علم و دانش

کشف جمجمه‌ای عجیب که شبیه جمجمه هیچ انسانی نیست/ عکس

کشف جمجمه‌ای عجیب که شبیه جمجمه هیچ انسانی نیست/ عکس

یک تیم بین‌المللی از فسیل‌شناسان جمجمه انسانی باستانی را در چین شناسایی کرده‌اند که شبیه هیچ انسان دیگری که قبلا کشف شده بود، نیست. نه شباهتی به دودمانی دارد که برای تشکیل نئاندرتال‌ها جدا شد، نه دنیسوواها و نه ما. این نشان می‌دهد که نسخه فعلی ما از شجره‌نامه نسل‌های انسان به شاخه جدیدی نیاز دارد.

استخوان‌های فک، جمجمه و پا متعلق به این انسان در سال ۲۰۱۹ در هوآلونگدونگ، در شرق آسیا کشف شد. در سال‌های پس از آن، کارشناسان آکادمی علوم چین (CAS) برای تطبیق بقایا با یک نسب شناخته‌شده، تلاش کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

  • نقش بازی کردن بی‌نظیر مار در برخورد با انسان / عکس

ساختار چهره انسان‌ها شبیه به نسب انسان مدرن است که ۷۵۰۰۰۰ سال پیش از هوموارکتوس جدا شده است. فقدان چانه در جمجمه بیشتر شبیه به دنیسووان است؛ گونه‌ای منقرض‌شده از انسان باستانی در آسیا که بیش از ۴۰۰ هزار سال پیش از نئاندرتال‌ها جدا شد.

محققان در CAS با همکاری با محققان دانشگاه شیان جیائوتنگ چین، دانشگاه یورک انگلستان و مرکز تحقیقات ملی اسپانیا در حوزه تکامل انسان، فکر می‌کنند که یک دودمان کاملا جدید را کشف کرده‌اند. از نظر تاریخی، بسیاری از فسیل‌های هومینین از دوران پلیستوسن که در چین پیدا شده‌اند، در هیچ یک از دودمان‌ها قرار نگرفته‌اند. در نتیجه، چنین بقایایی اغلب به عنوان تغییرات میانی در مسیر رسیدن به بشریت مدرن در نظر گرفته می‌شود؛ شکلی باستانی از هوموساپین، یا شکل پیشرفته هوموارکتوس.

کشف جمجمه‌ای عجیب که شبیه جمجه هیچ انسانی نیست/ عکس

این تفسیر ساده و خطی بحث‌برانگیز است و مورد تایید و موافقت همه نیست. در حالی که هوموارکتوس تقریبا تا ۱۰۰ هزار سال پیش در اندونزی حضور داشت، بقایایی که اخیرا در شرق چین پیدا شده‌اند شباهت بیشتری به دیگر دودمان مدرن‌تر، هومینین دارند.

پیش از این، مطالعات ژنومی روی بقایای نئاندرتال در اروپا و آسیای غربی شواهدی از نسل چهارم هومینین پیدا کرده بود که در پلیستوسن میانه تا اواخر این دوره، زندگی می‌کردند. اما این گروه گم‌شده هرگز به طور رسمی در پرونده فسیلی شناسایی نشده است. شاید بقایای انسانی اخیر که در چین پیدا شده است، قطعه گمشده این پازل باشد.

محققان گمان می‌کنند که آرواره و جمجمه فسیل شده متعلق به یک نوجوان ۱۲ یا ۱۳ ساله است و در حالی که چهره آن دارای ویژگی‌هایی شبیه انسان مدرن است، اندام‌ها، کلاهک جمجمه و فک ظاهرا دارای ویژگی‌های ابتدایی‌تری هستند. نتایج آنها مسیر انسان مدرن را پیچیده می‌کند.

انسان خردمند تنها حدود ۱۲۰ هزار سال پیش در چین ظاهر شد، اما به نظر می‌رسد برخی از ویژگی‌های مدرن ما مدت‌ها قبل از آن در اینجا وجود داشته است. ممکن است آخرین جد مشترک هوموساپین و نئاندرتال‌ها در جنوب غربی آسیا پدید آمده و بعدا به تمام قاره‌ها گسترش یافته باشد. این نظریه به تحقیقات باستان‌شناسی بیشتری نیاز دارد. این مطالعه در «Journal of Human Evolution» منتشر شد.

۵۸۵۸

مجله خبری بیکینگ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا