور تصادفی اجازه داد کیف ابزارش که ارزش آن ۱۰۰ هزار دلار بود، لیز بخورد.

وب‌سایت «اسپیس» در آن زمان گزارش داد که یک گریس‌زن در این کیف شروع به نشت کرد و در حالی که پایپر سعی داشت نشت را پاکسازی کند، کیف از دست او خارج شد.

پایپر در مصاحبه‌ پس از این حادثه گفت که به پریدن و گرفتن کیف فکر کرده است. وی افزود: بعد متوجه شدم که این کار همه چیز را بدتر می‌کند و آن وقت دو جسم شناور خواهیم داشت که یکی از آنها من هستم. بنابراین، بهترین کار این بود که کیف را رها کنم.

دستکش گمشده

اولین فضانورد آمریکایی که پیاده‌روی فضایی انجام داد، در سال ۱۹۶۵ دستکش خود را در فضا گم کرد. از دست دادن چیزی در فضا فقط یک پدیده امروزی نیست. «اد وایت»(Ed White) فضانورد آمریکایی تقریبا ۶۰ سال پیش در اولین پیاده‌روی فضایی خود، یک دستکش را از دست داد.

به گفته «مرکز فضایی هیوستون» ناسا، وایت در سوم ژوئن ۱۹۶۵ از کپسول «جمینای ۴»(Gemini ۴) خارج شد تا به مدت ۲۰ دقیقه در فضا شناور شود اما در حالی که در کپسول هنوز باز بود، یکی از دستکش‌های یدکی او به سمت فضا شناور شد.

این موضوع فقط در مورد ناسا نیست. یک فضانورد روسی اوایل سال جاری، یک کیف ابزار را عمدا به فضا پرتاب کرد. بیزینس اینسایدر در آن زمان گزارش داد که در ماه مه، «سرگئی پروکوپیف»(Sergey Prokopyev) و «دیمیتری پتلین»(Dmitri Petelin) فضانوردان روسی در حال پیاده‌روی فضایی بیرون از ایستگاه فضایی بین‌المللی بودند که پروکوپیف یک کیف به وزن ۱۱ پوند حاوی تجهیزات باقی‌مانده را پرتاب کرد و گفت: به زیبایی پرواز می‌کند.

برخی از پروکوپیف به خاطر ریختن زباله انتقاد کردند اما بعدا در حساب ایکس ایستگاه فضایی بین‌المللی نوشته شد که کیف به‌ صورت بی‌ضرر در جو زمین خواهد سوخت.

۵۸۵۸

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا