علم و دانش

سلاح کشتار جمعی جدید آمریکا/ ۲۴ برابر قوی‌تر از بمب اتمی هیروشیما/ عکس

سلاح کشتار جمعی جدید آمریکا/ ۲۴ برابر قوی‌تر از بمب اتمی هیروشیما/ عکس

بمب های گرانشی بدون قابلیت هدایت هستند اما بمب اتمی جدید B۶۱ – ۱۳ دارای یک کیت اضافه در قسمت دم است که به هدف گیری و دقیق تر کردن آن کمک می کند. بمب هسته ای B۶۱ – ۱۳ در فاصله ای نزدیک تر به زمین منفجر شده و باران رادیواکتیو بزرگتری نسبت به بمب های قبلی دارد و به همین خاطر قدرت ویرانگری بیشتری دارد در حالی که دقت آن نیز بیشتر شده است.

توسعه این سلاح جدید باید توسط کنگره تایید شود اما به سرعت با نشانه های تایید از سوی نمایندگان جمهوری خواه مواجه شد. پنتاگون در این باره گفته است: « B۶۱ – ۱۳ بازدارندگی در مقابل دشمنان و اطمینان متحدان و شرکا را با ارائه گزینه های بیشتر به رئیس جمهور در برابر برخی اهداف نظامی سخت تر و وسیع تر تقویت خواهد کرد».

این سلاح آخرین نسخه از بمب گرانشی B۶۱ است که از زمان جنگ سرد یکی از مهره های کلیدی بازدارندگی هسته ای آمریکا بوده است. این بمب حداکثر بازده ۳۶۰ کیلوتنی خواهد داشت که ۲۴ برابر بازده تقریباً ۱۵ کیلوتنی بمبی است که در ۶ اوت ۱۹۴۵ در شهر هیروشیمای ژاپن انداخته شد. بمبی که سه روز بعد در ناکازاکی انداخته شد، بازدهی حدود ۲۵ کیلوتن داشت.

سلاح کشتار جمعی جدید آمریکا/ ۲۴ برابر قوی‌تر از بمب اتمی هیروشیما/ عکس

تولید آنچه که انتظار می رود تعداد کمی از بمب های B۶۱ – ۱۳ ها باشد، تعداد کلی سلاح های هسته ای در زرادخانه آمریکا را افزایش نخواهد داد چرا که سلاح های دیگری در این مدت بازنشسته خواهند شد. به عبارت دیگر، B۶۱ – ۱۳ ذخیره سلاح های هسته ای آمریکا را افزایش نخواهد داد، بلکه جایگزین برخی از بمب های B۶۱ – ۷ خواهد شد. آمریکا در حال حاضر حدود ۳,۷۰۰ کلاهک هسته ای دارد که ۱,۴۱۹ عدد از آن ها آماده باش هستند.

بمب های B61-13 کم تر از یک سوم قدرت بزرگ ترین سلاح هسته ای آمریکا یعنی B۸۳ را خواهد داشت که قدرت انفجاری ۱.۲ مگاتنی دارد که ۸۰ برابر قدرت بمب هیروشیما است. باراک اوباما سعی کرد B۸۳ را بازنشسته کند اما دونالد ترامپ به این رویه پایان داد.

آمریکا در حال حاضر درگیر بلندپروازانه ترین تلاش خود در زمینه سلاح های هسته ای از زمان جنگ جهانی دوم است. این کشور طی دهه آینده بیش از ۷۵۰ میلیارد دلار برای نوسازی تقریباً تمام بخش های دفاع هسته ای قدیمی خود هزینه می کند زیرا برخی از سیستم ها و قطعات این سلاح ها بیش از ۵۰ سال قدمت دارند.

۵۸۵۸

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا